Brommer komt niet goed in powerband

Algemene vragen over Derbi.
Gebruikersavatar
jensmens
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 10:52
Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme 2014

Brommer komt niet goed in powerband

Ongelezen bericht door jensmens »

Dag allemaal,

(disclaimer: ik heb niet al te veel verstand van brommers xD)

Ik heb nu al een tijd een Derbi xtreme, hier zit een 50cc, 17.5mm carb, stage6 50/80 onderlangs op. Deze brommer reed echt perfect. Door omstandigheden heeft de brommer een tijd stil gestaan (ongeveer 1 jaar) en sindsdien komt de brommer niet meer in de powerband.

Ik heb eerst mijn carb schoongemaakt en grotere/kleinere sproeiers geprobeerd. Hierin was geen verschil te merken. Ik dacht dat het misschien aan mijn carburateur zelf zou liggen dus heb ik een extra 2dehands carb gekocht en een nieuwe bougie erin gezet (deze goed aangedraaid). Ik heb toen de sproeier overgenomen en dezelfde afstelling ingesteld (de afstelling waarmee die perfect reed). Nogsteeds hetzelfde probleem.

Nou komt hij niet in de powerband met volgas, wel heb ik gemerkt dat als ik steeds volgas geef en weer loslaat dat hij dan wel iets in de powerband komt. Heeft iemand tips voor mij wat ik kan gaan dubbelchecken?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Brommer komt niet goed in powerband

Ongelezen bericht door 42 »

Heb je de bougiekleur gecontroleerd met de verschillende sproeiers ?
Heb je het membraan gecontroleerd ?
Welke sproeier zit er nu in en welke heb je geprobeerd ?
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Brommer komt niet goed in powerband

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Ik zou uit de uitleg verstaan dat de brommer te arm staat (of niet genoeg benzine krijgt met volgas). Zoals 42 zegt de bougiekleur ns nakijken kan je al op weg helpen. Eventueel zit er wat vuil in je benzinetoevoer (tank, leiding) waardoor je carbu niet genoeg benzine krijgt aangeleverd.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Brommer komt niet goed in powerband

Ongelezen bericht door Erwin P »

Als hij goed liep voordat je hem weg zetten NIET, ik herhaal, NIET aan de afstelling zitten.

Zit er niet gewoon oude benzine in? Alles even aflaten en nieuw er in. Je kunt dan ook even de benzinekraan uit de tank halen en schoonmaken. Als dat het niet oplost kun je de carburateur eens ultrasoon laten reinigen. Daarover kun je mij eventueel bericht sturen, dat kan ik voor je doen tegen vergoeding.
Gebruikersavatar
jensmens
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 10:52
Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme 2014

Re: Brommer komt niet goed in powerband

Ongelezen bericht door jensmens »

Dankjulliewel voor de reacties. Na wat klooien gister kwam ik erachter dat als je in een keer volgas doet in zn neutraal dat de brommer uitvalt. Volgensmij betekent dat dat hij teveel lucht krijgt. Dat kan kloppen omdat ik vervolgens zag dat de luchtfilterslang helemaal broos en hard was geworden. Zaten dus allemaal scheurtjes in en hij sloot niet meer goed aan. Vandaag even een nieuwe ophalen en dan laat ik weten of dat het probleem was. (Hoop het wel xD)
Gebruikersavatar
jensmens
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 10:52
Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme 2014

Re: Brommer komt niet goed in powerband

Ongelezen bericht door jensmens »

42 schreef: ma 29 jan 2024, 11:38 Heb je de bougiekleur gecontroleerd met de verschillende sproeiers ?
Heb je het membraan gecontroleerd ?
Welke sproeier zit er nu in en welke heb je geprobeerd ?
bougiekleur is koffiebruin, membraam is ook nog goed. sproeier is nu 84. Heb ook 82, 86, en 88 geprobeerd. Met 88 liep hij te rijk. Mijn luchtslang van de luchtfilter was helemaal hard geworden en ook deels gekrompen. Hierdoor had de brommer valse lucht, heb dat opgelost. Het probleem is iets minder geworden maar helaas nog niet weg. Ik ga binnenkort even kijken of ik een nieuwe cdi van een vriend kan lenen. Hopelijk lost dat het op.
Gebruikersavatar
jensmens
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 10:52
Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme 2014

Re: Brommer komt niet goed in powerband

Ongelezen bericht door jensmens »

Beetje late reactie maar voor mensen die met hetzelfde probleem zitten, het was de ontsteking
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Brommer komt niet goed in powerband

Ongelezen bericht door Erwin P »

Terugkoppeling is altijd goed, bedankt!
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Brommer komt niet goed in powerband

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Beter laat dan nooit, bedankt!
Gebruikersavatar
jensmens
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 10:52
Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme 2014

Re: Brommer komt niet goed in powerband

Ongelezen bericht door jensmens »

Zit nu weer met het probleem dat de brommer heel langzaam op toeren komt in de 4de versnelling, powerband pakt hij netjes in 1, 2, 3 maar in de 4 absoluut niet. Tips? :crazy:
Plaats reactie