Versnellingsbak wil niet meer van zijn 2 naar zijn 3

Algemene vragen over Derbi.
GH
Banden plakker
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 04 apr 2021, 07:21
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme sm 50cc origineel

Versnellingsbak wil niet meer van zijn 2 naar zijn 3

Ongelezen bericht door GH »

Hallo,

Een tijdje geleden heb ik mijn blok laten reviseren, hij liep goed na de revisie alleen hij ging niet meer van zijn 2e versnelling naar zijn 3e. Versnellingsbak is vaak weer in en uit elkaar gehaald. Geen schade en is zelfs met technische tekeningen weer in elkaar gezet zodat er geen fouten in zaten. Uiteindelijk zag de gozer wie de revisie uit voerde het niet meer zitten en liet mij achter met een kapot blok. Ik heb hier geld voor teruggekregen omdat hij er niet achter kon komen waarom dit was, en heeft mij met een blok dat niet meer kan schakelen achter gelaten.

Er is al geprobeerd om te schakelen zonder de schakelpook (dus gewoon met een schroevendraaier), maar ook hier blijft hij in z’n 2 vast zitten.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand wat dit is? Ik hoor het graag!

Groeten,
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Versnellingsbak wil niet meer van zijn 2 naar zijn 3

Ongelezen bericht door gpr050 »

Dat is een vervelend probleem, want iedere keer moet het blok uit elkaar.. schakelde het blok voor de revisie zonder problemen? En er is niks veranderd aan de versnellingsbak? Schakelas met de haakjes en verstelplaat werken naar behoren?
Mijn ervaring is dat het erg belangrijk is dat de versnellingsbak assen de juiste speling hebben, en dat de vulringen met de correcte dikte op de juiste plaats zitten. Hier zijn afwijkingen van 0.1mm al van invloed.
GH
Banden plakker
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 04 apr 2021, 07:21
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme sm 50cc origineel

Re: Versnellingsbak wil niet meer van zijn 2 naar zijn 3

Ongelezen bericht door GH »

Voor de revisie kwam het regelmatig voor dat hij uit zijn vrij in z’n 1 schoot. En anders versnellingsbak is niks veranderd nee. Aan de schakelas ligt het ook niet, wat is de minimale dikte van de vulring? Die van mij is 1,94 mm
bart_rs2
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 11:01
Vervoersmiddel: 2010 Rieju RS2 Pro VERKOCHT
2005 Derbi Senda SM

Re: Versnellingsbak wil niet meer van zijn 2 naar zijn 3

Ongelezen bericht door bart_rs2 »

Dit klinkt als een ringetje in de versnellingsbak omgewisseld of een kapotte/imitatie schakelas. Zo te horen heb je al geprobeerd de schakelster rechtstreeks te draaien, als hij dan niet door de versnellingen heen wil(je moet er natuurlijk wel de assen draaien terwijl je dat probeert) kun je de schakelas uitsluiten. Er zit tussen de tandwielen die over de as heenglijden een dun ringetje, ergens in de bak zit ook een ringetje die hetzelfde binnendiameter heeft maar die breder is. Als je die twee doorelkaar haalt kan het tandwiel niet meer over de as heenschuiven en dus niet meer schakelen. In deze video word heel helder uitgelegd hoe een derbi bak inelkaar zit: https://www.youtube.com/watch?v=Go4aYhmVk50&t=816s
GH
Banden plakker
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 04 apr 2021, 07:21
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme sm 50cc origineel

Re: Versnellingsbak wil niet meer van zijn 2 naar zijn 3

Ongelezen bericht door GH »

Ik heb gewoon een 2e hands versnellingsbak erin gedaan en nu schakelt hij weer goed gelukkig, er zat uiteindelijk een afwijking in de ringen van de versnellingsbak. Bedankt voor jullie hulp!
Plaats reactie