Derbi drd evo elektrische start

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
LucLangenhuizen
Banden plakker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 20:54
Vervoersmiddel: Derbi drd evo lmt

Derbi drd evo elektrische start

Ongelezen bericht door LucLangenhuizen »

Beste ..,

Net een account aangemaakt, ben vrij nieuwe hier dus heb geen idee hoe het werkt.
Ik heb van de week een derbi senda drd evo limited edition gekocht. De elektrische startmotor hiervan deed het niet. Nu is mijn vraag of jullie mij verder kunnen helpen? Het is nieuw typpe blok. Op de cilinder kop zit een kabel. Die kabel is door geknipt o.i.d. Bij het in drukken van de e-start hoor je ook geen klik. Er hangen ook 2 lossen snoertjes aan de rechter kant onder de kappen van de brommer.
https://www.google.nl/search?client=ms- ... 6_QI38EbM:
Sorry als ik geen goede benamingen geef ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi drd evo elektrische start

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Welkom

Is de accu nog in goede staat? (minimaal 12v)
is de start relais nog goed? (Zit dacht ik ergens bij de accu, weet niet zo precies waar)
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
roy944
Beginnende Derbi fan
Berichten: 26
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 07:09
Vervoersmiddel: Alfa 159, Porsche 944S, Ducati M750, Ducati M620, Derbi Senda, Piaggio NRG Power en een fiets
Locatie: Rijsbergen

Re: Derbi drd evo elektrische start

Ongelezen bericht door roy944 »

Een startrelais is niets anders dan een schakelaar, die met een kleine stroom geactiveerd wordt. Deze stroomkring wordt geactiveerd door het indrukken van je startknop. Controleer eerst of je remlicht wel gaat branden wanneer je motor niet loopt. Ben er niet zeker van, maar meestal wordt het startcircuit pas geactiveerd bij brandend remlicht.

Ik weet ook niet waar het startrelais van een Evo Limited zit, maar die moet je makkelijk kunnen vinden. Vanaf de accu moet er een dikke kabel lopen naar het startrelais en van het startrelais loop een dikke kabel naar de startmotor.

Wil je checken of de startmotor zelf nog werkt, dan kun je deze twee dikke kabels op de stekker even kortsluiten (Let op, er gaat een paar ampere door deze kabel, dus kans op een vonk is groot) niet tegen je frame aan houden, want dat vinden je accu en spanningsregelaar niet fijn. Als het goed is, gaat je startmotor nu draaien, zo niet, dan zit daar een probleem.

Ook zitten er op het relais twee dunnere draden, waarvan er één naar de massa gaat. De andere geeft een spanning van 12V wanneer je de startknop indrukt. Wanneer je op deze twee polen 12V zet dan moet hij geactiveerd worden (klikken). Doet hij dit niet, dan is je relais kapot.

Succes!
Plaats reactie