Begrenzer Derbi GPR 50

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
Gebruikersavatar
KevinO
Beginnende Derbi fan
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 18 feb 2015, 18:13
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50R 2005
Locatie: Helmond

Begrenzer Derbi GPR 50

Ongelezen bericht door KevinO »

Hallo Allen,

Mijn Derbi GPR 50 loopt op het moment 80 en omdat ik tegenwoordig redelijk vaak in de buurt van rollerbanken kom leek het mij een aardig plan om eens te kijken naar een begrenzer.
Mijn GPR is standaard naast het feit dat de prop volgens mij uit de uitlaat is en de tandwielverhouding zo ingesteld is dat hij lekker doortrekt (heb em zo gekocht).

Ik ben zelf aan de slag gegaan met (electrolytische) condensatoren, maar ik loop tegen een probleem aan.
Op het moment dat ik een condensator tussen de rode (signaal)draad van mijn ontsteking en het frame aansluit, en deze condensator meer dan 6000 toeren toelaat begint mijn brommer te stotteren (dit zijn condensatoren met een waarde van < 3.3uf).
Nu heb ik geprobeerd om een wat zwaardere condensator aan te sluiten (3.3uf) en dit zorgt ervoor dat de brommer niet boven de 5500 toeren uitkomt, waardoor hij niet gaat stotteren.
Jammer genoeg resulteert dit wel in een maximale topsnelheid van 35-40 km/h wat nou niet echt serieus overkomt bij een rollerbank controle (ik richt zelf op ±55 km/h).
Dan ben ik vast en zeker mijn brommer kwijt voor technisch onderzoek. :wave:
Om een snelheid van ±55 km/h te halen heb ik dus een minder zware condensator nodig maar dit zorgt er dus weer voor dat hij gaat stotteren rond de 6000 toeren.

Heeft iemand ervaring op dit gebied en enig idee hoe ik dit gestotter zou kunnen oplossen?
Ik las op internet het een en ander over te grote sproeiers maar het was me niet duidelijk of dat dezelfde situaties waren als bij mij.

Alvast bedankt.

Kevin.
Afbeelding
Gebruikersavatar
garfield
Pro tuner
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Begrenzer Derbi GPR 50

Ongelezen bericht door garfield »

Dat zou toch goed moeten werken.
Het trigger signaal verstoren is de beste manier.

Bij een Conti ontsteking kan je een toerenbegrenzer aansluiten.
(Zit een aparte aansluiting voor)

Deze zijn niet meer te leveren,heb 1 van de laatste kunnen kopen(met startkrans zelfs..)
(Alleen nooit gebruikt, zit nog nieuw in de houten kist...)
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
KevinO
Beginnende Derbi fan
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 18 feb 2015, 18:13
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50R 2005
Locatie: Helmond

Re: Begrenzer Derbi GPR 50

Ongelezen bericht door KevinO »

garfield schreef:Dat zou toch goed moeten werken.
Het trigger signaal verstoren is de beste manier.

Bij een Conti ontsteking kan je een toerenbegrenzer aansluiten.
(Zit een aparte aansluiting voor)

Deze zijn niet meer te leveren,heb 1 van de laatste kunnen kopen(met startkrans zelfs..)
(Alleen nooit gebruikt, zit nog nieuw in de houten kist...)
Ik had inderdaad ook al het idee dat het op deze manier zou moeten werken.
Tot de 6000 toeren lijkt het namelijk allemaal prima te werken.

Grappig dat zo'n Conti ontsteking een aansluiting heeft voor een toerenbegrenzer.
Heb zelf een standaard ontstekingen dus dat is geen optie denk ik (zie het ook niet zo zitten om een nieuwe ontsteking te kopen aangezien ik de brommer onbegrensd prima vind rijden).
Afbeelding
Plaats reactie