Rollerbank boetes

Algemene vragen over Derbi.
Gebruikersavatar
Huug
Pro tuner
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 26 nov 2010, 17:42
Vervoersmiddel: DRD Racing #85
Locatie: Driebergen

Rollerbank boetes

Ongelezen bericht door Huug »


Ik wilde zelf graag weten hoe het nou precies zit rondom de rollerbank en heb navraag gedaan bij de politie in de regio. Dit wil ik graag met jullie delen. Ik heb dit ook op het apriliaforum gezet en goede reacties gehad dus vandaar dat ik hem hier ook nog maar plaats


Digitale rollenbank
Sinds 2007 wordt er een nieuw soort rollenbank door de politie gebruikt voor metingen. Voorheen werd er altijd met de oude rollenbank gemeten die "kW" aangaf. Sinds 2007 gebeurt dit met "km/h". De rollenbanken met de "kW" meter worden niet meer gebruikt. Dit zorgt voor veel eerlijkere metingen, en natuurlijk boetes.

Kentekenbewijs invordering en strafrecht
Op de nieuw rollenbank wordt dus gemeten met km/h. Er zijn echter twee typen rollenbanken in gebruikt bij de politie. De eerste en meest gebruikte type is de dynostar. Dit is een rollenbank waarbij de snelheid met rode letters op een zwarte meetkoffer worden weergegeven. en bij de Dynostar rollenbanken is de correctie 10%.
Bij het tweede type rollenbank zit de teller in de rollenbank zelf gebouwd. Dit is de sneep rollenbank. Deze rollenbank werkt met correctie. Dit is de normale 10% en 6km/h. Er gaan nog 6 km/h extra af omdat het bleek dat de dynostar banken een te hoge snelheid aangaven van maximaal 6 km/h.

Als je 65 km/h scoort (met aftrek van alle correctie) op de rollerbank, val je onder strafrecht. Dit betekent dat je genoteerd wordt op een lijst en dat er ook een brief naar huis wordt gestuurd dat je opgevoerd rijdt en wat de gevolgen kunnen zijn als je vaker met zo'n snelheid gepakt wordt. Als je 3 keer onder strafrecht bent gevallen, dus 3 keer 65+ km/h gescoord hebt op de rollenbank (met correctie erbij!), dan wordt je brommer definitief ingenomen, ook al rijd je op de brommer van iemand anders. Dit is dus persoonsgebonden.

Elke keer als jij onder strafrecht bent gevallen, wordt je kentekenbewijs ingenomen. Dit betekent dat je niet met je brommer mag rijden anders krijg je een prent voor "het niet kunnen aantonen van het kentekenbewijs". Je kunt je kentekenbewijs terugkrijgen door je brommer weer standaard te maken. Hier heb je 28 dagen de tijd voor. Dit betekent dat hij met correctie op de rollenbank 50 km/h moet scoren en dan krijg je je kentekenbewijs terug. Doe je dit niet binnen 28 dagen, dan moet je naar het RDW om je brommer helemaal opnieuw te laten keuren. Dit kost je €64.50.

Je kentekenbewijs wordt ook ingenomen als je meer geluid maakt dan is toegestaan of als je brommer meer dan 2 gebreken heeft zoals geen licht, slechte remmen, geen goede banden etc.


Eisen die in acht moeten worden genomen tijdens een meting
Dynostar rollenbank
- Er hoeft geen agent op de brommer te zitten tijdens een meting;
- er is geen koeling nodig
- de laptop die gebruikt wordt tijdens de meting geeft aan wanneer de meting gestopt moet worden, er hoeft dus niet minimaal 1 minuut gemeten te worden zoals velen beweren.

Sneep rollenbank
- Er moet een agent op de brommer zitten tijdens een meting;
- er is geen koeling nodig
- de ingebouwde meter geeft aan wanneer de meting moet starten en wanneer de meting gestopt moet worden  


Metingen (voorbeelden)
Zoals eerder beschreven val je onder strafrecht als je 65+ km/h scoort inclusief correctie. Er wordt gemeten vanaf 50 km/h. Op het kentekenbewijs staat 45 km/h, maar je krijgt 5 km/h cadeau. De 10% correctie rond je altijd naar boven af!

strafrecht voorbeeld bij Dynostar rollenbanken
Stel je scoort 80 km/h op de rollenbank. Dan gaat er nog 10% correctie van af (10% van 80 km/h is 8) en dan krijg je uiteindelijk 80 km/h - 8 correctie = 72 km/h als resultaat. Dit betekent dat je 22 km/h te hard gaat (72km/h - 50 km/h = 22 km/h te hard) en je onder strafrecht valt omdat je harder als 65 km/h gaat.

niet onder strafrecht voorbeeld bij Dynostar rollenbanken
Stel je scoort 72 km/h dan gaat er nog eens 10% naar boven afgeronde correctie af. 10% van 72km/h is 8 km/h. Je hebt dus een totaal score van 72 km/h - 8 correctie wat uitkomt op 64 km/h. (64 - 50 = 14 km/h te hard)
Hier val je dus niet onder strafrecht en kom je er ook af met een kleine boete.

