Derbi start niet.

Algemene vragen over Derbi.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Derbi start niet.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

Hoi,

Ik heb een probleem met mijn brommer, hij vonkt wel, krijgt benzine en er is donders veel compressie. Alles om een brommertje te laten starten. wanneer ik mijn bougie op mijn cilinder houd vonkt ie wel. Maar zodra ik hem wil starten klinkt het net alsof je je bougiesdop vergeten bent om er snel op te doen. Dus dan vonkt ie niet? Hoe kan dat?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi start niet.

Ongelezen bericht door 42 »

Kabelbreuk ofzo ?
Staat er kracht op het kabeltje als ie op de bougie zit, staat ie erg strak oid ?
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi start niet.

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Gewoon een vraag om zeker te zijn dat ik u goed begrijp. Met de bougie ernaast maar wel in de bougiedop zie je vonken. Maar als je de bougie er in draait met de bougiedop er op vonkt die dus niet?

En hoe kan je 'zien' dat je dan geen vonk hebt? Ook al ns een andere bougie geprobeerd?

En zoals 42 zegt kan het zijn dat als de bougiedop op de gemonteerde bougie zit er ergens een kabelbreuk is en dat je daar enkel een probleem mee hebt als de bougiekabel wat 'getorst' of gespannen staat.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Derbi start niet.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

42 schreef: ma 12 sep 2022, 11:32 Kabelbreuk ofzo ?
Staat er kracht op het kabeltje als ie op de bougie zit, staat ie erg strak oid ?
Nee Totaal niet voor mijn gevoel. Minder dan eerst
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Derbi start niet.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

Kata 2.0 schreef: ma 12 sep 2022, 12:24 Gewoon een vraag om zeker te zijn dat ik u goed begrijp. Met de bougie ernaast maar wel in de bougiedop zie je vonken. Maar als je de bougie er in draait met de bougiedop er op vonkt die dus niet?

En hoe kan je 'zien' dat je dan geen vonk hebt? Ook al ns een andere bougie geprobeerd?

En zoals 42 zegt kan het zijn dat als de bougiedop op de gemonteerde bougie zit er ergens een kabelbreuk is en dat je daar enkel een probleem mee hebt als de bougiekabel wat 'getorst' of gespannen staat.
Ik zie niet dat ie niet vonkt. Ik hoor dat, zelfde geluid als zonder kabel überhaupt starten.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Derbi start niet.

Ongelezen bericht door Erwin P »

Dat betekent niet dat hij niet vonkt. Dat betekent dat er geen explosie is.

Wordt de bougie met mislukte startpogingen wel nat van de benzine?

Als je eens een beetje remreiniger in het bougiegat of in de carb spuit. Start hij dan wel heel even?
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi start niet.

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Aangezien Erwin me al voor was met antwoorden sluit ik me aan bij hetgeen hij zegt want dat is ook mijn idee over dat 'niet vonken'. Vandaar ook de opmerking ivm een nieuwe bougie te proberen.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Derbi start niet.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

Erwin P schreef: ma 12 sep 2022, 14:04 Dat betekent niet dat hij niet vonkt. Dat betekent dat er geen explosie is.

Wordt de bougie met mislukte startpogingen wel nat van de benzine?

Als je eens een beetje remreiniger in het bougiegat of in de carb spuit. Start hij dan wel heel even?
Hij werd nat, hij startte net. Maar nu knalt die uitlaat als ik hem probeer te starten. Maar echt harde knallen, schrok me ter pletter….wat betekent dit
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi start niet.

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Waarschijnlijk onverbrande benzine die nu ontbrandt?

Maar de brommer heeft het dus altijd gedaan en opeens hebt u dit probleem, of zijn er voor het probleem ontstond zaken veranderd aan de bromfiets?
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Derbi start niet.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

Kata 2.0 schreef: ma 12 sep 2022, 14:55 Waarschijnlijk onverbrande benzine die nu ontbrandt?

Maar de brommer heeft het dus altijd gedaan en opeens hebt u dit probleem, of zijn er voor het probleem ontstond zaken veranderd aan de bromfiets?
Nou ja nee, eigenlijk. Dacht eerst was massa probleem dus goed gemaakt. En die stiffer ofzo uit membraam gehaald. Thats it en opeens start ie niet meer lekker. Hij kwam niet lekker in de touren wat denk ik een massa probleem was
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Derbi start niet.

Ongelezen bericht door Erwin P »

Die stiffer er mooi weer terug in. Starten ze makkelijker en lopen ze mooier van. Komt ten goede van je luchtsnelheid. Lang verhaal kort. Loopt er harder van.

Kan ook zijn dat je nu valse lucht rond het membraan spruitstuk hebt. Starten en lopen ze ook beroerd van.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi start niet.

