DETONATIE ivm te arm mengsel??

Algemene vragen over Derbi.
Stroman
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: za 03 sep 2022, 19:22
Vervoersmiddel: Derbi sends x-Treme 2007

DETONATIE ivm te arm mengsel??

Ongelezen bericht door Stroman »

Hoi, ik ben van de vandaag eindelijk klaar met mijn project :wub: :wub: alleen is er iets niet helemaal pluis. Als ik hem aankick met/zonder choke loopt ie 1 sec normaal en daarna schiet hij in de toeren, lijkt wel gelijk volgas te gaan. Hoe hoog hij komt weet ik niet aangezien ik het contcactslot dichtdraai, +- 1sec nadat hij dit doet. Ik lees veel over valse lucht maar aangezien de complete inlaat nieuw is betwijfel ik dit, ook heb ik het spruitstuk op 8Nm vastgezet met momentsleutel. Tips voor het checken van valse lucht zouden fijn zijn, kan ik het nogal nalopen :thumbup: :thumbup:. Met informatie zodat jullie mij kunnen helpen: alles wat ik opnieuw is nieuw en heeft nooit eerder gelopen, op uitlaat na.
Inlaat: Malossi vl17 membraan, Polini 360graden spruitstuk 35mm , pakking tussen Carter membraan en membraan spruitstuk, polini pwk 24mm carburateur, sproeiers hoofd 100 stationair 45, malossi E15 luchtfilter.
Carters: alle en keerringen nieuw dus ook hier geen valse lucht, koppakking nog goed, 70cc airsal, nieuwe Boegie en boegiedraad.
Uitlaat: scr corse 50/70 , zou kunnen dat de flens niet goed erop zit maar dat zou moeten fluiten toch?

Dus ja ik vindt het heel erg raar dat hij dit doet en kan gewoon geen oplossing vinden…
Laat het maar weten als je de oplossing weet (A) (A) (A) (A) (A) (A)
Laatst gewijzigd door Stroman op di 14 feb 2023, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Derbi volgas na aan kicken

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Misschien een grotere sproeier proberen? Sproeier 100 met zo'n schuimfilter is Misschien wat aan de kleine kant. Verder zit de gaskabel gewoon goed neem ik aan, wat gebeurt er als je aan de stationair schroef dichter draaid?
Uitlaat kan je testen door je hand erop te duwen, als het goed is zou hij dan redelijk snel uit moeten vallen.
Heb zelf sinds kort ook een airsal 70 erop zitten ben daar ook een goeie 2 weken mee bezig geweest voordat hij een beetje goed liep Hahaha
Stroman
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: za 03 sep 2022, 19:22
Vervoersmiddel: Derbi sends x-Treme 2007

Re: Derbi volgas na aan kicken

Ongelezen bericht door Stroman »

Hoi, bedankt voor je reactie. Ik ga vanmiddag na werk wel even een grotere sproeier er in doen, laat wel weten hoe het is gegaan!
Stroman
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: za 03 sep 2022, 19:22
Vervoersmiddel: Derbi sends x-Treme 2007

Re: Derbi volgas na aan kicken

Ongelezen bericht door Stroman »

Oke ik heb het probleem gevonden, mijn gaskabel zat niet lekker in de gashendel. Maar zit nu met iets anders, ik heb er een sproeier 104 in gedaan maar na kwartgas schiet hij in de toeren bij elke versnelling. Daarvoor loopt hij Oke stottert soms even. Zou ik nu juist een grotere of kleinere sproeier er in doen? Als ik straks vrij ben van school laat ik hem rijden op choke laat dan we weten hoe dat ging. Iemand een idee?
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Derbi volgas na aan kicken

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Blijft hij in toeren hangen?
Op welke luchtschroef stand loopt hij het hoogst stationair met een warme motor? Hieruit kan je ongeveer bepalen of je een grotere of kleinere sproeier moet, als je hem flink (meer dan 2,5 slagen)open moet draaien moet je een kleinere doen en als je hem bijna dicht (0.5 of minder)moet je een grotere proberen.
Stroman
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: za 03 sep 2022, 19:22
Vervoersmiddel: Derbi sends x-Treme 2007

Re: Derbi volgas na aan kicken

Ongelezen bericht door Stroman »

Ik kan er al wel mij rijden hoor 😁😁 alleen gaat ie echt toeren janken in elke versnelling bij ongeveert 25% gas.
Wat zou hier een oplossing van zijn ?
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Derbi volgas na aan kicken

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Dat snap ik :emo:
Maar je vraagt of je een grotere of kleinere sproeier moet proberen, en door middel van de luchtschroef kan je dat ongeveer nagaan. Wat bedoel je precies met toeren janken? Gewoon tijdens het rijden of in neutraal/koppeling in
Stroman
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: za 03 sep 2022, 19:22
Vervoersmiddel: Derbi sends x-Treme 2007

Re: Derbi volgas na aan kicken

Ongelezen bericht door Stroman »

