probleem met RAW's, remlicht en claxon

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
BarryBatsbak64
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: za 04 nov 2017, 18:35
Vervoersmiddel: Derbi senda 2009

probleem met RAW's, remlicht en claxon

Ongelezen bericht door BarryBatsbak64 »

Beste derbi fanaten,

bij deze zal ik me eerst even voorstellen.

Mijn naam is Barry, en ik ben sinds kort in het bezit van een derbi senda uit 2009.
deze rijd fantastisch maar heeft een elektronisch probleem.
namelijk de RAW's, remlicht en claxon werken niet.
de normale verlichting en groot licht heeft nergens last van.
er zijn al een aantal dingen die ik heb geprobeerd, maar heb nu een zetje in de juiste richting nodig.
bedrading tussen schakelaar op het stuur en spanningsregelaar doorgemeten. piept
bedrading vanaf balhoofd naar RAW's doorgemeten. piept
accu doorgemeten, 12,6 volt.
spanningsregelaar vervangen, dit zonder resultaat.
het enige wat ik nu zelf nog kan bedenken is dat er toch ergens sluiting is, maar voordat ik de kabelboom open ga halen wilde ik eerst nog wat ervaringsdeskundigheid vragen.

alvast bedankt en vriendelijke groet,
barry
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: probleem met RAW's, remlicht en claxon

Ongelezen bericht door reliku »

Staat er wel 12 V op het component zelf? Dus als je bij de claxon spanning meet, en op de claxon knop drukt, komt er dan 12 V? Zo ja, claxon zelf kapot. Zo nee, kabel/connector/schakelaar probleem.

Het probleem zit iig niet in je accu, spanningsregelaar of kabel tussen de accu en de schakelaars, als het probleem daar had gezeten dan had de verlichting ook niet gewerkt ;)
BarryBatsbak64
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: za 04 nov 2017, 18:35
Vervoersmiddel: Derbi senda 2009

Re: probleem met RAW's, remlicht en claxon

Ongelezen bericht door BarryBatsbak64 »

bedankt voor de snelle reactie.
zojuist heb ik de schakelaars, claxon en RAW's doorgemeten. claxon krijgt geen stroom en RAW's ook niet, schakelaars, zijn goed.
wat me per ongeluk opviel, doordat de meter verkeerd stond, toen ik de RAW achter door aan het doormeten was, dat als ik de plus en min aansluit van de RAW, dat hij piept. dit betekent sluiting toch?
alvast bedankt.

p.s. de teller verlichting werkt ook niet, was ik vergeten te melden
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: probleem met RAW's, remlicht en claxon

Ongelezen bericht door reliku »

Dan zou ik de bekabeling eens onderzoeken.

Je moet trouwens meten of er spanning is, niet stroom. