Schakelwals oplossing voor AM6 blok?

Algemene vragen over Derbi.
jschonewille
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: do 06 okt 2022, 17:05
Vervoersmiddel: Beta RR 50 schakelbrommer

Schakelwals oplossing voor AM6 blok?

Ongelezen bericht door jschonewille »

Hallo iedereen,

Ik heb een Beta RR 50 track 2021 en een probleem waar ik tegen aan ben gelopen is dat hij regelmatig in vals neutraal komt als ik naar z'n 5 schakel en zodra ik naar zijn zes schakel gaat hij altijd naar vals neutraal. Het is net alsof hij niet genoeg toeren heeft om naar z'n zes te schakelen.

Nu had ik gelezen dat een nieuwe schakelwals voor mensen met een gelijkwaardig probleem het voor hun oploste, zou dit het ook voor mij kunnen oplossen? Iemand die daar ervaring mee heeft?

Over mijn brommer: Hij is standaard op een onbegrensde CDI na.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3601
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Schakelwals oplossing voor AM6 blok?

Ongelezen bericht door 42 »

Het is idd een bekend probleem van AM6 blokjes, in elk geval tussen zn 5 en 6, een nieuwe wals zal dat probleem niet verhelpen maar dat het in zn 5 ook gebeurd is niet helemaal normaal, maar lijkt me sterk dat ie nu al versleten is.

Even een andere vraag : je hebt alleen de cdi vervangen begrijp ik, hoe hard ga je dan ?
En heb je toen ook de carb opnieuw afgesteld ? ( er vanuit gaande dat je nu iets harder gaat dan daarvoor )
jschonewille
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: do 06 okt 2022, 17:05
Vervoersmiddel: Beta RR 50 schakelbrommer

Re: Schakelwals oplossing voor AM6 blok?

Ongelezen bericht door jschonewille »

Hij rijdt nu ~60 km/h in z'n 5 maar geen idee hoe hard hij nog in zn 6 kan rijden.
Ik heb hem gekocht zoals die nu is van een vorige eigenaar en die zei dat hij alleen CDI onbegrensd had, weet dus niet of de carb opnieuw afgesteld is.

Mijn plan is een nieuwe uitlaat (ook een andere sproeier dus) en dan een Top Performance schakelwals, omdat deze 60% lichter is leek het me logischer dat hij dan makkelijker zou schakelen. Als het niet afgesteld hebben van de carb nou het probleem veroorzaakt dan zou ik dat ook meteen aan kunnen passen.


Zou je buiten dit enig idee hebben van wat nou wel het probleem zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3601
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Schakelwals oplossing voor AM6 blok?

Ongelezen bericht door 42 »

Of de carb is afgesteld of niet veroorzaakt niet het probleem, ik vroeg dat meer omdat niet iedereen de carb opnieuw afsteld na veranderingen aan de brommer met mogelijk kans op schade aan cilinder en zuiger.
Over de Top Performance weet ik niks, ik ben ook niet zo bekend met am6, Erwin heeft daar meer verstand van dus misschien kan die je meer vertellen.
Gebruikersavatar
mikevdweele
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 11:32
Vervoersmiddel: - **Verkocht** Derbi drd evo limited edition #075/999 met SCR Corse Chrome bovenlangs.
- Beta RR Track 50 2021

Re: Schakelwals oplossing voor AM6 blok?

Ongelezen bericht door mikevdweele »

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Ook een beta track 50 uit 2021. Toen ik mij brommer ging opvoeren en ik het blok toch uit elkaar ben gaan halen heb ik zon tpr schakelwals erin gezet.

Met de oude schakelwals erin was het zonder te overdrijven iedere keer van de 4 naar 5 en 5 naar 6 een valse neutraal. Als ik dan wilde opschakelen moest ik hem omhoog gedrukt houden voor n seconde en dan pas ging hij erin zonder valse neutraal. Nadat ik de tpr erin had heb ik dit nooit meer gehad van de 4 naar 5 en de 5 naar 6 komt misschien 1 a 2x in de 100km voor.

Zelf had ik niet verwacht dat dit zoveel verschil zou maken maar dit doet het dus wel.
jschonewille
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: do 06 okt 2022, 17:05
Vervoersmiddel: Beta RR 50 schakelbrommer

Re: Schakelwals oplossing voor AM6 blok?

