Brommer heeft warmloper😥

Algemene vragen over Derbi.
henkiespanken13454
Beginnende Derbi fan
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 17:34
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM50

Brommer heeft warmloper😥

Ongelezen bericht door henkiespanken13454 »

Hallo beste mensen,

Ik reed vandaag naar huis met 8000 toeren en ja hoor mijn brommer maakt een bwouaah geluid en valt langzaam uit in één keer. Ik had gelukkig geen blokkerende achterband en ben veilig stil komen staan. Ik weer proberen met kickstarter, ging wel rond net als normaal maar niks geen starten. Na een poosje laten afkoelen weer proberen te kickstarten; amper compressie :roll:. Ik heb hem uiteindelijk aangerend en ben met heel weinig vermogen thuis gekomen. En ben tot de conclusie gekomen: warmloper......

Ik vind het nogal raar want mijn brommer is begrensd tot 8000 toeren en hij loopt maar 50 km/uur dus zoveel toeren maakte hij ook niet, maar ja daar kan ik nu helaas ook niks aan doen. Voordat hij begrensd was liep hij wel 12000 toeren en trok hij naar de 75 km/u.
Ik was even langs de autozaak in de buurt geweest om de bougie te checken en die zei omdat ik geen compressie had dat de zuigerveren waarschijnlijk kapot zijn.

Stel je voor ik zou de brommer wegbrengen om alleen de zuigerveren te laten vervangen hoe duur zou dat zijn? Ik snap ook dat de cilinder en zuiger enz beschadigd zouden kunnen zijn. Maar hoeveel kost alleen zuigerveren laten vervangen en hoeveel zou het op zijn max kosten om cilinder/zuiger/veren te laten vervangen?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3789
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Brommer heeft warmloper😥

Ongelezen bericht door 42 »

Al snel meer dan 100 voor alleen veren.
Brommerboer rekent gauw 55 per uur plus de onderdelen.

Is je brommer opnieuw afgesteld voor en na ontgrenzen ?
Je weet vast de sproeiermaat niet ?
henkiespanken13454
Beginnende Derbi fan
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 17:34
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM50

Re: Brommer heeft warmloper😥

Ongelezen bericht door henkiespanken13454 »

42 schreef: di 28 jun 2022, 15:11 Al snel meer dan 100 voor alleen veren.
Brommerboer rekent gauw 55 per uur plus de onderdelen.

Is je brommer opnieuw afgesteld voor en na ontgrenzen ?
Je weet vast de sproeiermaat niet ?
De brommer is door de brommermaker opnieuw afgesteld en er zit volgens hem een sproeier 80 in
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3789
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Brommer heeft warmloper😥

Ongelezen bericht door 42 »

Begrensd zit je idd rond de 80 dus dat zal goed zitten.
Vreemd dat ie dan warmloopt, je zou dan denken aan te weinig 2t olie of kapotte koeling.
henkiespanken13454
Beginnende Derbi fan
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 17:34
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM50

Re: Brommer heeft warmloper😥

Ongelezen bericht door henkiespanken13454 »

42 schreef: di 28 jun 2022, 15:55 Begrensd zit je idd rond de 80 dus dat zal goed zitten.
Vreemd dat ie dan warmloopt, je zou dan denken aan te weinig 2t olie of kapotte koeling.
Ja, ik heb gister een koso temperatuurmeter besteld dus is een beetje jammer dan had ik het nog een beetje in de gaten kunnen houden. Is er misschien een mogelijkheid dat de vorige eigenaar misschien ooit een keer een warmloper of iets gehad heeft en daar niks aan gedaan heeft, zodat ik er nu last van heb. Ook vind ik wel dat mijn radiateur altijd goed heet wordt al rijd ik een klein stukje, maar dat zou misschien ook wel horen dat weet ik niet.
Gebruikersavatar
HenkieHans
Beginnende tuner
Berichten: 269
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... 53#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=28161

Re: Brommer heeft warmloper😥

Ongelezen bericht door HenkieHans »

De radiateur wordt gewoon ongeveer dezelfde temperatuur als je kvs, die met dit weer de 80 graden wel weet te halen. Dusja, als jij met te blote klauwen aan iets gaat zitten wat zo 80 graden kan zijn dan is het niet zo gek dat dat heet aanvoelt ;)
henkiespanken13454
Beginnende Derbi fan
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 17:34
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM50

Re: Brommer heeft warmloper😥

Ongelezen bericht door henkiespanken13454 »

HenkieHans schreef: di 28 jun 2022, 17:33 De radiateur wordt gewoon ongeveer dezelfde temperatuur als je kvs, die met dit weer de 80 graden wel weet te halen. Dusja, als jij met te blote klauwen aan iets gaat zitten wat zo 80 graden kan zijn dan is het niet zo gek dat dat heet aanvoelt ;)
Oke bedankt voor de reactie. Nog een vraag, als je de cilinder er af wil halen moet je dan het hele blok erafhalen of is bijv alleen de benzinetank al genoeg om bij de cilinder en zuiger te komen om de zuigerveren te vervangen?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3789
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Brommer heeft warmloper😥

Ongelezen bericht door 42 »

Blok kan gewoon blijven zitten.
En heel moeilijk is het niet om zelf een nieuwe cilinder te plaatsen alleen moet je met wat dingen rekening houden, zoals bijv. de kop kruislings aandraaien en het liefst met een momentsleutel zodat je precies de juiste kracht er op zet, is vrij belangrijk wil je geen lekkende pakkingen krijgen.
henkiespanken13454
Beginnende Derbi fan
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 17:34
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM50

Re: Brommer heeft warmloper😥

Ongelezen bericht door henkiespanken13454 »

42 schreef: di 28 jun 2022, 18:55 Blok kan gewoon blijven zitten.
En heel moeilijk is het niet om zelf een nieuwe cilinder te plaatsen alleen moet je met wat dingen rekening houden, zoals bijv. de kop kruislings aandraaien en het liefst met een momentsleutel zodat je precies de juiste kracht er op zet, is vrij belangrijk wil je geen lekkende pakkingen krijgen.
Ben achter de oorzaak gekomen.. Koelvloeistof was op. Ik heb deze 2 maanden geleden nog tot de max gevuld en nu zitten er nog maar een paar druppels in. Verbruikt de derbi zelf ook KVS of iets want de brommer lekte niks, dus vind het vreemd dat het KVS opeens weg is.
henkiespanken13454
Beginnende Derbi fan
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 17:34
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM50

Re: Brommer heeft warmloper😥

Ongelezen bericht door henkiespanken13454 »

42 schreef: di 28 jun 2022, 18:55 Blok kan gewoon blijven zitten.
En heel moeilijk is het niet om zelf een nieuwe cilinder te plaatsen alleen moet je met wat dingen rekening houden, zoals bijv. de kop kruislings aandraaien en het liefst met een momentsleutel zodat je precies de juiste kracht er op zet, is vrij belangrijk wil je geen lekkende pakkingen krijgen.
En ik heb vanochtend mijn tank volgegooid. Er zit niet echt een benzine kraantje of iets dus hoe moet ik ervoor zorgen dat er geen benzine uit de tank loopt? Volgens mij zit er zo'n automatische kraan onder van mezoly.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3789
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Brommer heeft warmloper😥

Ongelezen bericht door 42 »

Als t goed is sluit die kraan automatisch.

Dat er kvs verdwijnt kan verschillende oorzaken hebben, lekke koppakking, lekke keerring van waterpomp, slangen gescheurd of niet vast genoeg of een lekke radiator.
Ik vermoed 1 van de laatste twee als het zo snel leeg is.
Je hebt speciaal spul wat je in je radiator kan doen tegen een lek daarin.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Brommer heeft warmloper😥

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Nou ja, als het niet lekt is het verbruikt, dat is simpele wiskunde. Ff voet en koppakkinkje bestellen testen.
Even snel je koppelingspookje eruit trekken, als het in je olievermengd zit zie je het na 2 maanden snel genoeg. Ook denk ik niet dat een hele liter bij je olie in kan. Dan zou je olie al over zijn gelooen
Plaats reactie