Pagina 1 van 1

Bovenste dode punt.

Geplaatst: ma 22 aug 2022, 14:00
door RiccoBeekman
Hoi,

Ik heb een vraag over het bovenste dode punt. Heeft elke cilinder een andere bdp? Ik had een Polini 80CC ghisa en vandaag komt mijn Airsal Xtreme binnen. Maar moet ik dan weer mijn ontsteking op nieuw afstellen?

Re: Bovenste dode punt.

Geplaatst: ma 22 aug 2022, 15:33
door 42
Lijkt me van niet, de stand van krukas veranderd niet.
Denk ik.. :think:

Re: Bovenste dode punt.

Geplaatst: ma 22 aug 2022, 16:08
door RiccoBeekman
42 schreef: ma 22 aug 2022, 15:33 Lijkt me van niet, de stand van krukas veranderd niet.
Denk ik.. :think:
Dacht ik zelf ook, maar iemand zei dat het wel moest. En heeft er wel verstand van

Re: Bovenste dode punt.

Geplaatst: ma 22 aug 2022, 17:23
door 42
Oke, kan hoor, ik ben idd niet zeker maar het leek me logisch
Even afwachten wat de anderen zeggen dan.

Re: Bovenste dode punt.

Geplaatst: ma 22 aug 2022, 19:30
door gpr050
BDP veranderd niet.

Re: Bovenste dode punt.

Geplaatst: ma 22 aug 2022, 19:48
door 42
Bedoelde hij de squish niet ?

Re: Bovenste dode punt.

Geplaatst: ma 22 aug 2022, 20:55
door RiccoBeekman
42 schreef: ma 22 aug 2022, 19:48 Bedoelde hij de squish niet ?
Nee bedoelde bdp

Re: Bovenste dode punt.

Geplaatst: ma 22 aug 2022, 23:37
door Erwin P
Bovenste dode punt veranderd niet.
Je krukas draait nog hetzelfde rond, met een 50, 80 of 110cc (als het zou passen). Je zuiger is dus op hetzelfde moment bovenaan.

Wat wel kan is dat hij de voorontsteking bedoeld. Daar heb ik zelf eigenlijk weinig mee gespeeld omdat er weinig te halen is en veel te verliezen bij straatgebruik.
Een cilinder met een hogere compressie of veel kleinere diameter kan een net wat minder voorontsteking gebruiken om detonatie/pingelen te voorkomen. Maar zo groot is het verschil tussen brommercilinders ook weer niet.

Re: Bovenste dode punt.

Geplaatst: di 23 aug 2022, 00:47
door RiccoBeekman
Erwin P schreef: ma 22 aug 2022, 23:37 Bovenste dode punt veranderd niet.
Je krukas draait nog hetzelfde rond, met een 50, 80 of 110cc (als het zou passen). Je zuiger is dus op hetzelfde moment bovenaan.

Wat wel kan is dat hij de voorontsteking bedoeld. Daar heb ik zelf eigenlijk weinig mee gespeeld omdat er weinig te halen is en veel te verliezen bij straatgebruik.
Een cilinder met een hogere compressie of veel kleinere diameter kan een net wat minder voorontsteking gebruiken om detonatie/pingelen te voorkomen. Maar zo groot is het verschil tussen brommercilinders ook weer niet.

Ik bedoel idd voorontsteking. Hoezo valt er overigens niet veel te halen met voorontsteking?

Re: Bovenste dode punt.

Geplaatst: di 23 aug 2022, 11:30
door Brommert_01
Omdat je enkel zoals het woord zegt de ontsteking gaat vervroegen om het mengsel eerder te ontbranden. Hij kan er iets feller mee worden. Maar als je het weer wat je doet gaat alles naar de klote. Zelf ook nooit mee gespeeld. De opbrengsten zijn nihiel voor de hoeveelheid tijd, werk en risico's die eraan hangen.

Maar antwoord op je vraag:
Zolang je bij je vorige set-up daar niet mee gekloot hebt hoef je niks aan te passen en kan je het gewoon laten zitten hoe het zit!

Re: Bovenste dode punt.

Geplaatst: di 23 aug 2022, 12:38
door Erwin P
RiccoBeekman schreef: di 23 aug 2022, 00:47
Erwin P schreef: ma 22 aug 2022, 23:37 Bovenste dode punt veranderd niet.
Je krukas draait nog hetzelfde rond, met een 50, 80 of 110cc (als het zou passen). Je zuiger is dus op hetzelfde moment bovenaan.

Wat wel kan is dat hij de voorontsteking bedoeld. Daar heb ik zelf eigenlijk weinig mee gespeeld omdat er weinig te halen is en veel te verliezen bij straatgebruik.
Een cilinder met een hogere compressie of veel kleinere diameter kan een net wat minder voorontsteking gebruiken om detonatie/pingelen te voorkomen. Maar zo groot is het verschil tussen brommercilinders ook weer niet.