Ongelezen bericht door jschonewille »

Hartstikke dank voor jullie reactie,

Ik het echt precies hetzelfde met mijn brommer de bij elke keer van de 4 naar 5de versnelling hij in z’n vals neutraal gaat. Nu ik weet dat een tpr schakelwals het oplost ga ik die zeker bestellen.

Had jij trouwens ook dat dat na het installeren van de tpr en het iets opvoeren dat je nu veel makkelijker in de 6 komt? Ik heb nu eigenlijks dat hij de 6de versnellingen niet haalt qua toeren of dat als ik schakel hij in vals neutraal komt.

Ik had nog een vraagje over jouw beta, wat voor schokdemper heb jij eronder? Origineel is volgens mij een gele maar hij veert snel en is niet stug dus ben eigenlijks op zoek naar een nieuwe goede.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Schakelwals oplossing voor AM6 blok?

Ongelezen bericht door Erwin P »

Kwa opvoeren etc maakt niks uit om in de 6 te komen.

Het ligt puur aan het ontwerp. De AM was ooit als 5 bak ontworpen en later een 6 bij aan bedacht. De wals moet net iets verder en net door een knikje om naar de 6 te komen.
Enige oplossing is wat daadkrachtiger schakelen. Beetje stevige schoenen helpt daar zeker bij.

Er zijn tegenwoordig motorschoenen te krijgen die lopen en er uit zien als normale schoenen, maar wel een stevigere neus (niet direct ''stalen neus'') en bij vallen en misstappen je enkel daadwerkelijk beschermen. Is sowieso waard om eens naar te kijken.
jschonewille
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: do 06 okt 2022, 17:05
Vervoersmiddel: Beta RR 50 schakelbrommer

Re: Schakelwals oplossing voor AM6 blok?

Ongelezen bericht door jschonewille »

Motorsschoenen zouden inderdaad ook kunnen helpen alleen gebruik ik mijn brommer haast alleen om naar school te gaan dus is het ook n extra paar schoenen meenemen het ideaal. Mocht de schakelwals niet helpen (waar ik niet van uit ga) zal ik altijd toch nog een paar motorschoenen mee kunnen nemen.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Schakelwals oplossing voor AM6 blok?

Ongelezen bericht door Erwin P »

Je hoeft juist geen extra set motorschoenen meer mee te nemen tegenwoordig. Het zijn net normale schoenen, maar beter.

Google maar eens op motorschoenen of motorsneakers.

Edit: Je weet trouwens dat voor die schakelwals je hele blok uit elkaar moet?
jschonewille
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: do 06 okt 2022, 17:05
Vervoersmiddel: Beta RR 50 schakelbrommer

Re: Schakelwals oplossing voor AM6 blok?

Ongelezen bericht door jschonewille »

Oh dat is erg handig dan, zal ik even opzoeken.

En voor de schakelwals breng ik hem naar garage toe, net iets handiger daarmrer dan ik zelf
Gebruikersavatar
mikevdweele
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 11:32
Vervoersmiddel: - **Verkocht** Derbi drd evo limited edition #075/999 met SCR Corse Chrome bovenlangs.
- Beta RR Track 50 2021

Re: Schakelwals oplossing voor AM6 blok?

Ongelezen bericht door mikevdweele »

Het verhaal van harder schakelen heb ik vaker langs zien komen. Dit heb ik in alle vormen en maten uitgeprobeerd. Met motorschoenen, werkschoenen met stalen neuzen, schakelpook een tandje lager zetten en als laatste zeer overdreven met mijn hele been schakelen. Niks hielp.

Schakelwals vervangen en toen nergens meer last van gehad. Persoonlijk vindt ik voor 60 euro dit een van de beste investeringen voor een am6 blok.
jschonewille
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: do 06 okt 2022, 17:05
Vervoersmiddel: Beta RR 50 schakelbrommer

Re: Schakelwals oplossing voor AM6 blok?

Ongelezen bericht door jschonewille »

waar had jij je schakelwals besteld dan?
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Schakelwals oplossing voor AM6 blok?

Ongelezen bericht door Erwin P »

jschonewille schreef: ma 20 mar 2023, 14:56 Oh dat is erg handig dan, zal ik even opzoeken.

