Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Algemene vragen over Derbi.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3601
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Die de 80cc cilinder erg beperkt als t idd een 80 is.
Dus misschien toch knap aangevoeld door je maat 👍
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3601
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Dat is een behoorlijke bottleneck idd, hoewel dat het afstellen niet direct lastiger zou moeten maken.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3601
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Eerst maar zien te bepalen of de cilinder idd een 80 is.
Als er nergens letters of cijfers te vinden zijn dan zal het toch opmeten worden denk ik.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3601
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Ik kan mijn cilinder zien met de kappen er nog op maar bij een gpr weet ik niet.
Als er iets opstaat is het op de zijkant, wss het merk en hopelijk een getal.

Het weer is bedroevend ja..zit ook te wachten tot ik verder kan met afstellen.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3601
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Kijk eens of je net onder de uitlaatpoort, aan de kant waar Top staat of je een a of een b ziet, ik vermoed dat met een a een 80cc is en met een b een 50cc..weet het niet zeker maar als ik op internet kijk zie ik die twee cilinders.
100 is een goeie om mee te beginnen, liever te groot dan te klein.
en wachten met de naald tot de hoofdsproeier de juiste is, pas dan kun je wat zeggen over wat ie doet bij kwart gas etc.

https://www.vischscooters.nl/p/cilinder ... otor/46715

https://www.cityparts.nl/cilinder-50cc- ... IZEALw_wcB
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3601
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Vermoed een 80 dan idd..of die a en b moeten ergens anders voor staan maar zou niet weten waarvoor dan.

Demper kun je ook spuiten trouwens, kijk wel ff welk materiaal het is.
Van dat insmeren weet ik niet maar heb ik ook wel gelezen ja.

Wat ook nog kan is dat vorige eigenaar niet al te hard wilde maar wel koppel wilde, ik heb een 75 cilinder met ori uitlaat, gaat niet hard maar wel een hoop koppel.

De video zien we graag :thumbup:
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3601
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Das ook weer waar..en nog geen vijf minuten spuitwerk.

105 is best redelijk ja, lol..dat haal ik bij lange na niet.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Erwin P »

Hoeveel cilinderinhoud een cilinder heeft is lastig aanvoelen. Een MHR 50 is sneller dan een DR80 enz. M'n GSX-R 600 was sneller dan m'n Adventure 990. Ligt allemaal aan de timingen van de in en uitlaat etc. Als je gaat rekenen aan je cilinder (boring en slag) kom je met een 80cc vaak uit op iets van 74cc. Is het dan een 70 of een 80...
Meestal wordt de hoge kant aangehouden gezien je voor de lage kant in overtreding zou zijn. Een brommer is vaak 49,7 tot 49,9cc omdat je vanaf 50cc een motorfiets bent. In de volksmond heet dat gewoon 50cc.

Het is iig een Top performance. Een A-merk cilinder. Bij AM6 vergelijkbaar met de DR80 en een relatief langzame cilinder voor z'n inhoud.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3601
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Ligt er aan wat je onder performance verstaat, je hebt cilinders die op veel koppel ontworpen zijn en cilinders die voor een hoge top gaan.
Met beide heb je goede en minder goede kwaliteit.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3601
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Uitlaat speelt een grote rol, kijk dit topic, daar zie je de verschillende powerbanden van uitlaten, je hebt ze bijv van 7k tot 11k en van 9k tot 14k, in dat gebied presteert hij het beste viewtopic.php?f=7&t=14
Die van 7k zal beter optrekken en die van 9k een hogere top hebben, meer toeren is meer snelheid.
7 k is hooguit middel trouwens, zelfs een ori uitlaat begint pas bij 5 of 6.
De cilinder zit ook vrij in het midden qua prestaties, het is een gietijzeren die meestal meer koppel geven dan snelheid, heeft geen vlinderpoorten en andere onzin, maar wel weer een zuiger met maar 1 zuigerveer wat weer wat meer snelheid geeft.
Op zich een goeie cilinder, slijtvast en best wel redelijke prestaties.
Ik zou de boel lekker zo houden voor eerst, als ie goed is afgesteld en je weer 100+ doet dan is dat aardig hard en je hebt nog steeds koppel, je kan een hogere snelheid krijgen met een snellere uitlaat maar dat betekend ook dat je koppel later begint en om een brommer constant op de 9000 toeren te moeten hebben voor je lekker rijdt is niet mijn idee van lol iig.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3601
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

De langere oliebout heeft als het goed is een magneetje die metaalschraapsel vasthoudt die in je olie zit, daarom is die ook wat langer dan de andere, deze moet idd onderin.

