Hallo, ik heb n tijdje terug een nieuwe cilinder op m’n Aprilia gezet, en nu loop ik tegen een aantal problemen aan waar ik zelf niet uitkom, dus leek het me handig om het maar ff hier te vragen
Setup:
Derbi NT blok, ongeveer 22k km oud
Doppler vortex (800km oud)
Giannelli street uitlaat
Dellorto 17,5 carb (ori)
Ori krukas, ontsteking, luchtfilter etc
Bougie br8es
Ik heb dus een paar weken geleden een doppler vortex erop gezet, en 500km ingereden. Liep toen iets te rijk, maar dat was marginaal en tijdens inrijden kon het niet zo veel kwaad lijkt me. Toen na de 500 om afgesteld en liep prima, 200km mee gereden zonder problemen. Sproeier 94, luchtschroef bijna 2 slagen uit en gasnaald op het laagst (dus clipje helemaal bovenaan). Liep prima en nergens stotteren en inhouden, behalve voorbij de 11k toeren, dan hapert ie n soort van. Nu heb ik de afgelopen week ook enorme problemen met starten, hij start wel direct en loopt rustig 2k stationair, maar zodra je heel voorzichtig het gas open doet valt ie uit. Rookt blauw, en bougie is dan nat en zwart. Klinkt dus als teveel benzine, wat mij wel raar lijkt zomaar ineens, maar goed. Luchtschroef verder open of dichter maakt geen hol uit. Het enige wat werkt om ermee te rijden is starten, 10 min rustig laten lopen en voorzichtig proberen met het gas te spelen zonder uit te laten vallen, dan rustig omhoog in de toeren (dit kan echt pas na een paar minuten), veel toeren laten maken, 10k+ meerdere keren, dan naar stationair laten zakken en dan kan ik zonder problemen ermee rijden. Iemand enig idee wat dit is, en waarom hij begint te haperen bij 11k+? Bougie kleurt dan overigens niet wit ofzo. Daarnaast is er de afgelopen weken ook veel koelvloeistof verdwenen, hoewel ik geen een keer witte rook of iets dergelijks heb gehad, of ‘s ochtends een plasje of iets dergelijks onder mn brommer. Koelvloeistof stond vlak onder het max streepje, en nu is mn reservoir droog. Iemand enig idee?
Derbi start wel, maar valt uit bij gasgeven
- HenkieHans
- Tuner
- Berichten: 312
- Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
- Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... 53#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=28161
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4233
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Derbi start wel, maar valt uit bij gasgeven
Zal dan toch een lekke koppakking zijn misschien.
Re: Derbi start wel, maar valt uit bij gasgeven
Haperen zo hoog in de toeren zou dat misschien een slechte bougie kunnen zijn? Verder zou ik het koelsysteem afpersen en kijken of er drukverlies, lees lekkage, is. Dan weet je snel of het koelsysteem een probleem heeft of niet. Misschien dat je al gekeken hebt, maar staat de ontsteking op tijd en zit de grondplaat goed vast?
- HenkieHans
- Tuner
- Berichten: 312
- Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
- Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... 53#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=28161
Re: Derbi start wel, maar valt uit bij gasgeven
Koelvloeistof is opgelost, bleek een kapotte radiateur te zijngpr050 schreef:Haperen zo hoog in de toeren zou dat misschien een slechte bougie kunnen zijn? Verder zou ik het koelsysteem afpersen en kijken of er drukverlies, lees lekkage, is. Dan weet je snel of het koelsysteem een probleem heeft of niet. Misschien dat je al gekeken hebt, maar staat de ontsteking op tijd en zit de grondplaat goed vast?

Dat het ergens aan de ontsteking ligt dat idee had ik ook al, maar zou niet weten waar ik het moet zoeken. Lijkt me wel sterk dat de ontsteking zelf niet op tijd staat, want ik heb de brommer al anderhalf jaar en heb er nooit problemen mee gehad en heb dus ook nooit aan de ontsteking gezeten. Dan blijft als laatste de grond plaat over, hoe kan ik deze controleren? (Sorry ben een leek op elektrisch gebied van brommers)
- HenkieHans
- Tuner
- Berichten: 312
- Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
- Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... 53#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=28161
Re: Derbi start wel, maar valt uit bij gasgeven
Zie dat ik nu het volgende ben vergeten te melden: met de oude cilinder had ik hetzelfde probleem, dit was met de doppler voor een paar 100 km opgelost en nu keert het dus weer terug
Re: Derbi start wel, maar valt uit bij gasgeven
Dat is wel vreemd, dat hetzelfde probleem nu weer terugkomt. Fijn dat het koelsysteem in elk geval naar het zich laat aanzien, niet de veroorzaker is. Ik zou beginnen met een nwe bougie, en vervolgens de onstekingsspoel, bobine en bougiedop met een multimeter door (laten) meten. Hoe en welke waardes je meten moet kun je hier op het forum wel terugvinden, en anders even iemand laten doen.
Als je het vliegwiel er afhaalt zie je snel genoeg of het streepje op de grondplaat en die in het carter links boven op één lijn staan. Check meteen of alle draden heel zijn, niet beschadigd en correct aangesloten zijn.
Als die geen afwijkingen vertonen zou ik de carburateur nakijken, functioneert de choke naar behoren? zit de choke kabel niet te strak waardoor de choke constant ‘open’ staat? dit zou de natte bougie kunnen verklaren..
Om zaken uit te sluiten zou het mooi zijn als je een maat hebt met een goedlopende derbi of iemand kent met reserve (ontstekings) onderdelen die je dan overzetten kunt om zo uit te vinden welk onderdeel het probleem veroorzaakt.
Als je het vliegwiel er afhaalt zie je snel genoeg of het streepje op de grondplaat en die in het carter links boven op één lijn staan. Check meteen of alle draden heel zijn, niet beschadigd en correct aangesloten zijn.
Als die geen afwijkingen vertonen zou ik de carburateur nakijken, functioneert de choke naar behoren? zit de choke kabel niet te strak waardoor de choke constant ‘open’ staat? dit zou de natte bougie kunnen verklaren..
Om zaken uit te sluiten zou het mooi zijn als je een maat hebt met een goedlopende derbi of iemand kent met reserve (ontstekings) onderdelen die je dan overzetten kunt om zo uit te vinden welk onderdeel het probleem veroorzaakt.
- HenkieHans
- Tuner
- Berichten: 312
- Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
- Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... 53#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=28161
Re: Derbi start wel, maar valt uit bij gasgeven
Is opgelost, accu was blijkbaar op sterven na dood en was zo goed als leeg...
/close
/close