Aansluitingen spanningsregelaar

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
Senda_DRD_EVO
Banden plakker
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD EVO 2008

Aansluitingen spanningsregelaar

Ongelezen bericht door Senda_DRD_EVO »

Hallo,
Ik heb een Derbi Senda Hyp 50 2T DRD Evo 2008. Er is zoals zo vaak veel gekloot aan de kabelboom. Via dit forum heb ik al een mooi draadboomschema kunnen achterhalen :thumbup: . De meeste zaken zijn mij duidelijk en gaan we herstellen. De aansluitingen op de 6-polige spanningsregelaar wijken op 1 punt af. Oranje lijkt met rood/zwart te zijn verwisseld (qua positie in de stekker). Heeft er iemand misschien een foto van een goed aangesloten en functionerende spanningsregelaar? Ik kan er op het hele www geen vinden.

Wat ik daarnaast ook nog zou willen weten is waarom de gele kabel van de lichtspoel gesplitst is. 1 gaat via geel/rood naar de spanningsregelaar en de andere hangt momenteel los. Daar zit een stekker op met een zwarte huls alsof deze op de CDI/bobine aangesloten kan worden, maar dat lijkt me sterk. De CDI heeft 1 vrije aansluiting met STOP erop. Dat lijkt me meer iets voor een kill-switch.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
gpr050
Tuner
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Aansluitingen spanningsregelaar

Ongelezen bericht door gpr050 »

De gele draad is de AC voeding vanaf je laadspoel in je ontsteking. Deze levert naast spanning aan de spanningsregelaar ook AC spanning aan bijv verlichting. Het klopt dat bij sommige modellen deze gele draad eindigt bij de cdi maar nergens op aangesloten is. Echter 2 losse eindjes ben ik nog niet eerder tegengekomen Verder kan Beun de Haas natuurlijk ook lekker met jouw kabelboom bezig zijn geweest en zo aan de foto’s te zien is dat goed gelukt.
De groene draad naar de cdi is de AC voeding van je bobine, via de cdi. Deze draad splitst en gaat naar je contactslot. Hier wordt deze draad, als jij mbv je sleutel, het contactslot op “OFF” zet, met ‘aarde’ of min verbonden waardoor de bougie niet meer vonkt. Deze draad kan ook van de “Stop” terminal van je cdi komen. Dat blijft hetzelfde.
Hieronder een beschrijving van Garfield hoe je spanningsregelaar aangesloten moet worden. Dit Topic staat al heel lang op ons Forum dus daar had je wellicht even naar kunnen zoeken met de “zoek-functie”

viewtopic.php?p=330878#p330878
Senda_DRD_EVO
Banden plakker
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD EVO 2008

Re: Aansluitingen spanningsregelaar

Ongelezen bericht door Senda_DRD_EVO »

Bedankt voor je reactie. De gele draad met nu nog blauwe afgeknipte stekker ga ik via een nieuwe originele connector verbinden met geel/rood richting spanningsregelaar. De andere gele draad met zwarte stekker vroeg ik me af waar die op hoort. Nergens als ik je goed begrijp.

De beschrijving van Garfield komt niet overeen met het onderstaand schema, vandaar mijn verwarring en misschien ook wel de problemen.
Afbeelding

Volgens Garfield:
Zo te zien moet je deze als volgt aansluiten :
(Vanaf de aansluitingen gezien )
1. 2. 3
4. 5. 6

Op 4 komt de gele draad van de ontsteking.
Op 1 komt de + van de akku
Op 6 komt de geel/groene draad (massa)
Op 2 komt de oranje draad die naar de knipperlichtschakelaar op je stuur gaat.
Op 5 komt de geschakelde + van het kontakt.(rood/zwart)

Pen 3 blijft dus over...

Volgens het schema:
Op 4 komt de gele draad van de ontsteking (lichtspoel) via geel/rood
Op 1 komt de + van de accu
Op 6 komt de geel/groen draad (massa)
Op 2 komt de geschakelde + van het contact (rood/zwart)
Op 5 komt de oranje draad die naar de knipperlichtschakelaar op je stuur gaat.
Op 3 komt de gele draad naar je achterlicht en stuurschakelaar

Ik heb inmiddels wel een foto van een kabelboom gevonden waarin de kleuren zitten zoals ze in het schema staan en ook op de posities zoals ze bij mij zitten. Mocht iemand nog een foto hebben van een werkend en goed aangesloten geheel en deze met ons wil delen, zou fijn zijn :thumbup:
Afbeelding
Plaats reactie