koelvloeistof verbruik/lek

Algemene vragen over Derbi.
Rocky1929
Schakelrijder
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 08 apr 2022, 18:31
Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 LTD 2016

koelvloeistof verbruik/lek

Ongelezen bericht door Rocky1929 »

Hallo forumleden,
Ik heb een week geleden mijn cilinder open gehaald om te kijken hoe erg deze er aan toe waren gezien ik de brommer tweedehands had gekocht.
Toen ik alles had gezien heb ik nieuwe voet en koppakkingen gemonteerd (binnenkop op 16Nm en buitenkop op 9Nm) en zo'n rubber ringetje wat op de binnenkop moet bij je bougie gat, nou ging ik eerst een stuk rijden en merkte ik dat mijn brommer gewoon normaal reed en niet echt veel witte rook achterliet of dat mijn kvs niveau zakte.
Wanneer ik toen de volgende dag hem startte bleef hij wel veel wit roken, ook na een stuk rijden wilde dit niet weg gaan. En nu drupt er dus ook kvs tussen het bougiegat van de binnen en buitenkop uit.
Weet iemand wat dit zou kunnen hebben veroorzaakt en hoe schadelijk het is geweest dat ik er nog wel kleine stukjes mee heb gereden deze week?

Alvast bedankt voor alle mogelijke antwoorden.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: koelvloeistof verbruik/lek

Ongelezen bericht door 42 »

Dacht dat de binnenkop op 19-22 nm moet, misschien daardoor.
Het is verder niet echt schadelijk, zeker met korte stukjes niet.
Rocky1929
Schakelrijder
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 08 apr 2022, 18:31
Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 LTD 2016

Re: koelvloeistof verbruik/lek

Ongelezen bericht door Rocky1929 »

Dat zou best wel goed kunnen denk ik, alleen ik kreeg van verschillende websites allemaal verschillende waardes dus had het aan zo'n brommergroep gevraagd en zij zeiden dat ongeveer 16 wel genoeg zou zijn
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: koelvloeistof verbruik/lek

Ongelezen bericht door 42 »

Ik heb even in mn handboek gekeken, is dan wel een Aprilia maar heeft hetzelfde blok en cilinder.
Pagina 37 https://www.vespaforum.com/manuals/Apri ... Manual.pdf
Rocky1929
Schakelrijder
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 08 apr 2022, 18:31
Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 LTD 2016

Re: koelvloeistof verbruik/lek

Ongelezen bericht door Rocky1929 »

Perfect, dit is wat ik nodig had, heel erg bedankt.
Zou het ook kloppen dat je soms als je je kop vast hebt gezet je een stuk moet rijden en daarna weer vast zetten of is dat niet zo?
Rocky1929
Schakelrijder
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 08 apr 2022, 18:31
Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 LTD 2016

Re: koelvloeistof verbruik/lek

Ongelezen bericht door Rocky1929 »

Nog een vraagje, hoe zou het denk je kunnen komen dat er kvs tussen het bougiegat van mn binnenkop en het gat in mn buiten kop komt druppelen, ik heb er wel een rubberen ringetje tussen gezet
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: koelvloeistof verbruik/lek

Ongelezen bericht door 42 »

Als de binnenkop niet vast genoeg zit dan komt er druk op het kvs gedeelte wat wss te veel is voor de ring vermoed ik.
De boel nog een keer natrekken na een stuk rijden kan nooit kwaad, als je maar dezelfde waarde gebruikt.
Rocky1929
Schakelrijder
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 08 apr 2022, 18:31
Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 LTD 2016

Re: koelvloeistof verbruik/lek

Ongelezen bericht door Rocky1929 »

Maar zou het ook kunnen gebeuren dat ie na een paar dagen pas begint te lekken want ik heb het vandaag pas gezien en daarvoor niet
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: koelvloeistof verbruik/lek

Ongelezen bericht door Erwin P »

Kan zeker, vaak kan de koppakking op het begin nog wel wat hebben, maar brandt hij na verloop van tijd toch door.

Heb je hem in stapjes naar het volle moment gebracht of gewoon in 1 keer aangedraaid? Kan ook zijn dat de kop krom is nu.

Verder kan het ontluchten ook nog wel eens mis zijn gegaan, dan heb je te weinig koelvloeistof, of er blijft een luchtbel in je cilinder hangen. Dat stuk wordt dan heet en brandt door.
Rocky1929
Schakelrijder
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 08 apr 2022, 18:31
Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 LTD 2016

Re: koelvloeistof verbruik/lek

Ongelezen bericht door Rocky1929 »

Ik heb idd mijn kop kruislings in een keer naar z'n volle moment gebracht nadat alle boutjes tegen de kop aanzaten, wat zou een goede manier zijn om het systeem te ontluchten als ik vragen mag
Gebruikersavatar
HenkieHans
Beginnende tuner
Berichten: 205
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... 53#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=28161

