Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Algemene vragen over Derbi.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Hoi donenzone,
Onderhoud is zeer makkelijk. Het is enkel afhankelijk van je eigen feeling voor techniek. Hoe vast moet ik een boutje draaien etc. Verder is het enige onderhoud wat een ander ook zelf doet een keer remblokjes oid vervangen, olie verversen of koelvloeistof. Super ingewikkeld is het niet voor slechts onderhoud dan boutjes losdraaien. Als je een ouder model hebt dat nooit eerder bij een garage in onderhoud is geweest raad ik dit ook niet aan, enkel als hij gloednieuw is. Voor de waarde van een brommer, tegen de kosten wat er voor wordt gerekend is het zelf sleutelen vele malen goedkoper ( en naar mijn inziens ook leuker).

Als je problemen hebt of iets qua informatie wilt weten zijn hier nog een aantal actieve leden die je veel kunnen vertellen. 42 heft bijvoorbeeld ook Aprilia rs, die is hetzelfde als de latere modellen GPR.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Het meeste kun je makkelijk zelf idd.
Bij een brommerboer ben je snel honderden euro's kwijt voor een paar uurtjes werk en het is maar de vraag hoe goed het gedaan wordt, er zitten een hoop prutsers tussen.

Wat is de rest van de set up, welke cilinder, carb, welke uitlaat ?
Dat hoogtoerige kan door de uitlaat komen, gebrek aan koppel kan ook door ook dingen als verkeerde afstelling of versleten zuiger e.d. komen.
Hoeveel km staat er op ?
Welke tandwielverhouding ( twv ) zit er op ?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Heb je geen mailadres oid van em, dat zou het makkelijkste zijn.
Anders zou je foto's kunnen maken, misschien herkennen we dingen.
Km stand zou op je dashboard te zien moeten zijn, je kan met de knopjes verschillende standen zien.
Tandwiel van voor is het belangrijkste, achter zal rond de 53 zijn, je kan de tandjes tellen van de voorste.

Het is wel van belang dat je weet wat er op zit anders kunnen we niet veel zinnigs zeggen.
Kijk morgen ofzo ook even je bougie na dat die niet te wit is, das best slecht voor cilinder.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Hoe het precies bij de jouwe zit weet ik niet, de kappen zijn het enige waar de RS en GPR in verschillen, maar ik moet twee voorste boutjes van mn kapjes die onder mn zadel en de tank zitten er uit draaien aan beide kanten en de bout boven op mn tank en dan kan ik de tank naar achter kantelen en vastzetten met een speciale lange pin die onder het zadel zit.
Ook als je de 2t olie bij moet vullen moet de tank omhoog.
Met 22k ga je wel al aardig richting een aanbevolen blokrevisie trouwens.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Heb jij een dopje onder je zadel ? Cool ! :lol:
Ik neem aan dat dat dan je 2t olie is ja, dat zit bij mij dus anders.
Dat wil ik al een poosje zelf maken met een buisje naar de olietank..ik moet nu dus elke keer mn tank losmaken en kantelen voor ik er bij kan..dom systeem.

Revisie is best wel een dingetje als je geen sleutelervaring hebt, wel prijzig bij brommerboer, snel een dikke 400 euro of meer.
En misschien nog niet nodig..zo lang er geen problemen zijn kun je er makkelijk nog wat km's op zetten.
Ligt er ook een beetje aan of er bijv. ook een 80cc cilinder op zit en er toen een sterkere krukas ingezet is, dan zit je sowieso voor eerst nog wel goed.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Als er idd een andere krukas is ingezet zal een revisie nog niet nodig zijn..zou me er niet te druk over maken.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Denk t wel maar dan zul je hem op moeten sturen en dus ook zelf helemaal loshalen.
Of je moet iemand in je buurt vinden.
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door gpr050 »

Het is idd belangrijk om te weten wat voor cilinder erop jou gpr zit. Want een 80cc uitlaat met een 50cc cilinder is niet de beste combinatie voor optimale prestaties van je Derbi. Ook een te grote of juist te kleine carburateur heeft daar grote invloed op, evenals de afstelling ervan.
Als je toch je zitje eraf hebt om je 2-takt olie bij te vullen kan je, als je het het voorste boutje van je tank losmaakt, je tank omhoog en naar achter kantelen. Zo kijk je boven op de cilinder. Als je een bougiesleutel hebt kan je nu de bougie eruit draaien.
Waar in NH woon jij?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Heb jij ook zo'n vuldop onder je zadel ?
Wrom heeft mn Appie dat niet en jullie GPR wel ?
Thierry, een nieuw complot !!! :crazy:
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Veel dingen zijn uitwisselbaar, miss kan je wel een 2e hands halen op Mp en monteren
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Dat lijkt me wel, je hebt twee vulmogelijkheden voor olie, de 2t en de blokolie, de blokolie doe je direct bovenop je blok zelf er in, de 2t zit ergens onder de tank/zadel.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Dat probleem is dus pas later ontstaan toen je de brommer al even had ?
Heb je iets veranderd in de tussentijd ?
Heb je de bougie al op kleur gecontroleerd ?
Weet je al meer van welke spullen er op zitten ?
Heb je misschien een warmloper gehad ?
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Stuur eens een link van een filmpje ervan die je op YouTube plaatst, dan weten we iets meer. Het iets kleins en simpel zijn als je spruitstuk rubber dat los is geschoten of gescheurd. Is je tank niet gewoon toevallig leeg ofzo?
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door gpr050 »

