Getik/geratel Derbi nt motorblok

Algemene vragen over Derbi.
Gebruikersavatar
HenkieHans
Schakelrijder
Berichten: 159
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... 53#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=28161

Getik/geratel Derbi nt motorblok

Ongelezen bericht door HenkieHans »

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier, dus twijfel vooral niet om mij te verbeteren als ik foutjes maak.

Ik heb al gezocht op het forum maar kon hier niks over vinden, dus vraag ik het maar gewoon. Mocht dit wel al ooit een keer behandeld zijn, zeg het dan aub even zodat we hier geen tijd hoeven te verspillen. Ook als ik in het foute forum zit meldt dit dan aub ff.

Ik heb sinds een halfjaartje een Aprilia RS 50 uit 2007, en heb er nu ruim 2000 km mee gereden, zonder enige problemen. In deze tijd is de brommer gewoon goed onderhouden en de bakolie is zo’n 1000 km geleden nog vervangen. Het blok betreft een Derbi NT, voor zover ik weet nog volledig standaard met alleen een Gianelli Street uitlaat, en er staat nu bijna 20k op. Nu heb ik sinds gisteren een rare ratel onderin m’n blok, en gebaseerd op waar het geluid vandaan komt lijkt het uit de bak te komen.
Hoe is het gekomen: ik reed gisteren weg van m’n werk, met dus nog een koud blok. Toen ik zo’n 500 meter verderop wilde afremmen voor een bocht en terugschakelde van de vierde naar de derde versnelling begon hij opeens enorm te ratelen. Ik ben meteen gestopt en heb ff gekeken wat het nou precies was. Het getik gaat vrij snel, en het maak niet uit in welke versnelling je zit, neutraal/1/2/3 het maakt allemaal niet uit. Ook koppeling in of niet maakt geen verschil. Ook het aantal toeren wat het blok maakt maakt geen verschil, het geratel blijft even snel en even hard. Het blok loopt verder nog en er kan nog mee gereden worden, maar uit angst voor verdere schade ben in naar huis gelopen, aangezien ik maar een kilometer verderop woon. Tijdens het naar huis lopen gebeurde het af en toe dat het achterwiel zwaarder begon te draaien omdat het blok lichtelijk blokkeerde en ik een licht schurend geluid hoorde uit het blok. Thuis heb ik hem nog eens gestart en liep hij weer prima, heb er toen een stukje mee gereden en hij schakelde en rijd weer gewoon zoals normaal alsof er niks aan de hand is. Toch ben ik er niet helemaal gerust op, en ik vraag mij af wat dit zou kunnen zijn?
Plaats reactie