Strafrecht voorbeeld bij Sneep rollenbanken
Stel je scoort 90km/h, dan gaat er 10& correctie af. 10% van 90 is naar boven afgerond 9. 90km/h - 9km/h - 6km/h = 75 km/h.
75 km/h - 50 km/h = 25 km/h resulterende snelheid. Dit betekent dus 25km/h te hard

Niet onder Strafrecht voorbeeld bij Sneep rollenbanken
Stel je scoort 78 km/h. 10% van 78 naar boven afgerond 8. 78 - 8 = 70km/h. Dan ga er nog eens 6km/h extra correctie af. Dus, 70 - 6 = 64 km/h
64 km/h - 50 km/h = 14 km/h te hard, dus je valt hier niet onder strafrecht.


Tabel met alle snelheden 2011
Afbeelding (tip: rechtermuisknop --> afbeelding bekijken)


Nog een samenvatting
- Correctie is altijd 10% naar boven afgerond
- Je valt onder strafrecht als je 65+km/h scoort met alle correcties
- Na 3 keer onder strafrecht te zijn gevallen ben je je brommer kwijt
- Elke keer als je onder strafrecht valt moet je je brommer bij het politie bureau laten "keuren" en dit moet je ook betalen
- Elke keer als je onder strafrecht valt wordt je kentekenbewijs ingenomen
- t/m 10 km/h overschrijding bedraagt de boete €40
- 10 t/m 15 km/h overschrijding bedraagt de boete €60
- Op de sneep rollenbank heb je 10% correctie en dan nog eens 6km/h correctie extra eraf
- Op de Dynostar rollenbank heb je alleen 10% correctie (zwarte meetkoffer)

Inbeslagname uitlaat
Uitlaat met goedkeuringscertificaat is alleen legaal als je begrenzers/proppen er nog inzitten...
Haal je de vernauwingen eruit, vervalt je Europese goedkeuring :x .
M.a.w. Je gaat sleutelen/modificeren aan een goedgekeurde uitlaat, dan verander je hem dus in een ''open'' onbegrensde snelle uitlaat, en dat mag niet!
Maar tegenwoordig zie je nog maar zelden dat wetsdienaren (politie) aan brommers sleutelen en onderdelen verwijderen. Tegenwoordig laten ze je zelf sleutelen als je hem weer origineel moet komen laten testen voor een her-controle, die je dan ook nog es moet betalen...

ik hoop dat het zo duidelijk is. mochten er nog vragen zijn ? stel ze gerust.
mocht ik ergens een foutje hebben gemaakt hoor ik dat natuurlijk graag.
Laatst gewijzigd door Huug op ma 10 dec 2012, 22:58, 4 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
wippo
Tuner
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 05 nov 2010, 21:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM
Locatie: Waardenburg

Re: Rollerbank boetes

Ongelezen bericht door wippo »

Erg netjes en verduidelijkend. Top!

/sticky
The box said: "Requires Windows 7 or better". So I installed Linux.
Gebruikersavatar
Huug
Pro tuner
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 26 nov 2010, 17:42
Vervoersmiddel: DRD Racing #85
Locatie: Driebergen

Re: Rollerbank boetes

Ongelezen bericht door Huug »

Bedankt wippo :D
Afbeelding
D-Gijs
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 31 okt 2010, 22:23
Vervoersmiddel: Derbi senda extreme sm

Re: Rollerbank boetes

Ongelezen bericht door D-Gijs »

Top werk (Y)
DRDRico
Derbi fan
Berichten: 84
Lid geworden op: di 26 okt 2010, 13:15
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing #85 Blauwe velgen.

Re: Rollerbank boetes

Ongelezen bericht door DRDRico »

Huug schreef:Bedankt wippo :D
ey huug, ricardo hiero :D
Bedankt man wist veel nieteens hiervan :O
Gebruikersavatar
Huug
Pro tuner
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 26 nov 2010, 17:42
Vervoersmiddel: DRD Racing #85
Locatie: Driebergen

Re: Rollerbank boetes

Ongelezen bericht door Huug »

Hey man, leuk je hier ook te zien :D
Ik lees al een hele tijd hiero mee maar had je nog nooit gezien :oops: maar ja, kijk ook niet zo veel naar de namen ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
derbiracing
Tuner
Berichten: 402
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 18:14
Vervoersmiddel: derbi senda x-treme R

Re: Rollerbank boetes

Ongelezen bericht door derbiracing »

netjes gemaakt!
mmm ik krijg 210 euro boeten als ik aan wordt gehouden, jeuj wat een feest :?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joenne88
Pro tuner
Berichten: 564
Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 17:58
Vervoersmiddel: Yamaha FZX 750, Peugeot 106
Locatie: Helmond