Eerst er achter komen wat jou setup is, welke cilinder en hoe veel km heeft die gelopen? Wat is de grootte van de carburateur (hoeveel mm doorlaat?) welke uitlaat zit er nu op?
Is het blok recent gereviseerd? Zijn de de krukas en lagers vervangen?
Vervelende is dat we zo 1,2,3 niet kunnen zeggen wat de oorzaak is, zo simpel is het helaas vaak niet. Dat kunnen bij dit soort klachten meerdere zijn, electrisch, carburatie conditie en afstelling, valse lucht, cilinder&zuiger conditie…
Waar in NH woon je?
Laatst gewijzigd door gpr050 op di 19 okt 2021, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
ManuDRD-Racing
Beginnende tuner
Berichten: 282
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007
Locatie: Middelburg

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

Heb je al getankt sinds je de brommer hebt? Als dat niet het geval is kan het zijn dat de vorige eigenaar op mengsmering reed en dat je nu dus dubbel smeert.
42 schreef: di 23 aug 2022, 12:56 Heb je ook een gucci tasje ?
ManuDRD-Racing
Beginnende tuner
Berichten: 282
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007
Locatie: Middelburg

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

Komt er veel rook uit de uitlaat?
42 schreef: di 23 aug 2022, 12:56 Heb je ook een gucci tasje ?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

98 is prima, beter dan 95 idd.
Ik zou zelf een bougiesleutel kopen, zo duur zijn ze niet en je zal heus nog vaker een bougie willen checken als je een carb gaat afstellen. Bougie moet een br9es of br8es zijn.
Als een brommer goed is afgesteld en geen lekkende keerringen of pakkingen heeft dan rookt hij zo goed als niet.
De rest klinkt als een afstelprobleem of versleten zuiger/lekke pakkingen en misschien te zware vertanding idd..maar daar kunnen we weinig zinnigs over zeggen zolang je niks weet qua set up.
Dat hoogtoerige is vrij normaal, meeste brommers beginnen pas lekker te rijden na 6 a 7 k toeren, dit kan geen kwaad op zich, er zijn er die 13 of 14 k doen ( wel met sterkere krukas dan de ori ) maar dat ie onder de 7k doodvalt is niet normaal.
Roestige uitlaat is normaal en kan weinig kwaad..bij de mijne vallen er af en toe stukjes roest af zelfs :p
Het vreemde aan het verhaal is dat je eerst 90 reedt en nu maar 65..dus je zou denken dat de afstelling iig redelijk was eerst.
Heb je tijdens het rijden gehad dat je opeens een heel stuk langzamer ging..alsof iets de brommer tegenhield ?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Het stilvallen kun je trouwens voor nu waarschijnlijk vrij simpel oplossen door de stationairschroef iets verder in te draaien.
https://imgur.com/I7l6iAl
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Dat vanaf 7k toeren is bij een 2takt heel normaal, er zijn geen kleppen die je kan verbuigen oid, je kan "theoretisch" niks slopen met toeren bij de brommer. Als hij goed smeert kan je net zo veel toeren maken tot de drijfstang een keer het begeeft of de ontsteking niet goed staat voor te veel toeren. Dus daar over, NO stress.
Gezien het slechte stationair lopen dat je beschreef, en verlies van power denk ik zelf valse lucht.
A, lage toeren heb je weinig brandstof maar wel extra lucht, in de hoge toeren kan die het redelijk compenseren met de brandstof.
B, slecht stationair lopen, kan komen door de extra lucht
C, valse lucht kan komen doordat je spruitstuk rubber slijt, hij eruit is geschoten of je luchtfilter slang eraf geschoten. Dus dat kan van het een op het andere moment.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Brommert_01 schreef: wo 20 okt 2021, 12:34 Dat vanaf 7k toeren is bij een 2takt heel normaal, er zijn geen kleppen die je kan verbuigen oid, je kan "theoretisch" niks slopen met toeren bij de brommer. Als hij goed smeert kan je net zo veel toeren maken tot de drijfstang een keer het begeeft of de ontsteking niet goed staat voor te veel toeren. Dus daar over, NO stress dat haal je bij lange na niet.
Gezien het slechte stationair lopen dat je beschreef, en verlies van power denk ik zelf valse lucht.
A, lage toeren heb je weinig brandstof maar wel extra lucht, in de hoge toeren kan die het redelijk compenseren met de brandstof.
B, slecht stationair lopen, kan komen door de extra lucht
C, valse lucht kan komen doordat je spruitstuk rubber slijt, hij eruit is geschoten of je luchtfilter slang eraf geschoten. Dus dat kan van het een op het andere moment.
Plaats reactie