Pagina 1 van 1
Derbi r elektra probleem
Geplaatst: za 21 jan 2017, 21:40
door JustinDerbiR
hallo, ik heb een paar problemen met mijn elektra in mijn senda van 97 een van de vorige eigenaren heeft erin zitten knippen
het eerste probleem is dat de brommer altijd met lichten aan moet starten, zonder lichten aan start hij soms dan kan je een 100 meter rijden en dan gaat hij raar doen alsof hij geen vonk krijgt, met licht aan rijd hij wel gewoon perfect iemand een idee?
het tweede probleem is dat bij de cdi een zwart witte kabel nergens is op aangesloten, misschien heeft dit te maken met probleem 1? waar zou deze kabel op moeten worden aangesloten?
de rest van de cdi zit gewoon aangesloten.
dit is de zwart witte kabel die ik bedoel:

alvast bedankt
mvg justinderbir
Re: Derbi r elektra probleem
Geplaatst: vr 27 jan 2017, 09:49
door JustinDerbiR
Na heel veel zoeken is het probleem er nog, iemand suggesties?

Re: Derbi r elektra probleem
Geplaatst: zo 29 jan 2017, 20:27
door garfield
Kan best kloppen...
Je hebt een Leonelli ontsteking.
Die werkt met Hall sensoren en deze wekt zelf eenspanning van 12 Volt op voor deze sensoren.
Er horen 2 stekkers aan de cdi te zitten en 3 stekkers aan de ontsteking.
2 polige stekker van de ontsteking gaat naar het kontaktslot.
Geel = licht en groen is om de ontsteking uit te zetten.
De 2 stekkers van de cdi komen rechtstreeks op de ontsteking.
(Kleur op kleur)
Dat wordt dus wat uitzoekwerk..
Overigens vind ik de Leonelli ontstekingen beter als de nieuwere Ducati/LangFang.
Veel sterkere vonk en met curve(heeft 2 sensors voor het tijdstip..)
Re: Derbi r elektra probleem
Geplaatst: ma 30 jan 2017, 12:56
door JustinDerbiR
garfield schreef:Kan best kloppen...
Je hebt een Leonelli ontsteking.
Die werkt met Hall sensoren en deze wekt zelf eenspanning van 12 Volt op voor deze sensoren.
Er horen 2 stekkers aan de cdi te zitten en 3 stekkers aan de ontsteking.
2 polige stekker van de ontsteking gaat naar het kontaktslot.
Geel = licht en groen is om de ontsteking uit te zetten.
De 2 stekkers van de cdi komen rechtstreeks op de ontsteking.
(Kleur op kleur)
Dat wordt dus wat uitzoekwerk..
Overigens vind ik de Leonelli ontstekingen beter als de nieuwere Ducati/LangFang.
Veel sterkere vonk en met curve(heeft 2 sensors voor het tijdstip..)
Oke maar ik heb geen stekkers meer over die zwart witte ligt nu los maar ik weet niet waar die heen moet, weet jij dat misschien? Edit: op mijn cdi staat ducati dus lijkt me niet dat ik een leonelli heb?
Mvg justinderbir
Re: Derbi r elektra probleem
Geplaatst: ma 30 jan 2017, 19:52
door garfield
Toch een Ducati ?
Dan heb je maar 3 draden nodig om een vonk te krijgen.
De rode(dat is het triggersignaal) , deze komt op de R(osso) aansluiting van de cdi.
De groene (laadspanning voor de cdi), deze komt op de V(erde) aansluiting van de cdi.
En de witte (= massa) , deze komt op de B(ianco) aansluiting van de cdi.
Er komt ook een massa oogje uit de cdi, deze zit intern aan de witte draad vast.
Waarschijnlijk zit er wat fout bij het kontaktslot.
Kan je zo testen door het srekkertje met de groene en gele draad los te klikken.
Dan werkt namelijk je kontaktslot niet en ook de verlichting niet.
Als het nu na een paar minuten nog wegvalt, dan is waarschijnlijk de spoel van de groene draad doorgebrand.
Komt wel vaker voor bij deze ontstekingen,is een beetje een zwak punt namelijk.
Re: Derbi r elektra probleem
Geplaatst: di 31 jan 2017, 19:48
door JustinDerbiR
garfield schreef:Toch een Ducati ?
Dan heb je maar 3 draden nodig om een vonk te krijgen.
De rode(dat is het triggersignaal) , deze komt op de R(osso) aansluiting van de cdi.
De groene (laadspanning voor de cdi), deze komt op de V(erde) aansluiting van de cdi.
En de witte (= massa) , deze komt op de B(ianco) aansluiting van de cdi.
Er komt ook een massa oogje uit de cdi, deze zit intern aan de witte draad vast.
Waarschijnlijk zit er wat fout bij het kontaktslot.
Kan je zo testen door het srekkertje met de groene en gele draad los te klikken.
Dan werkt namelijk je kontaktslot niet en ook de verlichting niet.
Als het nu na een paar minuten nog wegvalt, dan is waarschijnlijk de spoel van de groene draad doorgebrand.
Komt wel vaker voor bij deze ontstekingen,is een beetje een zwak punt namelijk.
hmm oke ik heb een ducati 32395414 cdi, die zwarte witte draad is de enige die ik nog over heb de rest zit aangesloten, kan ik mijn contactslot alsnog op de manier van jou testen ondanks dat ik een andere cdi heb?
Re: Derbi r elektra probleem
Geplaatst: di 31 jan 2017, 22:13
door garfield
Ja hoor.
Het enige wat het kontaktslot doet is de groene draad met de massa verbinden als je deze op Uit zet.
Dus zonder de 2 polige stekker kan je hem niet uitzetten,maar dus wel testen of je probleem er nog steeds is.
Re: Derbi r elektra probleem
Geplaatst: do 02 feb 2017, 08:32
door JustinDerbiR
garfield schreef:Ja hoor.
Het enige wat het kontaktslot doet is de groene draad met de massa verbinden als je deze op Uit zet.
Dus zonder de 2 polige stekker kan je hem niet uitzetten,maar dus wel testen of je probleem er nog steeds is.
Oke dan ga ik dat proberen zodra ik nieuwe koppelingsplaten erin heb
Re: Derbi r elektra probleem
Geplaatst: zo 12 feb 2017, 01:12
door JustinDerbiR
Na veel dingen te hebben geprobeert toch maar het contactslot losgehaalt en de contactpunten in het binnenwerk schoongemaakt, hij start nu weer zonder lampen
Waar die draad van de cdi van is weet ik nog niet maar alles werkt nu perfect