squish en HPI.
-
- Beginnende tuner
- Berichten: 275
- Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 15:42
- Vervoersmiddel: Aprilia sx en mn fiets
- Locatie: Nieuwe Tonge
squish en HPI.
goedenavond,
ik heb 2 vragen waar alvast heel veel over gevrogen is door andere mensen etc..
maar hoe bepaal ik, de perfecte squish voor mijn cilinder
en hoe bepaal ik de perfecte voorontsteking voor de HPI.
wie kan mij dit vertellen.
slag is: 49,5
zuigerdiameter is: 57mm
Ik weet dat ik de search moet gebruiken, maar ik kan het echt niet vinden.
Mvg John
ik heb 2 vragen waar alvast heel veel over gevrogen is door andere mensen etc..
maar hoe bepaal ik, de perfecte squish voor mijn cilinder
en hoe bepaal ik de perfecte voorontsteking voor de HPI.
wie kan mij dit vertellen.
slag is: 49,5
zuigerdiameter is: 57mm
Ik weet dat ik de search moet gebruiken, maar ik kan het echt niet vinden.
Mvg John
Four wheels move the body
Two wheels move the soul
Two wheels move the soul
- Venlonaer
- Pro tuner
- Berichten: 1889
- Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 20:59
- Vervoersmiddel: Rieju KTMRX
Honda CR125 '93 - Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=8349
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=10182
Re: squish en HPI.
Squish: Staat zelfs een howto over... Op DF, AF. "cilinder monteren en squish meten" van Royal Club.
HPI: Weet de waardes niet voor Derbi, maar zo doe je 't;
- Draai gereedschap in bougiegat om afstand zuiger tot bdp in te stellen.
- 1 slag, 360 graden draaien, is 1.0 mm.
Ik stelde hem bij mij op 3.6 in, dus 3 keer draaien vanaf 0 en dan op 6 zetten.
- Klemschroef metalen pin vastdraaien
- Rustig kickstart draaien tot ie niet meer wilt(zuiger komt tegen pinnetje duh)
- Stator monteren, niet te vast zodat je hem evt nog kan verdraaien.
- Rotor op de krukas, streepje op rotor zo zetten dat met 't 2de lange streepje van rechts op de stator gelijk staat.
- Vliegwielmoer aandraaien
- Stator evt nog goedzetten als de streepjes niet meer overeenkomen.
Klaar...
Waardes weet ik niet, was alleen een voorbeeld.
HPI: Weet de waardes niet voor Derbi, maar zo doe je 't;
- Draai gereedschap in bougiegat om afstand zuiger tot bdp in te stellen.
- 1 slag, 360 graden draaien, is 1.0 mm.
Ik stelde hem bij mij op 3.6 in, dus 3 keer draaien vanaf 0 en dan op 6 zetten.
- Klemschroef metalen pin vastdraaien
- Rustig kickstart draaien tot ie niet meer wilt(zuiger komt tegen pinnetje duh)
- Stator monteren, niet te vast zodat je hem evt nog kan verdraaien.
- Rotor op de krukas, streepje op rotor zo zetten dat met 't 2de lange streepje van rechts op de stator gelijk staat.
- Vliegwielmoer aandraaien
- Stator evt nog goedzetten als de streepjes niet meer overeenkomen.
Klaar...
Waardes weet ik niet, was alleen een voorbeeld.
sendaDRD2012 schreef:Heeft iemand een tip hoe ik verroeste schroeven kan loskrijgen?
the skullkid schreef:Je kan ook gewoon wenen en je tranen er op laten vallen.
- Pieke
- Moderator
- Berichten: 3137
- Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:52
- Vervoersmiddel: KTM
- Locatie: Hoensbroek/Den Haag
Re: squish en HPI.
Wat voor brommer isdit?
-
- Beginnende tuner
- Berichten: 275
- Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 15:42
- Vervoersmiddel: Aprilia sx en mn fiets
- Locatie: Nieuwe Tonge
Re: squish en HPI.
ja kijk, je snapt me mischien verkeerd.
hoe bepaal ik de afstand. sommige hebbe 2.8mm sommige 3mm.. sommige 3.2?
en met de squish hetzelfde, wat is nou goed? 0,8-1-1,2?
alvast bedankt,
Het betreft een mt8 blok met 125cc athena cilinder.
hoe bepaal ik de afstand. sommige hebbe 2.8mm sommige 3mm.. sommige 3.2?
en met de squish hetzelfde, wat is nou goed? 0,8-1-1,2?
alvast bedankt,
Het betreft een mt8 blok met 125cc athena cilinder.
Four wheels move the body
Two wheels move the soul
Two wheels move the soul
-
- Pro tuner
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: di 03 apr 2012, 10:22
- Vervoersmiddel: Bmw 320i Coupe
- Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=7765
- Locatie: Beesd
Re: squish en HPI.
met een micro meter of een schuifmaat'
eerst het uiterste punt van de zuiger met de schuifmaat opzoeken
en dan de gewenste tijd terug meten op de schuifmaat,,
weer terug doen in je cill en als je de zuiger tegen de schuifmaat voelt de
rotor gelijk zetten met het streepje op de stator
vast zetten en dan proberen of het loopt
eerst het uiterste punt van de zuiger met de schuifmaat opzoeken
en dan de gewenste tijd terug meten op de schuifmaat,,
weer terug doen in je cill en als je de zuiger tegen de schuifmaat voelt de
rotor gelijk zetten met het streepje op de stator
vast zetten en dan proberen of het loopt
rocherbmx schreef:misschien is snelgas ook nog een optie, reageert ie feller op t gas

-
- Beginnende tuner
- Berichten: 275
- Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 15:42
- Vervoersmiddel: Aprilia sx en mn fiets
- Locatie: Nieuwe Tonge
Re: squish en HPI.
oke ja dat snap ik, maar welke voorontsteking moet ik nemen dat ik altijd ''safe'' zit, zegmaar dat er niet binnen kortste keren gat in me zuiger zit of andere grappen..
en welke squish kan ik het beste aanhouden ik dacht zon 1 / 1,2mm?
en welke squish kan ik het beste aanhouden ik dacht zon 1 / 1,2mm?
Four wheels move the body
Two wheels move the soul
Two wheels move the soul
- Venlonaer
- Pro tuner
- Berichten: 1889
- Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 20:59
- Vervoersmiddel: Rieju KTMRX
Honda CR125 '93 - Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=8349
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=10182
Re: squish en HPI.
Vraag eens JB1 op brommerforum, die weet redelijk veel van Honda's en heeft zelf ook een HPI op zijn MT5
sendaDRD2012 schreef:Heeft iemand een tip hoe ik verroeste schroeven kan loskrijgen?
the skullkid schreef:Je kan ook gewoon wenen en je tranen er op laten vallen.
Re: squish en HPI.
dit zal wel helpen (ook handig voor in en how to aleen wel op ze duits
)
http://www.youtube.com/watch?v=97Z3k1ozFAc" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=apLm7kTloI0" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=97Z3k1ozFAc" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=apLm7kTloI0" onclick="window.open(this.href);return false;
- Daan
- Beheerder
- Berichten: 4446
- Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:07
- Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
- Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=2566
- Contacteer:
Re: squish en HPI.
Voorontsteking moet je op gevoel doen. Meestal zijn de waardes tussen 2 en 4 veilig. Word hij te warm staat hij 9 van de 10 keer te vroeg