Skakelbr schreef: ma 13 feb 2023, 13:30 Dat snap ik :emo:
Maar je vraagt of je een grotere of kleinere sproeier moet proberen, en door middel van de luchtschroef kan je dat ongeveer nagaan. Wat bedoel je precies met toeren janken? Gewoon tijdens het rijden of in neutraal/koppeling in
Nou er moest een flink grotere sproeier in, hij stond zodanig arm dat er detonatie heeft plaatsgevonden, zie de foto´s. Ik koop sowieso nu een nieuwe zuiger, ik heb nog een oude kop liggen van dezelfde cilinder zou ik deze gaan monteren? met nieuwe pakkingen? ik las dat detonatie plaats kan vinden door te arm mengsel verkeerde ontstekingstijdstip en een te krappe squish. ik denk dat bij mij alleen de eerste van toepassing is aangezien de andere wel goede waren. heb gewoon te lang arm gelopen... dit is gebeurd met een sproeier 104 had wel richting 120 moeten gaan... heb er wel wat van geleerd. en mijn membraan kan dat nog of moet ik daarvoor nieuwe plaatjes kopen? llaat het maar weten!

https://myalbum.com/album/bWR3M9YzFmN4B ... e091f9422b
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: DETONATIE ivm te arm mengsel??

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Oei, dat is idd een beetje klein. Foto's kan ik nog niet bekijken, maar zal idd aan een te arm mengsel liggen. Originele airsal cilinders hebben niet speciaal veel compressie oid. Weet niet zeker of het kan helpen maar je kan voor de veiligheid een temp sensor kopen, dacht dat een arm mengsel ook een stuk heter branden. Membraam kan je controleren door er doorheen te kijken, ideaal zou je niks er doorheen mogen zien maar een paar lichtpuntje valt nog wel binnen tolerantie. Hoe zag je bougie er trouwens uit?
Stroman
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: za 03 sep 2022, 19:22
Vervoersmiddel: Derbi sends x-Treme 2007

Re: DETONATIE ivm te arm mengsel??

Ongelezen bericht door Stroman »

Zwart maat ik zag dat we vaker met mensen die detonatie hebben gehad. Heb ook niet volgas kunnne doen vanwege de veel te kleine hoofdsproeier
Stroman
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: za 03 sep 2022, 19:22
Vervoersmiddel: Derbi sends x-Treme 2007

Re: DETONATIE ivm te arm mengsel??

Ongelezen bericht door Stroman »

Heb de link nu op publiek gezet 👌😁
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: DETONATIE ivm te arm mengsel??

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Dat is inderdaad heel duidelijk detonatie. Bedacht me ook net dat ik een sproeier 100 heb met originele carb en filter dus met 24mm en schuimfilter was dat veel te klein :wtf: .
Stroman
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: za 03 sep 2022, 19:22
Vervoersmiddel: Derbi sends x-Treme 2007

Re: DETONATIE ivm te arm mengsel??

Ongelezen bericht door Stroman »

Zal het misschien ook hebben gelegen aan een iets te krappe squish? Zit precies in een cirkel waar de afstand tussen kop en zuiger het kleinst is.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3660
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: DETONATIE ivm te arm mengsel??

Ongelezen bericht door 42 »

Hoeveel is de squish ?
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: DETONATIE ivm te arm mengsel??

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Had je de originele en nieuwe pakkingen gebruikt van airsal? En heb hoe strak had je de cilinder aangedraaid?
Stroman
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: za 03 sep 2022, 19:22
Vervoersmiddel: Derbi sends x-Treme 2007

Re: DETONATIE ivm te arm mengsel??

Ongelezen bericht door Stroman »

Squish had ik niet gemeten… heb 1 voetpakking gebruikt, de pakking die ik bij de cilinder kreeg. Aandraaimoment is 12Nm.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3660
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: DETONATIE ivm te arm mengsel??

Ongelezen bericht door 42 »

Meten is weten :p
Even met soldeer kijken als je t zeker wilt weten.
Aandraaimoment 15 is normaal..maar hij zal dus iig niet te strak vast hebben gezeten.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: DETONATIE ivm te arm mengsel??

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Heb je nou nog problemen met dat hij bij 25% gas in de toeren schiet?
Stroman
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: za 03 sep 2022, 19:22
Vervoersmiddel: Derbi sends x-Treme 2007

Re: DETONATIE ivm te arm mengsel??

Ongelezen bericht door Stroman »

Brommert_01 schreef: za 18 feb 2023, 14:45 Heb je nou nog problemen met dat hij bij 25% gas in de toeren schiet?
Heb vandaag blokje weer opnieuw in elkaar gezet, ik zet hem er morgen middag ffe onder en zal het dan testen. Ik ga denk ik van sproeier 104 naar 118. Of zou ik nog groter doen, heb nog 122 en 125 liggen.
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: DETONATIE ivm te arm mengsel??

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Bij sproeiers kan je beter te groot nemen dus ik zou eerst 125 erin doen en dan afbouwen, en misschien slim om nu wel je squish te meten zou rond de 0,8mm moeten liggen
Plaats reactie