Re: koelvloeistof verbruik/lek

Ongelezen bericht door HenkieHans »

owkee, fout nummer 1 is dat je de buitenkop op 9nm hebt gezet: waarschijnlijk heb jij M7 tapeinden, zet in dat geval zowel de binnen-als buitenkop op 13-15nm. Het kan (is wel onwaarschijnlijk) dat de binnen- en buitenkop gewoon niet hard genoeg tegen elkaar aangedrukt waren omdat je buitenkap met 9 vastzat, al denk ik dit niet. daarnaast moet je NOOIT, ook al doe je het kruislings, de moeren op je kop in een keer vastdraaien, wissel dit gewoon af.

mijn raad is dus: haal het zaakje ervan af, kijk of er geen kvs in je krukasholte meer zit, monteer nieuwe pakkingen (kosten toch niks), en ga alles dan kruislings aandraaien:

Eerst ga je de binnenkop kruislings aandraaien met de hand tot alle moeren tegen de kop aanzitten, daarna volg je bijv dit schema op:
1: linksboven beginnen met aandraaien tot 5/6Nm
2: ga rechtsonder verder met aandraaien, ook hier gewoon tot 5/6Nm
3: ga linksonder verder met aandraaien tot 5/6Nm
4: ga rechtsboven verder met aandraaien tot 5/6Nm

herhaal deze 4 stappen vervolgens gewoon een paar keer met Nm-waardes 9/10 en 13/14 ofzo, zo bouw je de druk geleidelijk op en 'pers' je de kop geleidelijk en zo recht mogelijk tegen de cilinder.


ontluchten werkt heel simpel: als alles gemonteerd is, haal je de slang die van de radiateur naar de cilinder loopt los, deze heeft namelijk meestal het hoogste punt. (meestal zitten er namelijk 2 grotere slangen op je radiateur: nummer 1 zit aan de bovenkant aangesloten en loopt direct naar beneden richting je cilinderkop, nummer 2 loopt van je waterpomp weer omhoog richting de radiateur. de hoogste van deze 2 slangen moet los)
Als je dit gedaan hebt, hou je deze slang zo recht dat je er kvs in kan gieten, doe dit langzaam en met geduld tot het kvs er bij het gat waar deze slang normaal gesproken op de radiateur zit, uit komt lopen. als dat gebeurt, sluit je de slang direct weer aan op dit gat en zo sluit je je kvs-systeem dus weer.

vervolgens start je de brommer, draai je de dop van je kvs-reservoir eraf en laat je de brommer rustig stationair lopen. (doe dit terwijl de brommer rechtop gehouden wordt!) Op deze manier ontlucht je brommer zich vanzelf, houd er wel rekening mee dat je dus af en toe wat kvs erbij moet gieten in je reservoir om ervoor te zorgen dat je tussen de MIN en MAX streepjes blijft. na een paar min zal je brommer ontlucht zijn, dan zorg je ervoor, mits nodig, dat het kvs niveau in je reservoir op het juiste pijl komt en kun je het reservoir dichtdraaien. nu is alles klaar, zit je kvs-systeem weer vol en kun je de cilinder in gaan rijden!
Gebruikersavatar
HenkieHans
Beginnende tuner
Berichten: 205
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... 53#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=28161

Re: koelvloeistof verbruik/lek

Ongelezen bericht door HenkieHans »

oh en trouwens, gebruik volgende keer aub gewoon de search ff, want vrijwel alles wat ik je nu samengevat heb uitgelegd staat ook al wel ergens anders op dit forum vermeld.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: koelvloeistof verbruik/lek

Ongelezen bericht door Erwin P »

Helemaal eens met bovenstaande.

Echter kun je de KVS er ook gewoon in gieten, rondom in de slangen knijpen om het ergste lucht er uit te halen en vervolgens de brommer even te laten lopen. Net wat je fijn vindt.

Leg je cilinderkop even op een hele rechte plaat, bijvoorbeeld op een glasplaat of raam, om even te controleren of hij nog recht is. Zo niet kun je het erop gokken, of even een andere kop scoren.
Rocky1929
Schakelrijder
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 08 apr 2022, 18:31
Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 LTD 2016

Re: koelvloeistof verbruik/lek

Ongelezen bericht door Rocky1929 »

Ik heb dus vandaag mijn kop er even afgehaald om te kijken en ik kwam er achter dat ik dus zo'n rubberen ringetje ban de binnenkop eruit ben vergeten te halen waardoor er dus 2 op zaten, ik heb er 1 afgehaald en alles terug gemonteerd en toen na een stuk rijden had ie nergens meer last van, heel klein beetje nog lekken omdat ik een oude ring gebruikte maar niet meer dat er rook uit mijn uitlaat komt.

Allen heel erg bedankt voor jullie antwoorden
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: koelvloeistof verbruik/lek

Ongelezen bericht door 42 »

:thumbup:
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: koelvloeistof verbruik/lek

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Goed voor je en bedankt voor het terugmelden wat het probleem uiteindelijk was. :thumbup:
Plaats reactie