Digitale teller kapot?

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
Stroothoes
Banden plakker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 21 mei 2017, 23:04
Vervoersmiddel: Beta RR50 Enduro

Digitale teller kapot?

Ongelezen bericht door Stroothoes »

Hallo allemaal,

Ik heb laatst een andere brommer gekocht, maar de teller er van doet het niet. Nouja, niet zoals het hoort. De brommer heeft geen accu (dit is standaard zo), dus het display vliegt aan wanneer je de brommer aanzet. Alle indicatielampjes gaan even branden, het display licht op en alles lijkt mooi te doen. Alleen, hij geeft de snelheid niet goed weer. Hij gaat maar tot 11 kmh, maar wanneer hij dat aangeeft rijd ik 60. Hij geeft dan bijvoorbeeld aan dat ik 10 rijd wanneer ik 50 rijd, en 9 wanneer ik 40 rijd. Bovendien blijft het lampje van het groot licht continu branden, ook al rijd ik met klein licht. Knipperlicht indicatie doet over het algemeen wel, heel zelden niet.

Weet iemand wat hier het probleem is? Kilometertellerkabel kapot? Kabels verkeerd aangesloten door de vorige eigenaar?
Gebruikersavatar
garfield
Pro tuner
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Digitale teller kapot?

Ongelezen bericht door garfield »

Denk dat je teller zich een beetje verslikt in de rare spanning die hij nu krijgt.
Is namelijk zowel wissel als gelijkspanning nu.

Hij verwacht namelijk 12 Volt gelijkspanning en maakt daaruit ook 5 Volt voor de snelheidssensor.
Eventueel kan je met een condensator en een diode wel de 12V maken voor de teller.
1n4007 diode en 4700UF/25V condensator heb je dan nodig.
Diode ene kant op de gele draad, kant met het streepje op de + van de condensator.
Andere kant van de condensator aan de massa.

Het knooppunt van de diode en de condensator is dan je 12 V gelijkspanning voor de teller.
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Stroothoes
Banden plakker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 21 mei 2017, 23:04
Vervoersmiddel: Beta RR50 Enduro

Re: Digitale teller kapot?

Ongelezen bericht door Stroothoes »

Het zou goed kunnen, maar hoe zit dat precies dan als het origineel zonder accu werkt? Het betreft een Beta RR50 Enduro.
Gebruikersavatar
garfield
Pro tuner
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Digitale teller kapot?

Ongelezen bericht door garfield »

Dan is het een wisselspanning teller.
Die bestaan,onder andere van Facomsa.
De meeste TrailTech tellers doen het nog mooier :
Een knoopcel en ook nog eens wissel of gelijkspanning tussen de 6 en 50Volt.
Alleen jammer dat die nogal prijzig zijn...
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie