Ledlichtje op brommer

Algemene vragen over Derbi.
Riejutango77
Banden plakker
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 10 jun 2022, 11:23
Vervoersmiddel: Rieju

Ledlichtje op brommer

Ongelezen bericht door Riejutango77 »

Hoi ik wil zo temperatuur metertje op me brommer doen maar die heeft 12v nodig. En de website zei dat je gelijkspanning nodig hebt en dus niet bvb je voorlicht stoom er op aansluiten. Weet iemand wat ik hier voor kan doen
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Ledlichtje op brommer

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Even opzoeken hoeveel stroom het metertje trekt en dan kan je aan de hand daarvan een gelijkrichter kopen/monteren.
Ben je niet helemaal zeker dan kan je naar de elektronica zaak gaan en daar vragen of ze je kunnen helpen.
En om er voor te zorgen dat je niet wordt afgeschrikt -> Zo'n gelijkrichter kost je normaal gesproken maar een paar €'s.

Heb je een linkje naar waar je de meter hebt gekocht?
Riejutango77
Banden plakker
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 10 jun 2022, 11:23
Vervoersmiddel: Rieju

Re: Ledlichtje op brommer

Ongelezen bericht door Riejutango77 »

Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Ledlichtje op brommer

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Bedankt voor de link.

Ik denk dat zo'n metertje niet echt veel stroom gaat consumeren dus heb als voorbeeld deze even snel opgezocht voor je: https://www.otronic.nl/a-65432224/spann ... rgQAvD_BwE

Maar ik denk dat er elders nog wel goedkopere zijn te vinden. Zal als ik wat meer tijd heb nog wat andere opzoeken.

Je moet er in elk geval voor zorgen dat je een gelijkrichter vindt die +- 12V gelijkstroom aflevert.

Is maar dat een simpele gelijkrichtersbrug wel veel goedkoper is maar er zijn een paar nadelen: Die zet wisselspanning om in gelijkspanning met toch niet echt een mooie vlakke spanningscurve. Je kan dat wel opvangen/afvlakken door middel van een elko.
Maar uiteindelijk zal je met een ingang van 12V wisselspanning pieken tot een 15,5 Volt gelijkspanning krijgen en het kan zijn dat je metertje dat niet kan hebben. In motorfietsen auto's stijgt de spanning meestal tot een 14,5 Volt. Je zou denken dat je metertje die extra volt wel aankan maar ik zou het persoonlijk niet aandurven.

Met het type dat ik hierboven heb geplaatst mag de ingangsspanning zelfs varieren van 10 tot 20 Volt wisselspanning, de uitgang gaat altijd een nette 12V gelijkspanning zijn.
Enige waar je voor moet zorgen is dat je op de juiste plek stroom afneemt want kan best dat je de hele tijd met je koplamp op moet rijden om je metertje van stroom te voorzien.


Of je doet het gewoon héél simpel -> je achter- en remlicht heeft normaal gezien al gelijkspanning rechtstreeks van de accu en die wordt ingeschakeld van zodra je het contact op zet. Als je nu aan het schakelaartje van je voorste remhendel de juiste aansluiting maakt heb je 12 volt gelijkspanning. Vraag is wel of de bedrading die extra/constante stroomafname aankan maar dat is gewoon testen denk ik.
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Ledlichtje op brommer

Ongelezen bericht door gpr050 »

Heb je een accu in jouw brommer? of, heb je met de motor uit, maar met het contact aan, iets van de verlichting die het doet?
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Ledlichtje op brommer

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

gpr050 schreef: do 16 jun 2022, 16:35 Heb je een accu in jouw brommer? of, heb je met de motor uit, maar met het contact aan, iets van de verlichting die het doet?
Goeie vraag, ik ging er gewoon vanuit dat het qua accu/verlichting bij een Rieu hetzelfde zat als bij de Derbi. :oops: Uiteraard wel erg dom van me. :wall:

Sorry :oops:
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Ledlichtje op brommer

Ongelezen bericht door gpr050 »

Ach joh, zo komen we met zn allen steeds weer een stapje verder. Dat is toch uiteindelijk waar het om gaat.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Ledlichtje op brommer

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Zeker, we leren nog elke dag bij en daar schamen we ons helemaal niet voor. :thumbup:
Plaats reactie