Ik bedoel idd voorontsteking. Hoezo valt er overigens niet veel te halen met voorontsteking?
Vroegah in de tijd van je vader of handige buurman werkten ze met contactpuntontsteking. Die ontstak altijd op exact hetzelfde moment. Om meer toeren te maken en dus meer vermogen moet je iets vroeger ontsteken.
Tegenwoordig heb je een CDI, die ontsteekt steeds vroeger naarmate het toerental hoger wordt. Dat is door de fabrikant bepaalt als beste ontstekingskromme voor brommers met een slag en ongeveer de boring als die van jou. Die mensen zijn daar heel lang voor naar school geweest en hebben er heel veel ervaring mee. Om het beter te doen dan hun kom je eigenlijk al snel op de testbank terecht en dan nog zal het alleen beter werken op (extreem) hoge toeren.

Zo ziet het effect van een 0,5 mm te ver verdraaide grondplaat er uit. Gedaan door een maatje van mij.
Afbeelding

Re: Bovenste dode punt.

Geplaatst: di 23 aug 2022, 17:15
door Brommert_01
Hahah, ja, dat is een nooit voorbeeld van een gat in je zuiger ja😂

Re: Bovenste dode punt.

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 12:59
door RiccoBeekman
Erwin P schreef: di 23 aug 2022, 12:38
RiccoBeekman schreef: di 23 aug 2022, 00:47
Erwin P schreef: ma 22 aug 2022, 23:37 Bovenste dode punt veranderd niet.
Je krukas draait nog hetzelfde rond, met een 50, 80 of 110cc (als het zou passen). Je zuiger is dus op hetzelfde moment bovenaan.

Wat wel kan is dat hij de voorontsteking bedoeld. Daar heb ik zelf eigenlijk weinig mee gespeeld omdat er weinig te halen is en veel te verliezen bij straatgebruik.
Een cilinder met een hogere compressie of veel kleinere diameter kan een net wat minder voorontsteking gebruiken om detonatie/pingelen te voorkomen. Maar zo groot is het verschil tussen brommercilinders ook weer niet.

Ik bedoel idd voorontsteking. Hoezo valt er overigens niet veel te halen met voorontsteking?
Vroegah in de tijd van je vader of handige buurman werkten ze met contactpuntontsteking. Die ontstak altijd op exact hetzelfde moment. Om meer toeren te maken en dus meer vermogen moet je iets vroeger ontsteken.
Tegenwoordig heb je een CDI, die ontsteekt steeds vroeger naarmate het toerental hoger wordt. Dat is door de fabrikant bepaalt als beste ontstekingskromme voor brommers met een slag en ongeveer de boring als die van jou. Die mensen zijn daar heel lang voor naar school geweest en hebben er heel veel ervaring mee. Om het beter te doen dan hun kom je eigenlijk al snel op de testbank terecht en dan nog zal het alleen beter werken op (extreem) hoge toeren.

Zo ziet het effect van een 0,5 mm te ver verdraaide grondplaat er uit. Gedaan door een maatje van mij.
Afbeelding
Reed die brommer wel gewoon perfect? Voor dat gat wel hoor ;)

Re: Bovenste dode punt.

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 13:17
door Erwin P
Hij reed perfect op normale afstelling. Maar moest steeds net iets harder. Toen liep hij even ook precies net zo als de vorige setting, voor een kilometer...
Daarna naar huis duwen, dit aangetroffen.

Kwa brandstof ook perfect afgesteld. Daarvoor ook al een paar duizend km goed gedraaid.

Re: Bovenste dode punt.

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 13:34
door RiccoBeekman
Erwin P schreef: wo 24 aug 2022, 13:17 Hij reed perfect op normale afstelling. Maar moest steeds net iets harder. Toen liep hij even ook precies net zo als de vorige setting, voor een kilometer...
Daarna naar huis duwen, dit aangetroffen.

Kwa brandstof ook perfect afgesteld. Daarvoor ook al een paar duizend km goed gedraaid.
Ja precies, ik heb nu dus die MVT DD op 1.5MM voor- maar ben beetje bang. Gast die k ken zei dat dat kon terwijl handleiding 0.35 staat. Dus nu beetje bang dat hetzelfde gebeurd

Re: Bovenste dode punt.

Geplaatst: za 27 aug 2022, 16:45
door ManuDRD-Racing
Mvt dd moet je op 0,35 zetten, want die past het ontstekingtijdstip zelf aan.

Re: Bovenste dode punt.

Geplaatst: zo 28 aug 2022, 13:00
door RiccoBeekman
ManuDRD-Racing schreef: za 27 aug 2022, 16:45 Mvt dd moet je op 0,35 zetten, want die past het ontstekingtijdstip zelf aan.
Heb ik nu ook gedaan!