Rook uit uitlaat en bruine vloeistof

Algemene vragen over Derbi.
fernand10
Derbi fan
Berichten: 62
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 18:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 2008

Rook uit uitlaat en bruine vloeistof

Ongelezen bericht door fernand10 »

Hallo,
ik heb pas mijn hele derbi gereviseerd, nieuwe krukaslagers, keerringen cilinder zuiger en kop.
eerste start rookte hij als een malle omdat ik hem volgepompt had met 2taktolie voor de eerste start, hij ging ook super moeilijk aan alleen met duwen en volgas. een paar dagen later en veel brandstof later rookt hij alsnog best veel, evenveel als voor de revisie terwijl ik dat probleem juist dacht op te lossen. ik heb vrij veel witte rook, het is niet extreem veel maar voor mijn gevoel meer dan wat hoort. hij wordt ook echt niet normaal snel warm, na 5 minuten een beetje te revven kan ik de cilinder geen eens meer aanraken zonder mn klauwen te branden. Er ontbreken de pakkingen voor de tapeindmoeren, misschien speelt dit een rol?

ook zit er een klein lekje tussen mijn demper en de uitlaat omdat ze niet opelkaar horen, uit dit lekje komt er best wel veel vage bruine substantie eruit, ook uit de demper zelf maar voornamelijk waar de demper en de uitlaat elkaar meeten. als ik een stukje ga rijden, minder dan een kilometer zit mijn hele achterbrug vol met die vage bruine substantie, dit gebeurde zowel voor als na de revisie.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3741
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Rook uit uitlaat en bruine vloeistof

Ongelezen bericht door 42 »

Heb je ook de keerringen van de waterpomp vervagen ?
Elke pakking heeft een reden, dus ook die voor de tapeinden, zou eerst daar mee beginnen.
fernand10
Derbi fan
Berichten: 62
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 18:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 2008

Re: Rook uit uitlaat en bruine vloeistof

Ongelezen bericht door fernand10 »

42 schreef:Heb je ook de keerringen van de waterpomp vervagen ?
Elke pakking heeft een reden, dus ook die voor de tapeinden, zou eerst daar mee beginnen.
ik heb de keerring bij de kickstart vervangen, beide kanten van de krukas, en de plek waar het voortandwiel zegmaar op komt van de versnellingsbak, waar zou deze waterpompkeerring zich moeten bevinden bij een OT blok?
fernand10
Derbi fan
Berichten: 62
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 18:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 2008

Re: Rook uit uitlaat en bruine vloeistof

Ongelezen bericht door fernand10 »

42 schreef:Heb je ook de keerringen van de waterpomp vervagen ?
Elke pakking heeft een reden, dus ook die voor de tapeinden, zou eerst daar mee beginnen.
ik heb de keerring bij de kickstart vervangen, beide kanten van de krukas, en de plek waar het voortandwiel zegmaar op komt van de versnellingsbak, waar zou deze waterpompkeerring zich moeten bevinden bij een OT blok?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3741
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Rook uit uitlaat en bruine vloeistof

Ongelezen bericht door 42 »

Nr 14 https://www.easyparts.nl/explodedview/O ... 140-d20248

Durf alleen ff niet te zeggen of er dan kvs of olie in je verbrandingssysteem kan komen bij een ot.
Zou dus idd beginnen met die tapeind keerringen.
fernand10
Derbi fan
Berichten: 62
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 18:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 2008

Re: Rook uit uitlaat en bruine vloeistof

Ongelezen bericht door fernand10 »

42 schreef:Nr 14 https://www.easyparts.nl/explodedview/O ... 140-d20248

Durf alleen ff niet te zeggen of er dan kvs of olie in je verbrandingssysteem kan komen bij een ot.
Zou dus idd beginnen met die tapeind keerringen.
prima, dan schaf ik even een nieuw pakkingsetje aan voor mn cilinder en dan zie ik wel verder, maar weet u ook wat die vage bruine vloeistof is die als een malle lekt uit mijn demper? als ik een bijrijder zou hebben zou dit allemaal over hem heen komen wat niet ideaal is, wat zou dit kunnen zijn? had dit voor en na de revisie, wel gebruik ik half synthetische olie misschien dat dat imapct heeft
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3741
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Rook uit uitlaat en bruine vloeistof

Ongelezen bericht door 42 »

Vaak is dat een drabje van olie met water.
Vol synthetisch is zeker aan te raden ( castrol rs2 ofzo, valt best mee qua prijs ) maar half synthetisch zou geen drab horen te geven, hooguit meer donkere rook en snellere vervuiling van je cilinder en uitlaat, witte rook duidt op water in je cilinder.
Ik zou ook je koelvloeistof peil ff checken.
fernand10
Derbi fan
Berichten: 62
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 18:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 2008

Re: Rook uit uitlaat en bruine vloeistof

Ongelezen bericht door fernand10 »

42 schreef:Vaak is dat een drabje van olie met water.
Vol synthetisch is zeker aan te raden ( castrol rs2 ofzo, valt best mee qua prijs ) maar half synthetisch zou geen drab horen te geven, hooguit meer donkere rook en snellere vervuiling van je cilinder en uitlaat, witte rook duidt op water in je cilinder.
Ik zou ook je koelvloeistof peil ff checken.
op welke plekken zou kvs kunnen komen in de cilinder? de enige plekken die ik me kan bedenken zijn als je waterpomp lekt in je blokolie en via je blokolie via een lekke rechterkrukaskeerring je cilinder ingaat maar dit lijkt me super onwaarschijnlijk want ik verbrand geen blokolie weet ik vrij zeker en bovendien is de nieuwe keerring er vorige week ingezet. en de koppakking dan maar het is letterlijk een gloednieuwe cilinder met een gloednieuwe pakking met een gloednieuwe kop, ook zie ik geen daling in het kvs gehalte met dat doorzichtige kvs reservoir. het is trouwens echt grijze met bruine vloeistof gemixed over elkaar heen, ze mengen niet echt en het is hartstikke goor, ik denk niet dat dit blokolie kan zijn want ik gebruik deze keer hele andere blokolie namelijk plutoline gp10 en het lijkt en ruikt exact hetzelfde, zou dit dan gewoon pech zijn dat ik voor en na de revisie een slechte koppakking zou hebben en dat t gewoon kvs is? zou kvs trouwens niet moeten verdampen voor het uit de uitlaat kan komen?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3741
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Rook uit uitlaat en bruine vloeistof

Ongelezen bericht door 42 »

Zet je de kop op moment vast of gewoon met de hand ?
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Rook uit uitlaat en bruine vloeistof

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Wat voor kleur koelvloeistof gebruik je? kvs kan alleen via de koppakking naar de verbrandingskamer komen.
Of je waterpomp keerring + krukas keerring is lek, dan heb je grijze of bruine vloeistof door de uitlaat.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
fernand10
Derbi fan
Berichten: 62
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 18:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 2008

Re: Rook uit uitlaat en bruine vloeistof

Ongelezen bericht door fernand10 »

derbi-ftw schreef:Wat voor kleur koelvloeistof gebruik je? kvs kan alleen via de koppakking naar de verbrandingskamer komen.
Of je waterpomp keerring + krukas keerring is lek, dan heb je grijze of bruine vloeistof door de uitlaat.
42 schreef:Zet je de kop op moment vast of gewoon met de hand ?
met de hand, zou ik hem krom getrokken hebben? heb hem absoluut niet vast vast gezet en ben zeker niet de sterkste
fernand10
Derbi fan
Berichten: 62
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 18:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 2008

Re: Rook uit uitlaat en bruine vloeistof

Ongelezen bericht door fernand10 »

derbi-ftw schreef:Wat voor kleur koelvloeistof gebruik je? kvs kan alleen via de koppakking naar de verbrandingskamer komen.
Of je waterpomp keerring + krukas keerring is lek, dan heb je grijze of bruine vloeistof door de uitlaat.
ik gebruik rozeachtige kvs, en ik heb grijze en bruine vloeistof uit de uitlaat. maar ik heb deze keer helemaal andere blokolie gebruikt dan eerst maar wat uit mijn demper komt is letterlijk 1 op 1 exact hetzelfde, ik zal hem even laten lopen dan maak ik een foto
fernand10
Derbi fan
Berichten: 62
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 18:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 2008

Re: Rook uit uitlaat en bruine vloeistof

Ongelezen bericht door fernand10 »

derbi-ftw schreef:Wat voor kleur koelvloeistof gebruik je? kvs kan alleen via de koppakking naar de verbrandingskamer komen.
Of je waterpomp keerring + krukas keerring is lek, dan heb je grijze of bruine vloeistof door de uitlaat.
https://gyazo.com/09d9864aa8969d00643a88b9d7e5d598
dit krijg ik op mn achterbrug, maar ben zojuist tot de ontdekking gekomen dat ik de pakkingen voor de cilinderkop verkeerd erop heb gezet en dat hij lekt, nieuwe pakkingset dan maar :oops:
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3741
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Rook uit uitlaat en bruine vloeistof

Ongelezen bericht door 42 »

Dat kan een hoop schelen :D
Hopelijk lost dat het probleem op.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Rook uit uitlaat en bruine vloeistof

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Dat moet de oorzaak zijn en het probleem oplossen.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Plaats reactie