Re: Rollerbank boetes

Ongelezen bericht door Joenne88 »

dan maar zorgen dat je niet gepakt wordt he :P
Roses are red, Violets are blue, and i blew my load all over You
Gebruikersavatar
wippo
Tuner
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 05 nov 2010, 21:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM
Locatie: Waardenburg

Re: Rollerbank boetes

Ongelezen bericht door wippo »

Ik had ook 210 moeten krijgen, was de eerste keer. Kreeg 115 boete. Tweede keer ben ik in bezwaar vrijgesproken. :)
The box said: "Requires Windows 7 or better". So I installed Linux.
Marc
Tuner
Berichten: 342
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 14:30

Re: Rollerbank boetes

Ongelezen bericht door Marc »

hoe bedoel je in bezwaar? te hard is toch te hard of zie ik dat verkeerd
Gebruikersavatar
wippo
Tuner
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 05 nov 2010, 21:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM
Locatie: Waardenburg

Re: Rollerbank boetes

Ongelezen bericht door wippo »

De tweede keer was op heterdaad, dus niet op de roller. En toen waren er wat fouten gemaakt door een paar stupido's van de politie.
The box said: "Requires Windows 7 or better". So I installed Linux.
Marc
Tuner
Berichten: 342
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 14:30

Re: Rollerbank boetes

Ongelezen bericht door Marc »

ah oke, dan heb je geluk gehad ;)
Gebruikersavatar
Huug
Pro tuner
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 26 nov 2010, 17:42
Vervoersmiddel: DRD Racing #85
Locatie: Driebergen

Re: Rollerbank boetes

Ongelezen bericht door Huug »

wippo schreef:Ik had ook 210 moeten krijgen, was de eerste keer. Kreeg 115 boete. Tweede keer ben ik in bezwaar vrijgesproken. :)
Prijzen staan er enkel als RICHTLIJN bij. en mag ik vragen wanneer dit was want ook dat kan nog verschillen. dit komt van de website van de officier van justitie of zo. daar heb ik het ooit vandaan gehaald en alles in een tabel verwerk.
zoals je helemaal onderaan kan zien staat er ook dat het enkel een richtlijn is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
wippo
Tuner
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 05 nov 2010, 21:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM
Locatie: Waardenburg

Re: Rollerbank boetes

Ongelezen bericht door wippo »

t Was niet als beschuldiging bedoeld hoor. :P Maar dat mensen zien dat je niet altijd de hoofdprijs hoeft te betalen. Was in april dit jaar ofzo.
The box said: "Requires Windows 7 or better". So I installed Linux.
wicked
Derbi fan
Berichten: 90
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 16:40
Vervoersmiddel: derbi senda drd edition
derbi senda extreme project
Locatie: rotterdam

Re: Rollerbank boetes

Ongelezen bericht door wicked »

nou ik denk dat ik ver boven de 210 euro uitkom ik ga 110 op autoteller :twisted:
Gebruikersavatar
derbiracing
Tuner
Berichten: 402
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 18:14
Vervoersmiddel: derbi senda x-treme R

Re: Rollerbank boetes

Ongelezen bericht door derbiracing »

mijne liep ook 117 op testbank maarja toen ik eenmaal naar tilburg moest voor school toch maar ff lichtere vertanding er op gelegt :(
Afbeelding
Gebruikersavatar
wippo
Tuner
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 05 nov 2010, 21:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM
Locatie: Waardenburg

Re: Rollerbank boetes

Ongelezen bericht door wippo »

Op de rollerbank heb je zegmaar de 'tegenwindsnelheid' he dus dat valt altijd nog wel mee.
The box said: "Requires Windows 7 or better". So I installed Linux.
Gebruikersavatar
derbiracing
Tuner
Berichten: 402
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 18:14
Vervoersmiddel: derbi senda x-treme R

Re: Rollerbank boetes

Ongelezen bericht door derbiracing »

hoe bedoel je?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Huug
Pro tuner
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 26 nov 2010, 17:42
Vervoersmiddel: DRD Racing #85
Locatie: Driebergen

Re: Rollerbank boetes

Ongelezen bericht door Huug »

wippo schreef:Op de rollerbank heb je zegmaar de 'tegenwindsnelheid' he dus dat valt altijd nog wel mee.
de weerstand van de wind heb je altijd en op de rollerbank heb je die niet meer of zo hoor. die correcties gaan er ook nog vanaf en die heb ik zoals je in de 1e post kan zien er netjes vanaf gehaald. ga er vanuit dat als je je snelheid in de 1e kolom op zoekt en je gaat naar je boete kijken dat je dan vrij veel geluk hebt gehad. als je helemaal safe wil zitten moet je kijken wat je krijgt zonder corecties want dan zou je boete nooit hoger kunnen worden dan dat.
Afbeelding
TurboMax
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: do 09 dec 2010, 13:40
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005

Re: Rollerbank boetes

Ongelezen bericht door TurboMax »

Super !
Plaats reactie