How to: Derbi ontsteking doormeten

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
gpr050
Schakelrijder
Berichten: 142
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

How to: Derbi ontsteking doormeten

Ongelezen bericht door gpr050 »

Omdat er regelmatig op het forum naar gevraagd wordt, heb ik wat info bij elkaar gezet om je electrische systeem door te meten. Als je opmerkingen hebt of je dingen wilt aanvullen: graag!
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben!

Voor het doormeten van een standaard ontsteking heb je een multimeter nodig.

Het electrische systeem bestaat uit:
1.ontstekingsspoelen met pick-up, en lichtspoelen.
Deze spoelen wekken samen met het ronddraaiende vliegwiel (magneten) wisselspanning (AC) op. Deze wisselspanning (AC) wordt afgegeven aan de bobine/cdi, de verlichting (behalve rem- en cockpit verlichting), en de spanningsregelaar.
2.De spanningsregelaar of gelijkrichter.
Deze zet die wisselspanning (AC) om in gelijkspanning (DC), en stabiliseert en maximeert deze tot zo’n 14.5V. Deze gelijkspanning wordt oa gebruikt om de accu op te laden, en kan gecombineerd zijn met de richtingaanwijzer automaat.
3.De cdi met bobine.
De cdi is de condensator waar de aangeleverde wisselspanning tijdelijk opgeslagen wordt om het daarna, op het juiste tijdstip, aan de bobine af te geven. De cdi kan van fabriekswege begrenst zijn tot een maximaal aantal pulsen per tijdeenheid (rpm).
De bobine zet de door de cdi aangeleverde spanning van de ontstekingsspoelen om in hoogspanning (20-30kV) en geeft die door aan de bougie.
4.bougiedop, -kabel en bougie.
De bougie zet de door de bobine aangeleverde spanning om in een vonk.
5.De accu.
Een van de belangrijkste reden om een accu te hebben is om een gelijkspanning (DC) bron te hebben waarmee een startmotor aan gedreven kan worden.

Daarnaast zijn er nog enkele componenten die, bij slecht functioneren, problemen kunnen veroorzaken, nl het contactslot en de zgn Killswitch. Vaak is een slecht massa contact of draadbreuk de oorzaak van de problemen.
Bij kortsluiting in het contactslot van mn de groene draad, zal de bougie niet zal vonken.

A. Ontstekingspoelen door meten:
-Meestal komen er uit de onstekingsmodule 4 draden: wit, rood, groen en geel. Drie daarvan nl wit, rood en groen gaan naar de cdi/bobine module en de gele draad gaat naar de gelijkrichter (deze gele draad wordt vaak gesplitst om de toerenteller en verlichting (behalve remlicht) van wisselspanning te voorzien.
Tijdens het starten, met startmotor, kickstarter of aanlopen, moet de groene draad minimaal 100V wisselspanning (AC) leveren.
Vervolgens koppel je de draden los van de cdi/bobine en meet je de weerstand van de ontstekingsspoel en de onstekingstijdstip sensor (pick-up) tov massa (het frame):
1.rood (=pick-up)-> massa: 80-120 ohm
2.wit-> = massa, dus: 0 ohm
3.groen-> massa: 650 ohm, als de groene draad nog verbonden is aan de kabelboom/cdi, verbindt het contactslot de groene draad met massa als de contactsleutel in de “uit” stand gezet wordt, dus 0 ohm. In de “aan” of “run” stand zou de weerstand +/- 650 ohm moeten zijn.

B. Spanningsregelaar controleren:
-meet je met draaiende motor, bij zo’n 3000 rpm de laadspanning, in Volts gelijkspanning (DC) over de accupolen. Dit mag maximaal 14.5V zijn, als dit hoger is moet de spanningswisselaar vervangen worden.

C. Bobine/CDI doormeten:
-koppel de draden van de bobine/cdi af. Dan meet je de weerstand vanaf de bobine uitgang -> massa óf de stekker voor de witte draad: 3k ohm (zonder bougiedop) meer mag, maar minder niet.

D. Bougie, dop en kabel doormeten:
-ook van de losse bougiedop kan je de weerstand meten, deze moet rond de
5k ohm liggen.

E. Accu doormeten:
-om de conditie van een accu te bepalen moet je eigenlijk de accu onder belasting kunnen doormeten, welke stroom er qua grootte en duur op het moment van belasten nog geleverd wordt. Dat is niet simpel thuis te doen.
Echter wel kunnen we mbv de multimeter zien of alle cellen van de accu nog goed “mee doen”. Een volledig opgeladen accu moet ongeveer 12.5V DC gelijkspanning leveren, je meet de spanning over de plus en min pool, op het moment dat de motor niet draait.
Als de spanning van de accu onder de 12V DC zakt, wordt het tijd om de accu te vervangen.
Laatst gewijzigd door gpr050 op di 12 okt 2021, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 1906
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4 50
Locatie: Oost-Souburg

Re: Ontsteking doormeten

Ongelezen bericht door 42 »

:thumbup:

Zou mooi zijn als ie vastgezet kan worden door een mod.
Gebruikersavatar
garfield
Pro tuner
Berichten: 964
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Ontsteking doormeten

Ongelezen bericht door garfield »

Goede uitleg, scheelt een hoop vragen op het forum.
Overigens kan je de beruchte laadspoel(de groene draad) beschermen tegen doorbranden met een diode en een weerstandje.

Probleem is dat de positieve helft van de spanning wel belast wordt en de negatieve helft niet.
Daardoor loopt de spanning veel te hoog op(meer dan 1200 V bij 10000 rpm)
Dit veroorzaakt doorslag in deze spoel.
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie