Remmen ontlucht maar geen druk

Algemene vragen over Derbi.
Edgar visser
Beginnende Derbi fan
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 14 feb 2021, 21:53
Vervoersmiddel: Derbi senda sm

Remmen ontlucht maar geen druk

Ongelezen bericht door Edgar visser »

Ik heb laast een nieuwe 2ehands voorrem klauw gekocht en erop gezet
Nu heb ik alle lucht eruit, komt er vloeitof uit zonder lucht, maar ik kan pompen tot ik een ons weeg maar er komt geen druk op. Iemand enig idee??
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Remmen ontlucht maar geen druk

Ongelezen bericht door Erwin P »

Waarom heb je de klauw vervangen?

Zo kan ik aan een aantal dingen denken.
- Er zit nog ergens lucht. Langer doorgaan ook al komt er nu al vloeistof uit.
- Ergens een aansluiting of afdichting lek. Eventueel zelfs je remleiding met een klein scheurtje. Heb je alle koper ringetjes wel vervangen?
- Je rempomp (aan het stuur) is intern lek, hierdoor kun je nooit druk opbouwen. Reviseren of andere kopen.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Remmen ontlucht maar geen druk

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ik heb vorige week ook beide remmen ontlucht, maar je moet even goed kijken hoe je het doet. En of je de juiste methode gebruikt.ook moet je zorgen dat je de ontluchtingsniooel strak genoeg aandraait met ontluchten dat er niet weer nieuw lucht in komt. Zelf heb ik een klein spuitje en stukje benzineslang, die doe ik helemaal vol met remvloeistof, en dan spuit ik van onderin de vloeistof naar boven, dit doe ik als ik hem helemaal opnieuw moet vullen omdat ik de leiding en rem los heb gehad, dan die ik lucht uit rare hoekje/holtes weg. En daarna ga ik ontluchten.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Remmen ontlucht maar geen druk

Ongelezen bericht door Erwin P »

Wat ook best goed werkt als je de remklauw hebt gereviseerd:
Ruimte van de remzuiger helemaal vullen, dan de zuiger dr in drukken en zo de vloeistof naar boven. Werkt in mijn ervaring nog iets beter dan met de spuit. Al gebruik ik de spuit ook wanneer ik de rem niet los heb gehad, maar bijvoorbeeld de leiding heb vervangen.
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Remmen ontlucht maar geen druk

Ongelezen bericht door gpr050 »

Sommige remklauwen laten zich lastig ontluchten. Zoals Erwin het doet, doe ik het ook en dat werkt idd prima, daarna gebruik ik zelf een remontluchter die werkt mbv onderdruk, om het laatste lucht eruit te krijgen. Maar zoals Brommert_01 aangeeft: als de rubber afdichtingen van het pompje in je remhandel kapot/versleten zijn ga je nooit druk opbouwen.
Edgar visser
Beginnende Derbi fan
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 14 feb 2021, 21:53
Vervoersmiddel: Derbi senda sm

Re: Remmen ontlucht maar geen druk

Ongelezen bericht door Edgar visser »

@erwin ik heb de remklauw vervangen omdat de remzuiger zo vast zat dat ik hem niet eruit kon krijgen met, een gas brander en perslucht, in de vriezer doen en perslucht of een tang te gebruiken. (ik heb geen remzuiger trekker)

- ik zal nog even een tijdje doorgaan net ontluchten mischien heeft dat resultaat.
- als hij ergens lekt dan zou er ergens remvloeistof voor bij lekken toch? Dat zie ik niet gebeuren. En nee ik heb nog geen koperen ringetjes vervangen. als ze Niet goed afsloten zal er toch vloeistof langs de ringen of lucht uit het ontluchting nippetje moeten komen??
- rempomp zou idd kunnen.

@gpr050
Zo'n rem ontluchter is inderdaad ideaal, mischien de investering waard😜
En is zon rempomp erg gecompliceerde techniek?? (geen ervaring met rempompen?
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Remmen ontlucht maar geen druk

Ongelezen bericht door Erwin P »

Ik vroeg het vooral omdat het natuurlijk kon zijn dat je hem had vervangen omdat de vorige niet op druk kwam.

Je olie is best dik, lucht is dat niet. Als hij netaan lek is trekt hij er eerder in dan het er uit perst. Gebeurt niet vaak dat het zo precies op het randje van wel/niet lek zit, maar jij kunt net diegene zijn met pech.

Rempomp is niet heel moeilijk, vooral goed schoonmaken.
Edgar visser
Beginnende Derbi fan
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 14 feb 2021, 21:53
Vervoersmiddel: Derbi senda sm

Re: Remmen ontlucht maar geen druk

Ongelezen bericht door Edgar visser »

Oke, ik zal de koperen ringen even vervangen. Ik heb de rempomp uitelkaar gehaald en de rubbers lijken er nog goed uit te zien, maar weleen beetje viezigheid in de cillinfer van de rempomp
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Remmen ontlucht maar geen druk

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Heb ook wel eens geprobeerd( moet je alleen doen als je niet in de buurt van je frame zit) te ontluchten voor het eerste stuk bij de hoofd bout. Dus aan de andere kant van de rem assembly. Dan heb je snel veel lucht eruit, als er veel in zit.
Edgar visser
Beginnende Derbi fan
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 14 feb 2021, 21:53
Vervoersmiddel: Derbi senda sm

Re: Remmen ontlucht maar geen druk

Ongelezen bericht door Edgar visser »

Hmm rempomp en rubbers schoon gemaakt met remreiniger en met perslucht uitgeblazen(nog niet de koperen ringen vervangen) en wel een half uur staan pompen en ontluchten (met een 2e persoon) maar geen druk. Toch als ik de remblokjes bekijk zitten die tegen de remschijf aan en als ik ze terug probeer te drukken is dit niet mogelijk.??
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Remmen ontlucht maar geen druk

Ongelezen bericht door Erwin P »

Pak voor de grap eens een andere rempomp (andere brommer of goedkoop ding). Vaak zit dit soort wazigheid hierin.

Wat ook wel wil is een slechte slang. Niet lek, maar die kan uitzetten. Met moderne stalen leidingen geen last van, maar die oude dikke zwarte leidingen wilden zo wel opzwellen.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Remmen ontlucht maar geen druk

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Even voor de duidelijkheid, edagr, omschrijf eens gedetailleerd stap voor stap wat je doet? (Even om te kijken of het goed daar) misschien sla je een stap over oid. En zie je heb ook niet tegen de schijf klemmen dan? En houd je hem de goede richting op ( de rem)? Niet op de kop oid?
Edgar visser
Beginnende Derbi fan
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 14 feb 2021, 21:53
Vervoersmiddel: Derbi senda sm

Re: Remmen ontlucht maar geen druk

Ongelezen bericht door Edgar visser »

@brommert_01
Ik pomp met mijn rem een stuk of 10 x op een normaal tempo, ik houd de rem in en draai de ontluchting schroef los op de remklauw. Op dat schroefje heb ik een stukje bezine slang waar ik kan zien waneer er lucht uit komt. Nadat ik het schroefje heb opengeschroeft kijk ik naar dir slang totdat er geen veranderingen meer optreden in de slang. Daarna draai ik hem stevig vast en laat de rem weer los. En zo door..
Ook hou ik uiteraard het niveau van dr remvloeistof goed in de gaten.

Als ik de brommer rol hoor je hem ook niet schuuren ofzo( een heel kleinbeetje)

Wat bedoel je met rem op de kop??
Plaats reactie