Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Algemene vragen over Derbi.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Erwin P »

Nu nog welke dell'orto en dan zijn we er. Paddock is zeker aan te raden voor de olie beurt. De brommer moet nl rechtop. Dan staat hij trouwens ook gelijk wat hoger.
Gewoon een simpele als deze is prima:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... EpEALw_wcB
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Als je de olie aftapt met de uitlaat eronder dan is het handig even een plastic tas oid over je uitlaat te doen..scheelt best veel rook als je dan je motor later weer start ;)
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Erwin P »

Of gewoon niet lopen kutten en gelijk die uitlaat er af pakken.

Iets om gelijk in het begin goed aan te leren. Pak het ''groot'' aan. Daarmee bedoel ik direct beginnen met hinderlijke dingen uit de weg te halen.
Nou is een uitlaat onder olie alleen even hinderlijk, maar je gaat vanalles proberen omdat het ''net moet kunnen''. Ineens zit je met een afgebroken stuk plastic in de handen of iets in die trant.
Al met al kost kappen er af halen 5 minuutjes en de uitlaat nog eens een stuk of 5. Monteren ook zoiets. Ben je al met al 15 a 20 minuutjes extra bezig, maar je hebt er geen smeerzooi van en je kunt fijn werken ipv net wel/niet.
Het moet elke 10.000 km een keer (zie Derbi manual), het is dus ook niet dat het zo vaak moet dat je naar shortcuts moet zoeken.

Als de uitlaat er af is kun je gelijk even je zuiger bekijken en die delen waar je nooit bij kunt schoonmaken/smeren/invetten.

Iets wat bijna ook nooit gebeurt is eventuele pro-link lagers en bussen voorzien van nieuw vet. Wel belangrijk. Als dat begint te slijten rijdt hij als een natte krant en die onderdelen (zoals een achterbrug) die dan mogelijk vervangen moeten worden zijn duur.
Dat kan niet op een paddockstand, wel op een middenbok. De kappen en uitlaat (die je er toch af had voor de olie beurt) moeten er af en dan even met het frame op een kratje bier zetten kan ook ipv een middenbok.

Heel officieel moet je elke 10.000 km (dus als je de olie beurt doet) ook de zuigerveren vervangen. Dat doe ik zelf ook niet. Ik rij ze op en ben dan wel toe aan een nieuwe cilinder.
Wat wel even belangrijk is is elke 5.000 km het luchtfilter element schoonmaken en de bougie wisselen. Kost bijna niks, bijna geen werk. Levert je een heel stuk betrouwbaarheid op. Die bougie kapt er toch een keer mee, zeker op een 2T. Liever preventief dan ergens langs de kant van de weg.

Allemaal dingen om te zorgen dat je net gekochte brommer gelijk weer even fris en betrouwbaar is.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Iets langer dan 5 minuutjes, zeker de eerste keren.
Ben er nu redelijk handig in maar ben toch echt wel een klein half uur bezig.
Maar het werkt absoluut handiger als je meerdere dingen wilt doen.

Hoe maak je je luchtfilter schoon trouwens, doorblazen met lucht ofzo ?
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Jep, van binnen naar buiten uitblazen. Maar een nieuw filter is net zo makkelijk en kost niks.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Erwin P »

Brommert_01 schreef: vr 17 dec 2021, 21:55 Jep, van binnen naar buiten uitblazen. Maar een nieuw filter is net zo makkelijk en kost niks.
Exact dit. Nieuw kost geen donder. Echt goed schoonmaken is onderdompelen in benzine en dan uitknijpen (niet wringen) tot hij schoon is.
Voor straat spul wissel ik altijd elke zoveel K km. M'n enduro na elke rit ff met benzine wassen.

K&N filters moeten vaak met een spray en water, die zijn ook wat te kostbaar voor wegwerp.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Dat met benzine en uitknijpen geld voor schuimfilters neem ik aan.
Ori is een papier achtig ding.
Prijs valt idd mee, elf eu.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Erwin P »

42 schreef: za 18 dec 2021, 00:59 Dat met benzine en uitknijpen geld voor schuimfilters neem ik aan.
Ori is een papier achtig ding.
Prijs valt idd mee, elf eu.
Klopt, die papier dingen kun je eigenlijk alleen terug blazen, maar op een gegeven moment zijn die echt op.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Tiet voor een nieuwe dus, mijne zit er al 9 jaar op denk ik :problem:
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Erwin P »

Dit is een Dell'orto PHBG 21mm. Gaan Dell'orto klein/dun in, dat zijn 5mm sproeiers.

Die uitlaat kun je er af halen en kaal borstelen, als hij niet lek is is het goed. Als de meeste roest er maar af is is het voldoende. Daarna in de zwarte hittebestendige lak. Van de Action 800 graden is goed genoeg.

Op je foto van je ''luchtfilter'' zie ik je radiateur. Die koelt de koelvloeistof die door je motor loopt.
Volgens mij hoort je luchtfilter er zo uit te zien:
Afbeelding
Deze zal in een kunststof huis zitten dat aan het eind van je inlaatrubber aan de carburateur zit.
Waarschijnlijk kun je er pas goed bij als je het zadel er af hebt.

