Welke banden passen op achtervelg senda R?

Algemene vragen over Derbi.
beunhenk
Beginnende Derbi fan
Vervoersmiddel: Derbi Senda R1

Welke banden passen op achtervelg senda R?

Ongelezen bericht door beunhenk »

Dag iedereen,

Ik ben toe aan een nieuwe achterband op m'n senda R. En er moet geen kenda of veerubber ofzo op, liever een goeie enduroband als michelin sirac, heidenau k60 of conti TKC80 ofzo. Nou vraag ik me af welke banden(maten) er allemaal oppassen.
Ik weet dat de standaard bandenmaat voor deze velg 110/80 - 18 is. Als ik bij online shops voor brommeronderdelen kijk is het aanbod vaak heel klein en prijzig. Maar bij een site als motorbandenmarkt.nl krijg ik veel meer soorten als ik mijn bandenmaat invoer. Maar passen deze ook daadwerkelijk allemaal op mijn brommer? Zo zitten er bijvoorbeeld ook voorbanden voor motoren bij in de maat 110/80 - 18. Deze zijn absoluut niet bedoeld als achterband voor een senda maar passen er dus wel op als je alleen naar de maten zou kijken, klopt dit???

Verder vraag ik me af of er ook nog grotere maten op passen zoals 120/80 - 18 of 140/80 - 18, niet dat het zo groot moet, dat rijdt niet lekker meer. Maar 120 of 130 breed zou wel leuk zijn.
Ik las dat er wel gasten zijn die het met supermotards doen, maar kon niks vinden over senda R met grotere banden.

En als er nou een grotere maat buitenband op komt moet er dan ook een andere binnenband in?

Ik hoop dat mijn vraag zo een beetje duidelijk is.
Alvst bedankt voor jullie reacties.
Supermoto Rider #84
Tuner
Vervoersmiddel: Seat Ibiza - Yamaha wr 426f Supermoto

Re: Welke banden passen op achtervelg senda R?

Ongelezen bericht door Supermoto Rider #84 »

maten zijn bij elke band hetzelfde, dus als jij een band koopt met dezelfde maten als die er nu onder zitten dan past die gewoon.

een motor voorband kan je ook gewoon als achterband gebruiken al zou ik persoonlijk liever gewoon een originele achterband gebruiken.

ik zou zelf kijken welk profiel jij er netjes uit vind zien en zowizo een enduro band natuurlijk, omdat dit het beste rijd op de weg.

je kan breder gaan dan 110, een sm heb standaard 130 al weet ik niet of een 130 noppenband breder is want soms zit daar wat verschil in.
gewoon even opmeten hoeveel ruimte je over heb tussen je ketting en dan bepalen hoeveel breder je nog kan

bij mij ging er altijd gewoon gelijk een nieuwe binnenband in, maar hoeft niet perse.
-- Ex Supermoto Rider # 84 --
-- Yamaha wr 426f Supermoto --
beunhenk
Beginnende Derbi fan
Vervoersmiddel: Derbi Senda R1

Ongelezen bericht door beunhenk »

Ok, bedank voor de info man. :thumbup: Er is nog ruimte zat tussen de achterbrug dus dan bestel ik gewoon een 130/80 - 18 enduro band. Michelin sirac denk ik, die heb ik nu ook in de maat 110/80 -18. Rijdt super, maar staat wel een beetje ielig.
Laat ik hem er bij een garage opzetten ofzo. Doen ze vast wel voor een 10tje.

Maarja goed ff voor de duidelijkheid :think: , hieruit kan ik dus opmaken:
110/80 -18
120/80 - 18
130/80 - 18
x /80 - 18
etc.

Deze maten zullen allemaal op mijn achtervelg gaan passen, zolang de band maar voor een 18 inch velg is dus?
Met als grens natuurlijk de ruimte tussen de achterbrug en de het rij comfort.

groeten...
Supermoto Rider #84
Tuner
Vervoersmiddel: Seat Ibiza - Yamaha wr 426f Supermoto

Ongelezen bericht door Supermoto Rider #84 »

ja klopt, 130 staat voor de breedte, 80 voor de hoogte en 18 voor je wielmaat.

wielmaat is idd het belangrijkst die moet zowiso hetzelfde zijn, en bij garage draaien ze die er idd voor 10tje wel op, bij mijn brommer boer was t altijd 5 euro ofzo ;)
-- Ex Supermoto Rider # 84 --
-- Yamaha wr 426f Supermoto --
Plaats reactie