Pagina 1 van 1

Brommer houdt in op ‘topsnelheid’

Geplaatst: vr 28 aug 2020, 20:57
door HenkieHans
Hallo, ik heb een probleempje met m’n brommer en zou erg blij zijn als jullie/iemand hier mee kan helpen.

Mijn brommer wilt in de hogere versnellingen (5 en 6) niet verder dan de 10000 toeren. Het gekke is dat hij dit wel hoort te doen en hij doet dit opzich ook in de lagere versnellingen (1, 2 en 3). Daar gaat ie misschien wel tot 12500. (Dit weet ik niet zeker omdat de toerenteller stopt bij 12k, maar je hoort aan het geluid die ie nog ff n beetje doorgaat) ik vind dit erg gek en zou dit graag opgelost willen hebben, zeker omdat ik veel harder wil en ook kan dan dat ik nu ga met m’n setup.

Setup:
-origineel D50B1 blok
-originele ontgrensde 17,5mm dellorto carb
-originele CDI
-giannelli uitlaat met conti demper (hoogtoerig)
-twv: 13-52, redelijk normaal dus m.i.

Het is trouwens niet zo dat het van het ene op het ander moment gebeurd, hij heeft in elke versnelling geleidelijk steeds iets minder power in de hoge toeren. Zo gaat ie in de 2 nog voorbij de 12, zo stopt ie in zn 3 op de 12k, in zn 4 op de 11k-11,5k in zn 5 op 10,5-11k en in de 6e versnelling dus 10k. Snap hier echt geen hol van want mij setup kan volgens mij veel harder. Grotere sproeier steken werkt ook niet als ik 1 maat groter ga verzuipt ie al.

Iemand die een idee heeft?

Re: Brommer houdt in op ‘topsnelheid’

Geplaatst: za 29 aug 2020, 10:22
door derbi-ftw
Er is een kans dat je cilinder kit versleten is of versleten begint te raken.
Met 12/53 zou je inderdaad prima voorruit moeten kunnen.

Ander probleem kan zijn de afstelling van de carburateur of fijn afstelling.

Re: Brommer houdt in op ‘topsnelheid’

Geplaatst: za 29 aug 2020, 11:51
door HenkieHans
Is er een manier om dat te testen of zal het dan meteen uit elkaar gehaald moeten worden? Misschien een compressie test ofzo?

Re: Brommer houdt in op ‘topsnelheid’

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 10:30
door 42
Even langs brommerboer en je compressie laten meten..of zelf een compressiemeter kopen.

Re: Brommer houdt in op ‘topsnelheid’

Geplaatst: ma 31 aug 2020, 14:13
door HenkieHans
Misschien is dit wel een hele domme vraag, maar stel nou jullie hebben gelijk dat de cilinder/zuiger op is/zijn en dat ik daarom niet zo ver in de toeren kom, hoe kan het dan dat dat wel lukt in de lagere versnellingen?

Re: Brommer houdt in op ‘topsnelheid’

Geplaatst: ma 31 aug 2020, 15:57
door 42
Ik heb niks over versleten zuiger gezegd.
Dit is weer een topic met een gianelli die niet hard wil en bij het andere topic erover kwam er ook niks uit als mogelijke oorzaak dus ik wou me er niet mee bemoeien verder.

Maar versleten zuiger zou idd een oorzaak kunnen zijn, of slechte afstelling of slecht membraan, of weet ik veel.
Welke sproeier zit er in ?
Je zou ook een kleiner voortandwiel kunnen proberen nog..een 12, misschien trekt ie em dan in zn 6 wel door.
Ik kom in de eerste 5 versnellingen ook tot een kleine 12k terwijl het in zn 6 heel lang duurt voor ie tot hooguit 11 komt, wind mee, anders maar 10 of nog minder afhankelijk van wind.
Ik rij met 11-53..zou ik groter tandwiel van voor hebben zou ik nooit in de 11k komen in zn 6.

Re: Brommer houdt in op ‘topsnelheid’

Geplaatst: ma 31 aug 2020, 18:08
door HenkieHans
Sorry, daar heb jij idd niks over gezegd, maar Derbi-ftw wel. Vraag was dus eigenlijk aan hem bedoeld :D

Anyway, ik heb nu volgens mij (uit m’n hoofd) sproeiert 98, maar kan ook best 96 zijn. Bougie ziet er prima uit, koffiebruin met een flinke scheut melk zeg maar. Dit loopt naar mijn mening prima dus lijkt me sterk dat de afstelling zodanig slecht is dat daar nog zo’n 2500 toeren/20+ kmh in verstopt zit. Dan moet je wel echt een ruk afstelling hebben denk ik :blink:

Cilindertje is zoals ik al zei origineel en is nu 15k oud, en is een goede 3000 km terug bij de vorige eigenaar gehoond. Ik weet niet of toen ook de zuiger en zuigerveren gedaan zijn. Deze zouden best wel eens 15k oud kennen zijn dan :blink: kans is denk ik vrij klein want een verstandig mens pakt dat allemaal in 1 keer mee, maar ja, je weet nooit. ga daar dan denk ik maar es ff naar kijke, en tandwiel 12 derop gooie.

Was er nog een ander topic hierover dan? En dat was niet opgelost zei je?

Re: Brommer houdt in op ‘topsnelheid’

Geplaatst: di 01 sep 2020, 00:06
door 42
Is idd niet kleine nee..en koffiebruin zou goed moeten zijn...maar de mijne doet het beter met een grotere sproeier.
Met 88 en 94 had ik ook mooie kleur bougie en reed en trok prima maar kwam niet boven de 10-10,5 k, ook niet in lagere versnellingen, pas met een 100 trekt ie em door bij mij en doe ik met wind mee 79, daarvoor rond de 72.
Voor een deels begrensde ori uitlaat helemaal niet verkeerd.

Collega 36 :lol: rijdt ook met een Gianelli viewtopic.php?f=2&t=25475

Re: Brommer houdt in op ‘topsnelheid’

Geplaatst: wo 02 sep 2020, 17:57
door HenkieHans
Zozo dat doe je netjes voor een ori setup met ori pijp die deels nog begrenst is :thumbup:

Het probleem wat collega 36 heeft lijkt inderdaad wel enorm op die van mij, maar moet wel zeggen dat ik sproeiert 94 wel erg aan de kleine kant vind... naja zal wel

Maar es met grotere sproeiers aan de slag dan

Re: Brommer houdt in op ‘topsnelheid’

Geplaatst: wo 02 sep 2020, 23:24
door 42
HenkieHans schreef:Zozo dat doe je netjes voor een ori setup met ori pijp die deels nog begrenst is
Ik verbaas me er ook over, vooral dat ie zoveel toeren draait.
Vorige brommers waren prut, met deze echt heel blij :wub:

Enige wat niet ori is dat zijn de membraanplaatjes, net iets dunnere dan standaard maar zo veel maakt dat niet uit qua top.

Re: Brommer houdt in op ‘topsnelheid’

Geplaatst: do 03 sep 2020, 13:18
door HenkieHans
Tja Aprilia hè (A)

Re: Brommer houdt in op ‘topsnelheid’

Geplaatst: do 03 sep 2020, 14:03
door 42
Dat ja :D