Pagina 1 van 1

squish en HPI.

Geplaatst: ma 03 sep 2012, 22:29
door jvo
goedenavond,

ik heb 2 vragen waar alvast heel veel over gevrogen is door andere mensen etc..

maar hoe bepaal ik, de perfecte squish voor mijn cilinder

en hoe bepaal ik de perfecte voorontsteking voor de HPI.

wie kan mij dit vertellen.

slag is: 49,5
zuigerdiameter is: 57mm

Ik weet dat ik de search moet gebruiken, maar ik kan het echt niet vinden.

Mvg John

Re: squish en HPI.

Geplaatst: ma 03 sep 2012, 22:42
door Venlonaer
Squish: Staat zelfs een howto over... Op DF, AF. "cilinder monteren en squish meten" van Royal Club.
HPI: Weet de waardes niet voor Derbi, maar zo doe je 't;

- Draai gereedschap in bougiegat om afstand zuiger tot bdp in te stellen.
- 1 slag, 360 graden draaien, is 1.0 mm.
Ik stelde hem bij mij op 3.6 in, dus 3 keer draaien vanaf 0 en dan op 6 zetten.
- Klemschroef metalen pin vastdraaien
- Rustig kickstart draaien tot ie niet meer wilt(zuiger komt tegen pinnetje duh)
- Stator monteren, niet te vast zodat je hem evt nog kan verdraaien.
- Rotor op de krukas, streepje op rotor zo zetten dat met 't 2de lange streepje van rechts op de stator gelijk staat.
- Vliegwielmoer aandraaien
- Stator evt nog goedzetten als de streepjes niet meer overeenkomen.

Klaar...

Waardes weet ik niet, was alleen een voorbeeld.

Re: squish en HPI.

Geplaatst: di 04 sep 2012, 00:47
door Pieke
Wat voor brommer isdit?

Re: squish en HPI.

Geplaatst: di 04 sep 2012, 21:26
door jvo
ja kijk, je snapt me mischien verkeerd.

hoe bepaal ik de afstand. sommige hebbe 2.8mm sommige 3mm.. sommige 3.2?

en met de squish hetzelfde, wat is nou goed? 0,8-1-1,2?

alvast bedankt,

Het betreft een mt8 blok met 125cc athena cilinder.

Re: squish en HPI.

Geplaatst: di 04 sep 2012, 21:30
door Timmerman101
met een micro meter of een schuifmaat'

eerst het uiterste punt van de zuiger met de schuifmaat opzoeken
en dan de gewenste tijd terug meten op de schuifmaat,,
weer terug doen in je cill en als je de zuiger tegen de schuifmaat voelt de
rotor gelijk zetten met het streepje op de stator
vast zetten en dan proberen of het loopt

Re: squish en HPI.

Geplaatst: di 04 sep 2012, 21:35
door jvo
oke ja dat snap ik, maar welke voorontsteking moet ik nemen dat ik altijd ''safe'' zit, zegmaar dat er niet binnen kortste keren gat in me zuiger zit of andere grappen..

en welke squish kan ik het beste aanhouden ik dacht zon 1 / 1,2mm?

Re: squish en HPI.

Geplaatst: di 04 sep 2012, 22:21
door Venlonaer
Vraag eens JB1 op brommerforum, die weet redelijk veel van Honda's en heeft zelf ook een HPI op zijn MT5

Re: squish en HPI.

Geplaatst: do 06 sep 2012, 01:28
door ral4life
dit zal wel helpen (ook handig voor in en how to aleen wel op ze duits :lol: )

http://www.youtube.com/watch?v=97Z3k1ozFAc" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=apLm7kTloI0" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: squish en HPI.

Geplaatst: do 06 sep 2012, 06:53
door Daan
Voorontsteking moet je op gevoel doen. Meestal zijn de waardes tussen 2 en 4 veilig. Word hij te warm staat hij 9 van de 10 keer te vroeg