Kabelboom maken

Algemene vragen over Derbi.
Mortens
Derbi fan
Berichten: 84
Lid geworden op: za 10 dec 2022, 23:28
Vervoersmiddel: APRILIA SX50 2007

Kabelboom maken

Ongelezen bericht door Mortens »

Hallo iedereen, ik wil graag zelf een kabelboom maken maar heb niet echt een idee hoe ik dat moet doen, ik wil dus graag even weten of het erg lastig is. Ik heb op mn brommer een voor en achterlicht, een temperatuurmeter (koso) contactslot (die alles aan en uit zit) en later komt er nog een killswitch op, ook zitten er twee on/off switches op mn stuur die ik ga gebruiken voor mn verlichting en temp meter. Iemand een idee hoe ik dit zou moeten doen, hoeft niet op lichtspoel maar gewoon op accu. Alvast bedankt mvgrt Morten
Mortens
Derbi fan
Berichten: 84
Lid geworden op: za 10 dec 2022, 23:28
Vervoersmiddel: APRILIA SX50 2007

Re: Kabelboom maken

Ongelezen bericht door Mortens »

Iemand een idee?
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Kabelboom maken

Ongelezen bericht door gpr050 »

Ik heb 2x een kabelboom gemaakt/vervangen maar beide keren had ik de oude als voorbeeld zo weet je kwa dikte, kleur, lengtes, plaats, aansluitingen/stekkers al het nodige. Zo vanaf niks een harnas maken wordt n stuk arbeidsintensiever.
Je kunt natuurlijk ook een oud harnas herstellen door de slechte draden stuk voor stuk te vervangen.
Laatst gewijzigd door gpr050 op wo 13 mar 2024, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Mortens
Derbi fan
Berichten: 84
Lid geworden op: za 10 dec 2022, 23:28
Vervoersmiddel: APRILIA SX50 2007

Re: Kabelboom maken

Ongelezen bericht door Mortens »

Ja ik hoef alleen geen dashboard geen knipperlichten geen remlicht sensor geen tank/olie sensor etc etc dus dacht dat dat t wel wat makkelijker zou maken. Ik heb alleen een idee nodig van hoe het moet…. Mij lijkt t gwn een kabel trekken vanaf de accu naar je contactslot en vanaf daar naar de on off knoppen die doorgaan naar lamp en temp sensor. Kortom ik snap de ballen van elektra maar wil het toch proberen.
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Kabelboom maken

Ongelezen bericht door gpr050 »

Wat draden vervangen of toevoegen is wat anders dan een kabelboom maken. Natuurlijk kan je draden toevoegen/trekken. Waar je wel rekening mee dient te houden, is dat de draad die je gebruikt voldoende dikte heeft voor de stroom/belasting die door betreffende draad gaat. Daarom gebruik ik graag een oude kabelboom als voorbeeld..
Gebruikersavatar
HenkieHans
Beginnende tuner
Berichten: 211
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... 53#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=28161

Re: Kabelboom maken

Ongelezen bericht door HenkieHans »

Je kan ook gewoon kijken of je ergens een kabelboompje te koop kan vinden. Eentje maken is een hels karwei, en als je maar dan ook 1 foutje maakt, zie het dan maar eens op te sporen... gebruikte kabelbomen kosten niet zo gek veel, al helemaal niet als je bedenkt wat het kost vergeleken met wat je allemaal aan draadjes en adapters nodig gaat hebben om er een te maken
Plaats reactie