derbi teller

Algemene vragen over Derbi.
eliasderbi
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: do 23 nov 2023, 11:50
Vervoersmiddel: derbi senda xtreme

derbi teller

Ongelezen bericht door eliasderbi »

Hallo iedereen mijn teller van derbi doet het niet meer hij blijft op 0 als ik rij en ik kan mijn toeren ook niet zien weet iemand hoe ik dit kan oplossen of waar ik een nieuwe kan kopen?
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: derbi teller

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Welke teller heb je? (Boujaar model)

Derbi tellers zijn echt een zwak punt, grote kans dat hij gewoon stuk is. Nieuwe zijn wel te koop maar betaal je gauw al 100> voor. Je kan er ook een universele op zetten
WicherH
Banden plakker
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 dec 2022, 19:16
Vervoersmiddel: Derbi drd pro 2011
Skyteam dax 2009

Re: derbi teller

Ongelezen bericht door WicherH »

Je noemt 2 problemen, en voor beide problemen heb ik wat informatie voor je.
Te beginnen bij het snelheids probleem:
Als jouw teller op 0 blijft staan kan het heel goed zijn dat er een kabelbreuk in je tellerkabel zit of dat je snelheidssensor op je wiel inwendig kapot is. In je snelheidssensor zitten 2 puntjes die in 2 inkepingen in je naaf vallen, als de 2 puntjes in je sensor kapot zijn draait je sensor dus niet meer mee als je wiel draait en registreert hij dus geen snelheid meer. Kabelbreuk is ook goed mogelijk bij digitale tellers omdat dat allemaal elektronisch gestuurd is. Als je kabel kapot is wordt het signaal vanuit je sensor dus niet meer naar je teller gestuurd en registreert hij op je teller geen snelheid.

Nu het toerental:
Het toerental wordt gemeten door een draadje die om je bougiekabel heen zit. Vaak bij Derbi is dit een geel draadje (bij mij geel met paars streepje). Dit draadje zit om de bougiekabel heen gewikkeld en die meet de schokjes die door de bougiekabel heen gaan tijdens het rijden. Hoe meer schokjes er door je bougiekabel heen gaat, hoe sneller je gaat en hoe hoger het toerental dat je teller dus aangeeft.
Zoek de bobine eens op en volg de bougiekabel naar de bougiedop. Als alles goed is hoort daar een geel draadje omheen gewikkeld te zitten. Als die er niet zit meet ie dus ook geen toeren. En als die er wel zit dan heb je misschien een kabelbreuk in je kabelboom.

Ga maar eens bij je brommer kijken, en laat mij maar weten of je iets hebt kunnen vinden. Ik heb beide problemen ook gehad, met de snelheid en met het toerental en die tips die ik je nu gegeven heb, heb ik gebruikt om mijn problemen op te lossen.

Succes kerell!! ;)
Plaats reactie