Pagina 1 van 2
Hoe cilculeert je KVS? + hoe sluit ik dubbele rad aan?
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 16:43
door KREGO
hallo,
omdat ik toch mijn twijfels heb ivm met mijn kennis hoe de kvs door een derbi blok vloeit stel ik maar hier de vraag.
mijn eerste vraag is hoe Circuleert de kvs en een derbi blok?
ik DENK zo;
cilinder->waterpomp->rad->cilinderkop(met die dikke darm)
waarom vermoed ik dit?
ik heb al wat search gedaan en ik zie telkens het stukje darm dat vanaf de waterpomp vertrekt dar er daar word afgetakt voor dubbele radiator.
ook lijkt het mijn LOGISCH dat het van boven naar beneden loopt en er een ''pomp'' is om de warme kvs naar de rad te pompen.
maar hoe sluit ik nu een dubbele rad aan? (met intern reservoir)
hierbij weet ik al in parrallel.
ik weet wat parrallel is.
maar dan 2maal?
van waterpomp afgetakt naar de 2radiators en dan?
terug samen laten komen naar die dikke darm die naar je cilinder kop gaat?
ook lees ik veel ''te groot rad= te veel koeling''
maar derbi heeft toch een thermostaat?
als iets niet duidelijk is stel maar een vraag!
alvast bedankt!
Re: Hoe cilculeert je KVS? + hoe sluit ik dubbele rad aan?
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 17:04
door Boeki
Parallel schakelen? Waarom niet in serie?
Is de kennis van je kvs de enige kennis waar je twijfels over hebt?

Re: Hoe cilculeert je KVS? + hoe sluit ik dubbele rad aan?
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 17:17
door KREGO
Boeki schreef:Parallel schakelen? Waarom niet in serie?
Is de kennis van je kvs de enige kennis waar je twijfels over hebt?

omdat royal club mij al de tip had gegeven om beter voor parrallel te gaan..
tuurlijk beschik ik nogniet over alle kennis van 2-takt/of derbi.
ik sleutel er tot slot nogmaar 1jaar aan, en in dat jaar heb ik niet meer gedaan dan cilinder vervangen,carbu's uitgekuist, afgesteld.
natuurlijk heb ik door mijn project weer wat bij geleerd maar ik ben nog steeds in de ''leer'' fase
Re: Hoe cilculeert je KVS? + hoe sluit ik dubbele rad aan?
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 17:20
door Royal Club
t gaat zo:
pomp -> cilinder -> rad, daar koelt het af, zakt naar beneden naar de pomp.
waarom niet serie? (in mijn gedachte)
dit is imo inefficient..
dit klinkt mij veel beter in de oren..
onderin kan natuurlijk ook iedere rad een eigen aftakking hebben die samenkomt in een Ystuk, maar ik had geen zin om dat te painten.
Re: Hoe cilculeert je KVS? + hoe sluit ik dubbele rad aan?
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 17:23
door Royal Club
nou valt er natuurlijk wel te stellen dat water ook de weg van de minste weerstand kiest.. maar gezien je het er niet echt in pompt maat eerder doorheen sleurt..
Re: Hoe cilculeert je KVS? + hoe sluit ik dubbele rad aan?
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 17:29
door Royal Club
Gezien niemand reageert ga ik maar met mezelf in discussie
Voordeel van parallel tov serie is dat je koelwater langer in de radiateurs blijft en dus beter koelt, voordeel van serie is dat er geen sprake is van eventuele verschil in druk tussen de 2 radiateur, maar tis niet zo dat je echt zosnel mogelijk weer water moet doorstromen, tis (imo) belangrijker om goed gekoeld water rond te pompen.
Re: Hoe cilculeert je KVS? + hoe sluit ik dubbele rad aan?
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 17:42
door Royal Club
Dit zou trouwens wel nog goed gaan gok ik.

