Krukaskeerring vervangen derbi nt

Algemene vragen over Derbi.
bjorn_drd racing
Beginnende Derbi fan
Berichten: 47
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 20:54
Vervoersmiddel: derbi senda sm drd racing 2007

Krukaskeerring vervangen derbi nt

Ongelezen bericht door bjorn_drd racing »

Hallo ik wil/moet mijn krukaskeerring vervangen maar moet ik hiervoor de hele koppelingnaaf en al weg halen? Het krukas tandwiel kan ik er namelijk niet zo afpakken als ik de moer los draai. Klopt dit of doe ik het fout?
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Krukaskeerring vervangen derbi nt

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

bjorn_drd racing schreef: zo 04 dec 2022, 20:41 Hallo ik wil/moet mijn krukaskeerring vervangen maar moet ik hiervoor de hele koppelingnaaf en al weg halen? Het krukas tandwiel kan ik er namelijk niet zo afpakken als ik de moer los draai. Klopt dit of doe ik het fout?
Is een conische fitting. Met geluk had je hem met de hand er af kunnen halen. Maar nu heb je een soort van trekker nodig. Bij de HOW-TO blok revisie zie je zoiets.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Krukaskeerring vervangen derbi nt

Ongelezen bericht door Erwin P »

Ja de koppeling korf moet er af.

9 vd 1 keer is trouwens je krukas lager gaar als de keerring lek gaat. Is dus maar een tijdelijke fix.
bjorn_drd racing
Beginnende Derbi fan
Berichten: 47
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 20:54
Vervoersmiddel: derbi senda sm drd racing 2007

Re: Krukaskeerring vervangen derbi nt

Ongelezen bericht door bjorn_drd racing »

RiccoBeekman schreef: zo 04 dec 2022, 20:46
bjorn_drd racing schreef: zo 04 dec 2022, 20:41 Hallo ik wil/moet mijn krukaskeerring vervangen maar moet ik hiervoor de hele koppelingnaaf en al weg halen? Het krukas tandwiel kan ik er namelijk niet zo afpakken als ik de moer los draai. Klopt dit of doe ik het fout?
Is een conische fitting. Met geluk had je hem met de hand er af kunnen halen. Maar nu heb je een soort van trekker nodig. Bij de HOW-TO blok revisie zie je zoiets.
Ja er is zon video maar dan kun je het krukastandwiel niet zien want dat slaan ze helaas over:( dus korf moet eraf en dan heb ik een trekker nodig?
bjorn_drd racing
Beginnende Derbi fan
Berichten: 47
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 20:54
Vervoersmiddel: derbi senda sm drd racing 2007

Re: Krukaskeerring vervangen derbi nt

Ongelezen bericht door bjorn_drd racing »

Erwin P schreef: ma 05 dec 2022, 03:23 Ja de koppeling korf moet er af.

9 vd 1 keer is trouwens je krukas lager gaar als de keerring lek gaat. Is dus maar een tijdelijke fix.
Om lagers te vervangen moet toch het blokje gesplit worden?
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Krukaskeerring vervangen derbi nt

Ongelezen bericht door Erwin P »

Klopt.
Keerringen van buitenaf vervangen is mooi om de revisie even een paar weken/maanden uit te stellen zodat je het bijvoorbeeld in je vakantie kunt doen.
bjorn_drd racing
Beginnende Derbi fan
Berichten: 47
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 20:54
Vervoersmiddel: derbi senda sm drd racing 2007

Re: Krukaskeerring vervangen derbi nt

Ongelezen bericht door bjorn_drd racing »

Erwin P schreef: ma 05 dec 2022, 18:14 Klopt.
Keerringen van buitenaf vervangen is mooi om de revisie even een paar weken/maanden uit te stellen zodat je het bijvoorbeeld in je vakantie kunt doen.
Ja ik hoor de lagers namelijk ook niet en heb er sinds dat mijn krukas keerring lek is net 1.5km mee gereden dus neem aan dat je niet zo snel het leven kunnen geven? Maar als het goed is kun je het lager zien als de keerring eraf is?
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Krukaskeerring vervangen derbi nt

Ongelezen bericht door Erwin P »

Dan kan het ook een montage fout zijn idd.

1,5K sinds revisie of sinds nieuw?

Pak de krukas maar eens vast en probeer hem op en neer te bewegen aan de as. Als je hem voelt bewegen zijn je lagers op.
bjorn_drd racing
Beginnende Derbi fan
Berichten: 47
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 20:54
Vervoersmiddel: derbi senda sm drd racing 2007

Re: Krukaskeerring vervangen derbi nt

Ongelezen bericht door bjorn_drd racing »

Erwin P schreef: ma 05 dec 2022, 20:41 Dan kan het ook een montage fout zijn idd.

1,5K sinds revisie of sinds nieuw?

Pak de krukas maar eens vast en probeer hem op en neer te bewegen aan de as. Als je hem voelt bewegen zijn je lagers op.
1.5km sinds mijn keerring kapot is😂 of heeft dat er totaal niks mee te maken?
Ja ik heb het blok niet los alleen kickstartkap dus kan helaas de krukas niet voelen
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Krukaskeerring vervangen derbi nt

Ongelezen bericht door Erwin P »

Oh sorry verkeerd gelezen, my bad.

De keerring gaat meestal kapot omdat het krukas lager kapot is, niet andersom.
Het lager krijgt speling waardoor de keerring uitlubbert. Een nieuwe keerring er in zetten is dus meestal maar heel tijdelijk weer even goed omdat die keerring weer gaat uitlubberen doordat het lager nog steeds speling heeft.

