Accu laad niet bij

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
hesseltie
Banden plakker
Berichten: 15
Lid geworden op: di 07 apr 2015, 17:47
Vervoersmiddel: Derbi senda x-race 2007 & derbi senda drd racing 2009

Accu laad niet bij

Ongelezen bericht door hesseltie »

hallo,

ik heb een derbi drd racing '09, waarvan de knipperlichten niet werkten dat was dus een andere spanningsregelaar maar nu t volgende probleem mijn koplamp gw normale koplamp met een blue vision erin gaat alleen een beetje gloeien als je gas geeft, als je dat niet doet dan doet de koplamp niks, dus klemspanning gemeten deze was ietsje meer dan 12V en toen de brommer gestart en nog is gemeten op de accu of deze dan meer spanning kreeg als ik iets gas bij gaf maar dr gebeurde niets tot weinig.
Weet iemand wat dit kan zijn of wat het is??

BVD

Mvg Sjoerd
Roymans
Beginnende Derbi fan
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 20 mar 2011, 22:55
Vervoersmiddel: Senda, heeft van ieder model wat.

Re: Accu laad niet bij

Ongelezen bericht door Roymans »

De spanningsregelaar pakt wisselspanning van je lichtspoel (gele draad), dat gaat door de gelijkrichter en naar de kathode van je accu (rode draad) om deze bij te laden.

Als deze bekabeling in orde is (de zekering valt hier ook onder) ligt het probleem denk ik bij je nieuwe spanningsregelaar.
Gebruikersavatar
garfield
Pro tuner
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Accu laad niet bij

Ongelezen bericht door garfield »

Kathode is de min, je bedoelt de anode dat is de + (A)

Spanningsregelaar sluit de negatieve helft van de spanning kort en regelt de spanning af op 14 Volt.
Verder kan het eigenlijk alleen een kapotte zekering zijn (of je akku is dood..)
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Roymans
Beginnende Derbi fan
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 20 mar 2011, 22:55
Vervoersmiddel: Senda, heeft van ieder model wat.

Re: Accu laad niet bij

Ongelezen bericht door Roymans »

De begrippen kathode en anode hebben betrekking op de richting van de doorgevoerde stroom. Dus afhankelijk of men een stroombron heeft of een stroomverbruiker kan de kathode positief of negatief zijn. In het geval van een stroombron is de kathode positief, in het geval van een stroomverbruiker is de kathode negatief.

Daarnaast wordt het negatieve deel van de wisselspanning wel degelijk benut. Door middel van een bruggelijkrichter (ook wel Graetzschakeling) wordt het onderste deel van de sinus als het ware omgedraaid.

En met iets meer dan 12V tussen z'n klemmen zal de accu het probleem niet zijn.
Gebruikersavatar
garfield
Pro tuner
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Accu laad niet bij

Ongelezen bericht door garfield »

Je weet dat er enkelzijdige gelijkrichting gebruikt wordt in de meeste scooters en brommers?
En nee, geen Graetz, maar gewoon met een Thyristorschakeling die zowel de negatieve sinus als het teveel aan spanning naar massa afvoert.

Dubbelzijdige gelijkrichting kan wel, maar dan moet de stator aangepast worden.
(of met een spanningsverdubbelaar gaan werken met een hele dikke elko...)

En het gaat hier over een spanningsbron, want een (lood)akku laad je met een konstante spanning.

Dit gaat waarschijnlijk 90% van alle gebruikers boven de pet..

Ik leg het het altijd zo eenvoudig mogelijk uit, al is dat wel eens moeilijk om geen technische termen te gebruiken..

(A) (A)
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie