Remcilinders achterrem vervangen

Algemene vragen over Derbi.
Edgar visser
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 feb 2021, 21:53
Vervoersmiddel: Derbi senda sm

Remcilinders achterrem vervangen

Ongelezen bericht door Edgar visser »

Ik heb onlangs nieuwe remcillinders besteld. Ik weet wel hoe ik een rem opdruk moet brengen, maar als ik de nieuwe remcillinders op maximale druk zet komen de remblokken niet tegen de rem schijf aan?
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Remcilinders achterrem vervangen

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Remcilinders of remzuigers?

Waarschijnlijk moet je eerst de rem opdruk brengen en het remsysteem ontluchten.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Edgar visser
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 feb 2021, 21:53
Vervoersmiddel: Derbi senda sm

Re: Remcilinders achterrem vervangen

Ongelezen bericht door Edgar visser »

Ik bedoel natuurlijk de remzuigers haha
Maar is het niet zo dat je de zuigers te ver op druk zet dat je remblokken tegen je remschijf komt?
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Remcilinders achterrem vervangen

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Dan moet je het remsysteem beter ontluchten en de rem beter op druk zetten.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Remcilinders achterrem vervangen

Ongelezen bericht door gpr050 »

Waarom heb je je remzuigers vervangen?
Wat bedoel je met maximale druk?
Heb je wel de juiste maat zuigertjes, is de hoogte gelijk aan die die er in zaten? Heb je alles goed schoon gemaakt?
Sommige type remklauw zijn lastig te ontluchten, en vergt het veel geduld en soms wat extra werk om de lucht eruit te krijgen.
Edgar visser
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 feb 2021, 21:53
Vervoersmiddel: Derbi senda sm

Re: Remcilinders achterrem vervangen

Ongelezen bericht door Edgar visser »

Ik heb mn remzuigers vervangen omdat ze vast zaten.
(Heb totaal geen ervaring met remmerij) maar ik kan me voorstellen dat als je de druk te hoog opvoert dat je remzuigers zo ver uitzetten dat je remblokken tegen je schijf aan komen, of werkt dit niet zo??
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Remcilinders achterrem vervangen

Ongelezen bericht door gpr050 »

Dat lijkt me juist de bedoeling. Op het moment dat jij je rem inknijpt/trapt druk je mbv het pompje aan je handel, hydraulische vloeistof via de remleiding naar de remklauw. De zuigertjes gaan naar buiten en drukken de remblokjes tegen de remschijf aan. Hierdoor rem je, hoe harder je knijpt met hoe meer kracht de zuigers de remblokken tegen de schijf aan drukken. Omdat je nadat je de remhandel los gelaten hebt niet wilt blijven remmen, dat zou ongewilde slijtage van blokken en extra benzine verbruik tot gevolg hebben, moeten de remblokken “lossen” Dit doen oa de rubberringen die in de remcilinder zitten. Als het goed is heb jij deze ook vervangen. Doordat deze rubberring tijdens het naar buiten drukken van de zuiger iets vervormd, “trekt” hij de zuiger als het ware een klein stukje terug op het moment dat je de remhandel loslaat en de hydraulische druk wegvalt. Belangrijk is dat als je nieuwe zuigers monteert, je de cilinders heel goed schoonmaakt, het liefst met een scotch brite of waterproof schuurpapier (1200 grid) Ook de uitsparing waar de rubberring in valt moet echt goed schoon en vrij van roest gemaakt worden. Verder is het aan te raden de zuigertjes met speciaal vet in de remklauw te monteren. Als laatste maar zeker niet als minste, moeten de evt aanwezige glijpennen en bussen goed schoon en gangbaar gemaakt worden en met nieuw (ook speciaal) vet en goedpassende rubbers in elkaar gezet worden. Remmen zijn een cruciaal onderdeel van je brommer, je kunt m gemakkelijk 100km/hr laten lopen maar als je remmen niet goed en betrouwbaar werken gaat dat niet lang goed. Het is dan ook sterk aan te raden om, als je geen ervaring hebt met remmen, iemand met expertise er bij te betrekken zodat je goed op de hoogte bent van waar je allemaal op moet letten als je je remmen gaat reviseren.
Laatst gewijzigd door gpr050 op do 17 jun 2021, 14:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Edgar visser
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 feb 2021, 21:53
Vervoersmiddel: Derbi senda sm

Re: Remcilinders achterrem vervangen

Ongelezen bericht door Edgar visser »

Aha top bedankt voor de uitleg!!
Plaats reactie