Re: Hoe cilculeert je KVS? + hoe sluit ik dubbele rad aan?
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 17:43
door Royal Club
Waarom perse een dubbele rad? zou 1 dikke van een CRF niet voldoende zijn?
Ik ging op mn TZR van 1 ori rad met ventilator naar een RS125 radiateur, maar bij dat 2e werd ie niet warmer dan 38graden -_-'
Re: Hoe cilculeert je KVS? + hoe sluit ik dubbele rad aan?
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 17:45
door Royal Club
Vergeet trouwens niet dat als je met een dubbele rad gaat werken en je plaatst een externe thermostaat (zon kart ding wat je tussen 2 stukken slang plaatst dus) je die zo dicht mogelijk op je kop plaatst ivm temperatuur nauwkeurigheid (bij je thermostaat issie dan op moment X 60graden, en het water in je kop al 65misschien)
Re: Hoe cilculeert je KVS? + hoe sluit ik dubbele rad aan?
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 17:46
door Royal Club
M-M-MONSTERKILLLLL
Re: Hoe cilculeert je KVS? + hoe sluit ik dubbele rad aan?
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 18:19
door KREGO
haha lekker royal:)
hier hebbik weer wat aan!!
meschien dat ik na de opbouw er meer kennis over beschik en wanneer die klaar is ik meschien een how-to maak.
alleen het stukje met die thermostaat lees ik verkeerd denkik.
de thermostaat bij derbi zit toch in de kop?
alleen heb ik er geen idee van of er voorzien is in mijn parmakit kop voor een thermostaat
Re: Hoe cilculeert je KVS? + hoe sluit ik dubbele rad aan?
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 18:22
door Royal Club
ja, klopt, maar een originele zou ik niet gebruiken, dingen gaan altijd kapot
ik bedoel een aftermarket thermostaat.
Re: Hoe cilculeert je KVS? + hoe sluit ik dubbele rad aan?
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 18:27
door KREGO
ik denk dat ik weet wat je bedoeld.
jij bedoeld een thermostaat dat je op je slang zet (zo dicht mogelijk bij de waterpomp?)
hoe dichter erbij hoe nauwkeuriger.
bedoel je zoiets?
ik ga alvast eens rondneuzen en wat research doen over wat thermostaten.
meschien zijn er thermostaten dat je kan afstellen?->
hiermee bedoel ik dat je in feite het gaat bedriegen.
als ik dan bv op temp teller zie 60° en bij de thermostaat maar 57°
dat ik hem dan kan laten opengaan op de 58°?
Re: Hoe cilculeert je KVS? + hoe sluit ik dubbele rad aan?
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 18:36
door Royal Club
Nee, zo dicht op mogelijk op je kop, bij je waterpomp is de KVS koud en meet je dus in het niets.
Heb even mn post gedit boven, de k van kankerkop miste.
Re: Hoe cilculeert je KVS? + hoe sluit ik dubbele rad aan?
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 18:43
door KREGO
thanks,
ik heb ondertussen al deze thermostaat op het oog;
http://www.kartservice.nl/index.php?pag ... cturer_id=" onclick="window.open(this.href);return false;
heb een mail gestuurd of het per diameter aansluiting kan=)
Re: Hoe cilculeert je KVS? + hoe sluit ik dubbele rad aan?
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 19:17
door Royal Club
ik had er precies zo 1.
Re: Hoe cilculeert je KVS? + hoe sluit ik dubbele rad aan?
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 19:55
door KREGO
Royal Club schreef:ik had er precies zo 1.
ik heb al wat verder zitten zoeken,
en hier in de buurt bij mijn groot ouders.
is er een bedrijf en die verkopen electrisch gestuurde.
dus die word aangesloten aan je temperatuur sensor/meter.
wanneer deze weerstand(sensor dus) 60 graden geeft gaat die open.
werkt op 3.2volt (2aaa batterij's ofso maken)
Re: Hoe cilculeert je KVS? + hoe sluit ik dubbele rad aan?
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 19:56
door Wovter
en als je batterij's nou leegzijn?

Re: Hoe cilculeert je KVS? + hoe sluit ik dubbele rad aan?
Geplaatst: wo 10 aug 2011, 20:10
door KREGO
Wovter schreef:en als je batterij's nou leegzijn?

dan koop ik een nieuwe cilinder
hij zij dat het wel even mee gaat hoor (gemakkelijk een jaar meschien zelf langer)
ook zal ik dit wel elke maal controleren bij een onderhoud en laat ik de batterijtjes weer op.
het zullen 2700mah durex herlaadbare zijn dus ze zullen wel even meegaan denkik
edit; durex

ff verkeerd gedacht. DURACELL
en het zijn AA met 2200 mAh wist het niet vanbuite:p
Re: Hoe cilculeert je KVS? + hoe sluit ik dubbele rad aan?
Geplaatst: do 11 aug 2011, 00:21
door Royal Club
Is er dan niemand die mn uitspraken in twijfel neemt en anders zegt? mbt serie vs parallel ?