gijs schreef: Wat voor een derbi zou ik dan kopen en hoe zou ik hem dan maken? Het liefst onder de 1000 euro. Zit zelf aan te denken om een x-race of een black edition te kopen.
Groeten Gijs
Kijk eerst welke modellen (supermotard en R) er allemaal zijn.
Hier zo uit mijn hoofd:
Senda (maar die zijn wel heel oud en lelijk en hebben dus vaak veel kilometers gelopen en hebben dus veel geleden, en kosten vaak net zoveel als een oud type X-treme, kun je beter een X-treme kopen

. Ze hadden trouwens wel een USD voorvork)
X-race (heb je een zwarte, wit met zwart en rood, of blauwe editie van, maar de nieuwe types lijken iets meer op een X-treme qua stickers, Is een R versie van, maar heb ze nog nooit voorbij zien komen.)
X-treme (Wat er anders aan is als aan een X-Race: andere (mooiere) koplamp ''kattenogen'', gespoten kappen in plaats van gegoten, en op de Supermotard editie zit vanaf een bepaald bouwjaar en toerenteller, op de R versie niet!Van de X-treme is ook een R, dus een Cross editie van. Let trouwens op bij de 2001 t/m 2003 modellen of het chrome van de Showa USD voorvork nog goed is, dit gaat vaak bij deze vorken eraf en dan blijft je vork dus lekken, ongeacht of je de keerringen vernieuwd, zal je vork olie blijven lekken, geldt trouwens voor elke vork maar bij de Showa USD zie ik het best vaak, een kwaaltje noemen ze het dan.
Ook is er sinds dit jaar een DRD X-Treme, dit is gewoon een X-Treme met de digitale teller, zwarte en LED achterlicht gietwielen. Voor de rest blijft hij een kleinere remschijf hebben en remklauw (dubbele zuigers bij een DRD), Een DLS achterbrug en dus ook normale veer (een niet link-systeem veer), zwarte gespoten uitlaat in plaats van een RVS uitlaat, de Paioli voorvork in plaats van de Marzocchi van de DRD hebben.)
DRD (DRD betekent trouwens
Derbi
Racing
Development. Deze heeft een chrome frame en Dubbele schrijfrem voor. Van de DRD is ook een R, dus een Cross editie van, deze heeft wel een chromen frame, maar een enkele
schijfrem )
DRD Racing (gewoon nieuwe type DRD, zonder chrome frame, namelijk een grijs frame, zonder dubbele schijfrem, LED achterlicht, met digitale teller, mag je zelf uitmaken of dat een voordeel is. Ook een R versie van, zie je ook amper.)
DRD Black Edition (Chrome frame, nieuwe type X-treme/X-race kappen. Heeft standaard een
RVS onderlangse uitlaat, verder heeft geen enkele derbi standaard een onderlangse uitlaat!)
DRD Evo (laagste type als ik me niet vergis, dus meer geschikt voor kleinere mensen. Trouwens ook totaal ander type kappen, het unieke aan deze brommer. Niet mijn smaak, vooral de koplamp/spatbord mistaat in mijn ogen, maar is natuurlijk bijvoorbeeld gewoon een DRD setje op te zetten, Zit een Up-Side-Down = USD voorvork op)
DRD limited (Beperkt aantal van gemaakt, oude types hadden een chrome frame (zwart met goud), nieuwere, de zwarte met rood niet, hebben namelijk een antraciet/zwart frame. Ook dubbele schijfrem voor, en ook USD voorvork)
DRD Pro (duurste versie, de enige met elektrische start, denk ik het grootste verschil, en compleet ander type frame van aluminium, ook deze heeft een USD voorvork. Verder was dit ook de
hoogste Supermotard versie als ik me niet vergis, dus voor de langere jongens (met veel geld)!)
Let op: De R versie is het allerhoogst, ook hoger als een DRD Pro SM, ook heeft de R een soepelere vering!
Verder maakt derbi nog 2 andere type's: Een scooter (GP1) en een Race model (GPR)
Als ze hieronder wat meer er over vertellen, dan edit ik deze post wel en weetje ook hoe het met deze modellen zit.
Dat was het volgens mij, staat trouwens van goedkoopst naar duurst.
De advertentie zijn vaak rommelig en kloppen vaak niet, staat er bijvoorbeeld alleen Derbi Senda, weet je nog niet welk type/model het nu is. Had dit graag willen hebben toen ik een Derbi ging kopen, nu heb ik al 2 jaar er een en volgens mij elk model al een keer zien langskomen. Misschien vind je het wel handig

Trouwens, kopen wat jij mooi vindt, zoals hierboven al gezegt is. Is genoeg keus denk ik! Succes ermee! Kijk trouwens ook ff bij de How-To's, staat een How-To brommer kopen, staan handige dingen tussen die je wel moet controleren, kan je een hoop ellende achteraf voorkomen!