De automatische smering kun je niet echt aanpassen. Ik zit kwa smeren met moderne oliën liever aan de arme kant. Als je zelf invloed wilt hebben op het smeren moet je het pompje afkoppelen en in de tank gaan mengen. NOOIT rijker dan 1 op 50. Rijker is voor mensen die graag zuigerveren en krukas lagers wisselen.

Wat je ook goed moet schoonhouden zijn de binnenpoten (dunne deel) van je voorvork. Als je deze niet goed schoon houdt en vuil droogt er op vast dan kunnen je voorvork keerringen lek gaan. Zelfde geldt voor de achterveer, al heeft deze er minder snel last van.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

De rechter schroef is de stationair schroef, die staat meestal ver uitgedraaid als het goed is.
Links daarvan is de luchtstelschroef, die moet op anderhalve slag uitgedraaid staan ongeveer.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Dat zijn wat vragen...

Hou er om te beginnen rekening mee dat de meeste hittebestendige verf pas goed uithard als ie goed warm is geweest..na de eerste x rijden dus.
Oppassen met monteren dus, de verf is nog kwetsbaar dan.

Die sensor wijst zichzelf als je de tank losmaakt.gewoon draad volgen en ik dacht dat die met een klemsysteem met een schroef vast zit, net als de benz kraan.

Er zit een zwarte plastic schroefdop bovenop je blok aan de ontstekingskant, daar vul je de olie.

Als er geen verdikking gelijk bij de flens vd uitlaat die op je cilinder gaat zit dan is ie niet begrensd.
Als dat gewoon een groot gat is dan is het goed.
Als je t zeker wilt weten kan je ook foto plaatsen.

Je komt bij de sproeier door de onderste helft vd vlotterkamer los te schroeven, dan zie je de koperen sproeier zitten.
Met het losschroeven stroomt er benzine uit dus het beste kun je roken op zo'n moment :crazy:
Let er op dat je vlotter met een pennetje vastzit, dat pennetje heeft de neiging er half uit te gaan als je bezig bent met sproeier.
Zorg dat die goed zit als je de vlotterkamer weer dicht maakt anders sluit de vlotter niet en blijft er benzine stromen
Ik zou voor eerst ook van de gasnaald afblijven..je moet dan de gasschuif losmaken..en weer vast en dat is best tricky..als je nog niet veel sleutel ervaring hebt zou ik ff wachten daarmee..dat is sowieso fijnafstelling en goede kans dat ie al prima staat nu.

Betere koppelingsplaten ga je niet harder van, die heb je pas nodig als je een dikke racecilinder en snelle uitlaat hebt met een 24 carb oid.
Een binnenrotor ontsteking is ook iets wat je pas doet als de rest van je setup ook erg snel is imo.
En een hoop gedoe, ook voor eerst niet doen dus.
Beter neem je dan een grotere cilinder, carb en snelle uitlaat..daar haal je ten opzichte van ori setup meer uit.

Veroeste veren is einde oefening denk ik.
Gewoon nieuwe kopen bij brommerboer of webshop.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Carb er af ja..denk niet dat je em kan draaien.. makkelijkst bij mij is er af iig.
Gasnaald voor nu laten doen idd, die heeft meeste invloed op het eerste gedeelte van het gas geven..bij vol gas maakt ie zo goed als geen verschil.
Dat kun je doen als de rest allemaal goed is en je hebt bijv dat ie bij kwart gas niet lekker rijdt..stotterd oid, of zn toeren niet goed oppakt.
Als je net als ik bijna altijd vol gas geeft dan is het de moeite amper waard vind ik.

Dit is wel een mooie uitleg van wat wat is bij een carb https://scooterforum.net/resources/dell ... delen.101/
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Maakt niet uit..hij is binnen een paar tellen starten weer vol, dat gaat vrij snel.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Erwin P »

De meeste carburateurs hebben een aftapje aan de onderkant. Die gebruik ik altijd eerst ff. Scheelt koude benzine over je klauwen.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Als je het niet ziet zitten om de starter lang te laten draaien kan je de brommer proberen aanlopen.

Goed voor de fysiek en je spaart de accu en startmotor. ;-).
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

:thumbup: Waar weggooien? Als er geen zand of troep inziet kan je het gewoon terugstoppen. Verder kan je ook even aan het vacuüm slangetjes zuigen, dan loopt je carb vol, en stop je het slangetje terug, scheelt je weer bewegingen
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Goeie tip ivm het aanzuigen Brommert! :thumbup:

Voor mezelf (ivm de leeftijd en minder soepel) niet heel handig ivm de plaatsing van dat slangetje (en als je het verkeerde slangetje gebruikt een niet zo lekkere ervaring :crazy: ) maar zoals u zegt is de carbu dan wel al (deels) opgevuld. :clap:

Soms is het echt heel simpel maar je moet er gewoon aan denken.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Ik snap sowieso het probleem niet, als mn vlotterkamer leeg is en ik miss 10 tellen elektrisch start dan gaat mn motor gewoon aan..hooguit 15 tellen..als je accu dat niet aankan is het tijd voor een nieuwe.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Plaats reactie