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

RiccoBeekman schreef: ma 12 sep 2022, 15:04
Kata 2.0 schreef: ma 12 sep 2022, 14:55 Waarschijnlijk onverbrande benzine die nu ontbrandt?

Maar de brommer heeft het dus altijd gedaan en opeens hebt u dit probleem, of zijn er voor het probleem ontstond zaken veranderd aan de bromfiets?
Nou ja nee, eigenlijk. Dacht eerst was massa probleem dus goed gemaakt. En die stiffer ofzo uit membraam gehaald. Thats it en opeens start ie niet meer lekker. Hij kwam niet lekker in de touren wat denk ik een massa probleem was
Tja, dat is eigenlijk altijd dé manier om sneller/beter geholpen te worden en dat is gewoon zeggen wat je eventueel al hebt gedaan voor de problemen opdoken.

Zo doe ik het zelf trouwens ook als er een probleem opduikt, gewoon nagaan wat je het laatste hebt aangepast/veranderd ook al lijkt dat onbelangrijk of niet relevant.

Heb je al ns geprobeerd om de brommer aan te lopen? Is maar dat je dan de motor meer omwentelingen laat maken dan gewoon met de kick. Loopt die dan wel (ook al is het minder goed) zou ik aan een aanzuigprobleem denken.

In elk geval ook als die zo aanloopt niet mee blijven rijden want het kan best zijn dat je brommer ivm valse luchtaanzuig te arm loopt.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Derbi start niet.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

Kata 2.0 schreef: ma 12 sep 2022, 16:24
RiccoBeekman schreef: ma 12 sep 2022, 15:04
Kata 2.0 schreef: ma 12 sep 2022, 14:55 Waarschijnlijk onverbrande benzine die nu ontbrandt?

Maar de brommer heeft het dus altijd gedaan en opeens hebt u dit probleem, of zijn er voor het probleem ontstond zaken veranderd aan de bromfiets?
Nou ja nee, eigenlijk. Dacht eerst was massa probleem dus goed gemaakt. En die stiffer ofzo uit membraam gehaald. Thats it en opeens start ie niet meer lekker. Hij kwam niet lekker in de touren wat denk ik een massa probleem was
Tja, dat is eigenlijk altijd dé manier om sneller/beter geholpen te worden en dat is gewoon zeggen wat je eventueel al hebt gedaan voor de problemen opdoken.

Zo doe ik het zelf trouwens ook als er een probleem opduikt, gewoon nagaan wat je het laatste hebt aangepast/veranderd ook al lijkt dat onbelangrijk of niet relevant.

Heb je al ns geprobeerd om de brommer aan te lopen? Is maar dat je dan de motor meer omwentelingen laat maken dan gewoon met de kick. Loopt die dan wel (ook al is het minder goed) zou ik aan een aanzuigprobleem denken.

In elk geval ook als die zo aanloopt niet mee blijven rijden want het kan best zijn dat je brommer ivm valse luchtaanzuig te arm loopt.
Haha, zit geen kickstarter op. Dus loop hele tijd te rennen haha. Zou is proberen die stiffer er weer in te doen. Eerst werk!
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Derbi start niet.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

Ik denk zelf de ontsteking, vonk is voor mijn gevoel zo zwak
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi start niet.

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Haha, als je die de hele tijd zit aan te lopen is dat natuurlijk ook een ander verhaal.

Maar je hebt dus ook al ns een nieuwe bougie geprobeerd?
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Derbi start niet.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

Kata 2.0 schreef: ma 12 sep 2022, 17:41 Haha, als je die de hele tijd zit aan te lopen is dat natuurlijk ook een ander verhaal.

Maar je hebt dus ook al ns een nieuwe bougie geprobeerd?
Geen gloednieuwe, maar wel andere. Hadden BR10ES niet op voorraad
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi start niet.

Ongelezen bericht door 42 »

Waarom gebruik je een 10 en geen 9 of 8 ?
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Derbi start niet.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

42 schreef: ma 12 sep 2022, 23:56 Waarom gebruik je een 10 en geen 9 of 8 ?
Van airsal handleiding raden ze 10 aan. Heb ook met 9 geprobeerd vandaag.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Derbi start niet.

Ongelezen bericht door Erwin P »

10 is te koud op straat in noord Europa. 9 is prima hoewel zelfs die als het koud wordt te koud kan zijn.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Derbi start niet.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

Erwin P schreef: di 13 sep 2022, 00:52 10 is te koud op straat in noord Europa. 9 is prima hoewel zelfs die als het koud wordt te koud kan zijn.
Denk dat dat et probleem niet is. Maar wat is nou een goede en slechte vonk? Bij mij is ie echt heel klein?
Plaats reactie