En voor de schakelwals breng ik hem naar garage toe, net iets handiger daarmrer dan ik zelf
Je weet dat het hele blok dan los moet?
Ik zou het combineren met wanneer je aan revisie toe bent. De pakkingen en keerringen moet je toch al vervangen bij deze klus.

Bij de dealer/garage gok ik het op ca €500.
jschonewille
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: do 06 okt 2022, 17:05
Vervoersmiddel: Beta RR 50 schakelbrommer

Re: Schakelwals oplossing voor AM6 blok?

Ongelezen bericht door jschonewille »

500 euro voor alleen de schakelwals vervangen?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3601
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Schakelwals oplossing voor AM6 blok?

Ongelezen bericht door 42 »

Plus revisie, blok moet dan idd los en daar gaan aardig wat uurtjes in zitten a 55 per uur.
Erwin doet t goedkoper maar dan moet je zelf t blok loshalen en opsturen.
jschonewille
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: do 06 okt 2022, 17:05
Vervoersmiddel: Beta RR 50 schakelbrommer

Re: Schakelwals oplossing voor AM6 blok?

Ongelezen bericht door jschonewille »

Hoeveel uur zou er in het vervangen van alleen de schakelwals zitten?

En wat is de locatie waar jij zit Erwin?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3601
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Schakelwals oplossing voor AM6 blok?

Ongelezen bericht door 42 »

Zelfde hoeveelheid uur ongeveer, meeste tijd gaat zitten in alles losmaken van het blok en het blok uit frame halen.
Het blok moet dan open en dan moet je sowieso de keerringen en pakkingen vervangen en voor t goeie ook de lagers gelijk aangezien je blok dan toch open is, maar dat is hooguit een half uurtje werk extra, dat zijn de kosten niet.

Ik dacht dat Erwin in Lemelerveld ofzo woont, Overijsel.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Schakelwals oplossing voor AM6 blok?

Ongelezen bericht door Erwin P »

Ik zit in Lemelerveld en kan ook de wals wel leveren.
Standaard zit een AM6 revisie op €205 inclusief lagers, keerringen, pakkingen en arbeid. Exclusief schakelwals enz dus.
€50 meer voor als de hele brommer met blok er nog in wordt geleverd.
Hierbij gebruik ik goede vervangings onderdelen, maar dus niet origineel van Beta

Reken dat als ze het echt even netjes willen doen en het blok in en uit de brommer moet ze er zo een werkdag mee bezig zijn. Er zijn best wat checks die je moet uitvoeren waar een beunhaas doorgaans nooit van gehoord heeft.
Als het moet kan het in 2/3 uur, maar dan ben je gewoon puur aan het rammen en zal niemand ook maar iets van garantie willen geven.

Een dealer gebruikt door de regel originele onderdelen van het merk. Ik heb net even bij Beta in de inkoop lijst gekeken, wat ik standaard vervang kost bij hun al €197.18 consumenten prijs. Nu hoop ik wel dat een dealer dan hun inkoop prijs rekent, maar zo ver kan het gaan.
Daarbij is inderdaad €55 a €65 geen gek uurtarief meer in motorzaken (brommer/fietsenzaken zitten vaak niet te wachten op revisie omdat hun personeel daar amper geschikt voor is). Reken eens 6 uurtjes (dat is gewoon lekker vlot) zit je ook op €360 ex onderdelen en mag er niet wat tegen zitten.

Die €55 a €65 moeten ze ook wel rekenen als je ziet wat een zaak hebben kost, maar het is wel veel geld.

Edit: Ik weet niet hoeveel km je blok gedraaid heeft? Misschien kan een revisie sowieso geen kwaad. De ervaring leert dat ze er meestal rond de 18-25K km aan toe zijn. Uitzonderingen daar gelaten.
jschonewille
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: do 06 okt 2022, 17:05
Vervoersmiddel: Beta RR 50 schakelbrommer

Re: Schakelwals oplossing voor AM6 blok?

Ongelezen bericht door jschonewille »

Heb nu ongeveer 8.5k km op mijn brommer staan dus hij is nog erg nieuw en eigenlijks is een revisie niet nodig maar aangezien je toch heel je blok uit elkaar moet halen kan ik net zo goed een revisie nemen lijkt mij. Wil namelijk wel echt een nieuwe schakelwals zodat hij beter rijdt.
Plaats reactie