Koppeling werkt niet naar behoren

Algemene vragen over Derbi.
Jonahv
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 22:09
Vervoersmiddel: Derbi senda r-xtreme

Koppeling werkt niet naar behoren

Ongelezen bericht door Jonahv »

Ik heb een Derbi senda-r uit 2005 (EBE050)

Laatst is hiervan de druklager van de koppeling kapot gegaan, omdat ik de dikke ring onder de koppeling vergeten was :wall:.
Nu heb ik de druklager vervangen en de dikke ring onder de koppeling geplaatst.
Dus ik dacht: probleem opgelost. Niet dus...

Het probleem is dat de koppeling niet meer naar behoren werkt.
De koppeling kan je niet meer vloeiend intrekken, het eerst gedeelte gaan vloeiend, tot de hevel tot de helft is, dan voelt het alsof de koppeling blijft hangen. Als je hard genoeg trekt, schiet de hevel (met een klein beetje moeite) helemaal in.
Daarnaast kan je ook niet meer normaal wegrijden, omdat de koppeling heel abrupt aangrijpt. Als de hevel voorbij een bepaald punt is, grijpt de versnellingsbak in een keer aan.
Ook grijpt de versnellingsbak soms aan, als hij in de versnelling staat en je de koppeling helemaal intrekt. (zelfs wanneer de koppelingskabel op z'n strakst is afgesteld)

Heeft iemand hier ervaring mee? Of weet iemand misschien wat het probleem kan zijn?

Ik hoor het graag!

Mvg

Jonah
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Koppeling werkt niet naar behoren

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Allereerst, heb je de brommer lang in bezit en deed hij het eerst wel?

Ten tweede: heb je de platen vervangen?

Derde vraag, op hoeveel toeren rijd je weg?

Je moet allereerst begrijpen hoe de koppeling werkt. Het zijn een aantal platen met schijven ertussen die tegen elkaar worden getrokken door veren. Al jij de koppeling intrekt trek je de veren los, hierdoor kunnen die plaatjes los van elkaar draaien en gaat je krukas dus niet meer naar de versnellingsbak.

Er is dus een punt als je de koppeling loslaat waar de veren genoeg kracht hebben om alles tegen elkaar te drukken en de krukas de versnellingsbak te laten draaien. Dit is in een auto ook zo, alleen dan een andere vorm van koppeling.
Als je meer gas geeft, en de koppeling een beetje op laat komen, dan slippen de platen langs elkaar heen. Als je de koppeling in een keer los laat komen dan grijpt hij in een keer aan en slaat de motor waarschijnlijk af.

Ik weet niet hoe veel technische kennis je hebt, dus vandaar dat ik zeg dat je eerst even moet testen. Een koppeling kan namelijk weinig aan kapot. Het zijn een paar platen met schrijven en veertjes. Als de platen versleten zijn zou je last hebben dat hij niet goed aangrijpt, maar er zijn eigenlijk weinig scenario's waardoor die te hard kan aangrijpen. Het enige dat ik kon bedenken is idd wat je zegt dat er teveel speling op je kabel zit , maar dan zou je hem ook helemaal maximaal moeten intrekken om te ontkoppelen.
Jonahv
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 22:09
Vervoersmiddel: Derbi senda r-xtreme

Re: Koppeling werkt niet naar behoren

Ongelezen bericht door Jonahv »

Brommert_01, als eerste bedankt voor je antwoord!

Nu de antwoorden op jouw vragen.

Ik heb de brommer nu ongeveer ander half jaar in mijn bezit. Wat ik erbij was vergeten te vertellen is dat de Derbi niet meer volledig origineel is. Er zit een 80cc Airsal cilinder op met een 17.5 mm carb en een Gianelli Conti uitlaat. Ik heb ongeveer 4 maanden geleden een volledige revisie gedaan van mijn blok. nieuwe lagers, nieuwe keerringen, nieuwe krukas en een nieuwe 5 plaats koppelingsplaten-set (van DMP). Ik heb al een beetje ervaring met rijden en schakelen, ik kan dus wel goed rijden en weet dus ook wel hoe ik weg moeten rijden. Dit gebeurd heel rustig en met een heel klein beetje gas. De werking van de koppeling heb ik geleerd tijdens de revisie van mijn blok, dat ik mij duidelijk. Dit is ook waarom ik deze vraag op het forum stel, omdat ik ook geen logische reden kan vinden waarom de koppeling het niet goed doet.

Speling op de koppelingshevel is het vrijwel zeker niet. Zelfs wanneer de stelschroef helemaal is uitgedraaid, houd je het probleem. Ik ben zelf bang dat bij het vervangen van de druklager iets is fout gegaan. Ik heb zelf nog gecheckt of ik de juiste lager heb terug geplaatst, dit blijkt zo te zijn. Een druklager met 14 naaldlagers.

Ik zal morgen nog een paar video's plaatsen, dan word het misschien duidelijker wat ik bedoel.

Ik hoop dat je me iets verder kan helpen, maar in ieder geval bedankt!
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Koppeling werkt niet naar behoren

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ja, je bedoelt het lager dat aan het gekartelde Adje zit waatmee de hefboom de hoed van de koppeling lostrekt en de koppeling vrijkomt. Ik weet niet of je hem momenteel open hebt liggen? Anders zou een foto van hoe het nu in elkaar zit wel fijn zijn. Misschien dat er aan de wijze van montage iets te zien is.
Jonahv
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 22:09
Vervoersmiddel: Derbi senda r-xtreme

Re: Koppeling werkt niet naar behoren

Ongelezen bericht door Jonahv »

Het blok is nu weer dicht, ik zal m morgen weer eens openhalen. Ik zie ook geen andere oplossing.
Purr0168
Schakelrijder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 21:45
Vervoersmiddel: Aprilia SX50 2020
Locatie: Klundert

Re: Koppeling werkt niet naar behoren

Ongelezen bericht door Purr0168 »

DMP koppelingsplaten zijn ook niet echt top koppelingsplaten.
Jonahv
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 22:09
Vervoersmiddel: Derbi senda r-xtreme

Re: Koppeling werkt niet naar behoren

Ongelezen bericht door Jonahv »

Ik heb vanmiddag het blok opengemaakt en heb denk ik het probleem gevonden.

Het lukt mij niet om foto's te uploaden dus probeer ik het uit te leggen.

De vorige drukklager is kapot gedrukt. Daardoor is deze in de koppelingsdrukplaat gedrukt geweest en is deze beschadigd.
Doordat de koppelingsdrukplaat beschadigd is, valt de druklager niet lekker meer op zijn plek. Hierdoor komt waarschijnlijk ook dat moment op de koppeling dat de hevel zwaar word en ineens verder schiet: de lager schiet dan schuin verder.
De nieuwe druklager is hierdoor ook weer beschadigd, er mist een naaldlager.

Ik heb een nieuw druklager besteld en een nieuwe koppelingsdrukplaat.
Hopelijk lost dat het probleem op.
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Koppeling werkt niet naar behoren

Ongelezen bericht door gpr050 »

Zorg er wel voor dat je het missende naaldje uit het blok vist, voordat je het weer dicht maakt!
Plaats reactie