Wat ik bedoel met voelen is de as zelf, niet het bigend. Je pakt de as waar ook het krukas tandwiel op vast zit en probeert deze te bewegen. Zodra je beweging voelt bij op en neer of heen en weer is het lager op en moet je die dus ook vervangen.
Als je bezig bent pak de ontstekingsdeksel er ook even af en voel daar ook. Die krijgt vaak tegelijk of eerder speling en omdat het vliegwiel groter is voel je de speling makkelijker.
bjorn_drd racing
Beginnende Derbi fan
Berichten: 47
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 20:54
Vervoersmiddel: derbi senda sm drd racing 2007

Re: Krukaskeerring vervangen derbi nt

Ongelezen bericht door bjorn_drd racing »

Erwin P schreef: di 06 dec 2022, 19:13 Oh sorry verkeerd gelezen, my bad.

De keerring gaat meestal kapot omdat het krukas lager kapot is, niet andersom.
Het lager krijgt speling waardoor de keerring uitlubbert. Een nieuwe keerring er in zetten is dus meestal maar heel tijdelijk weer even goed omdat die keerring weer gaat uitlubberen doordat het lager nog steeds speling heeft.

Wat ik bedoel met voelen is de as zelf, niet het bigend. Je pakt de as waar ook het krukas tandwiel op vast zit en probeert deze te bewegen. Zodra je beweging voelt bij op en neer of heen en weer is het lager op en moet je die dus ook vervangen.
Als je bezig bent pak de ontstekingsdeksel er ook even af en voel daar ook. Die krijgt vaak tegelijk of eerder speling en omdat het vliegwiel groter is voel je de speling makkelijker.
Ik heb eem gevoeld maar ik kan geen speling voelen dus neem aan dat goed is? Maar deze brommer heeft best wel een tijd stil gestaan zonder olie en denk dat die daarom gesneuveld is kan dat kloppen?
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Krukaskeerring vervangen derbi nt

Ongelezen bericht door Erwin P »

Dan kan het zijn dat hij uitgedroogd is inderdaad.
bjorn_drd racing
Beginnende Derbi fan
Berichten: 47
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 20:54
Vervoersmiddel: derbi senda sm drd racing 2007

Re: Krukaskeerring vervangen derbi nt

Ongelezen bericht door bjorn_drd racing »

Erwin P schreef: wo 07 dec 2022, 00:17 Dan kan het zijn dat hij uitgedroogd is inderdaad.
En nog een vraagje ik zie dat ik geen 2 ringetjes bij mijn kickstart heb zitten is dit een erg probleem want k neem aan dat ze daar voor een reden vanaf fabriek zaten?
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Krukaskeerring vervangen derbi nt

Ongelezen bericht door Erwin P »

Kan het zijn dat die nog aan je deksel kleven?
bjorn_drd racing
Beginnende Derbi fan
Berichten: 47
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 20:54
Vervoersmiddel: derbi senda sm drd racing 2007

Re: Krukaskeerring vervangen derbi nt

Ongelezen bericht door bjorn_drd racing »

Erwin P schreef: wo 07 dec 2022, 14:43 Kan het zijn dat die nog aan je deksel kleven?
Nou dat dacht ik dus eerst ook maar dat is dus ook niet zo😂 en ze kunnen ook niet achter dat hele veren mechanisme zitten?
Dani Drd Pro
Banden plakker
Berichten: 7
Lid geworden op: do 18 mei 2023, 21:35
Vervoersmiddel: Drd Pro 2006

Re: Krukaskeerring vervangen derbi nt

Ongelezen bericht door Dani Drd Pro »

Hallo,

Ik heb een soortgelijk probleem en denk ook dat dit er is door een lekker krukaskeerring. Ik heb mijn derbi ongeveer 10 maanden geleden gekocht, hij was toen door de vorige eigenaar opgeknapt en gereviseerd. Hierbij is alles in het blok vervangen maar nu en toen ook al spettert de brommer heel veel olie rondom de flens en uit de demper, ik weet dat dit een derbi kwaaltje is maar in vergelijking tot de brommer van een maat van mij die af en toe een druppeltje hier en daar heeft zitten spettert die van mij veel meer. Maar het lijkt mij dat als heel het blok uit elkaar is geweest en hij toen al spetterde erg sterk dat de krukaskeering lek is. Wat kan dit zijn en is dit het probleem van een lekke krukaskeerring?

Alvast bedankt.
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Krukaskeerring vervangen derbi nt

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Een lekke krukas kering merk je vrij snel, zal ontzettend veel gaan roken (ligt natuurlijk wel aan hoeveel hij lekt). Zoek maar wat filmpjes op yt. Bij mij komt er ook redelijk wat olie uit m'n uitlaat maar dat komt omdat hij redelijk rijk staat afgesteld. Welke kleur heeft je bougie?
Dani Drd Pro
Banden plakker
Berichten: 7
Lid geworden op: do 18 mei 2023, 21:35
Vervoersmiddel: Drd Pro 2006

Re: Krukaskeerring vervangen derbi nt

Ongelezen bericht door Dani Drd Pro »

Bedankt voor je reactie! Mijn brommer rookt idd erg veel ook in vergelijking tot de derbi van een maat van me. Mijn bougie is van binnen lichtbruin en bovenop dus een beetje zwart (ik denk door de olie).
Plaats reactie