De luchtslang hoort op een doos onder je zadel..daar zou het luchtfilter in moeten zitten..zal straks kijken of ik een foto kan vinden anders maak ik ff foto vd mijne.

Ook met zo'n dopje op je carb zal je hem er wss af moeten halen om er goed bij te kunnen.
Afstellen is gewoon klotewerk..niks aan te doen.

Je carb hoort niet nat nee.
Of de vlotterkamer zit niet goed vastgeschroefd, of de pakking is gaar, of de vlotter sluit niet goed waardoor hij wat overstroomt.
Laatst gewijzigd door 42 op ma 28 feb 2022, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3601
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Zo'n filter laat zich niet echt schoonmaken..beste koop je een nieuwe of een losse schuimfilter.
Die laatste maakt idd wel meer geluid..ik vind t zelf wel mooi..klinkt wat dieper dan.
Of t heel veel meer power geeft betwijfel ik.
Het is wel makkelijkr met afstellen vind ik omdat je dan niet steeds de luchtbuis er af hoeft te halen.
Maar goed, afstellen doe je niet zo vaak als t goed is.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3601
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Ik heb em zelf nog maar net dus nog geen ervaring qua vies worden..ik heb een polini filter met een kunststof ommanteling met daarin luchtgaten..kan me voorstellen dat er wat regenwater in zou kunnen komen maar of je daar veel last van hebt betwijfel ik..meeste waait er gewoon af lijkt me als je rijdt.

En met een gpr off road is sowieso niet echt te doen..heb t 1 x moeten doen omdat ze ergens het asfalt hadden weggehaald en dat was geen rijden . Je stuitert alle kanten op.
ManuDRD-Racing
Beginnende tuner
Berichten: 282
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007
Locatie: Middelburg

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

Als het regent doet je brommer soms een beetje kut maar stoort niet heel erg. Als het echt mistig is dus vochtige lucht heb ik er wel echt last van met powerfilter dat is echt gewoon kut rijden
42 schreef: di 23 aug 2022, 12:56 Heb je ook een gucci tasje ?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3601
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Grappig die gaten..vraag me af of het veel doet..je blijft dezelfde opening houden aan het begin.
Of het qua geluid waard is om een schuimfilter te nemen kun je alleen zelf beslissen, je zou idd die zomer/winter setup kunnen doen.
Als je voor een schuimfilter gaat zou ik zoiets doen, die heeft nog iets van bescherming tegen regen https://www.k-parts.nl/luchtfilter-poli ... fwQAvD_BwE

Idd de diameter van de luchtinlaatkant opmeten, buitenkant uiteraard.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Nou ja, een filter kan je brommer mollen, ales je niet snapt dat je met meer lucht meer benzine moet hebben en dus niet afstellen, anders ga je te arm rijden en sloop je alles.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3601
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Dat krijg je niet goed dicht met kans op lekken, beter ga je dan voor zoiets https://www.k-parts.nl/luchtfilter-malo ... cover.html
Dat kapje kun je er gewoon altijd op laten, lucht zat ook met kapje erop.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3601
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Als je deze hebt dan zit er een kelk op de luchtinlaat geschroefd, die kun je er af halen en dan heb je 32mm waar wel een Polini voor is.
https://www.k-parts.nl/carburateur-dell ... BAQAvD_BwE
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3601
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Polini heeft ze ook schuin, ik moet em zelf ook schuin zetten idd.
De Polini zal net zo goed zijn als de malossi maar ik vind zelf t kapje van polini net iets beter doordacht, lijkt wat dichter qua regenwater, of het veel uitmaakt weet ik niet.
Als je de kelk er af schroeft hoeveel is t dan ?
De zwarte carb is een zelfde uitvoering maar met een bout onderop de vlotterkamer zodat je makkelijker bij de sproeier kan, ik dacht dat ze voor de rest hetzelfde zijn qua afmetingen dus zou je 32mm over houden zonder kelk.
Plaats reactie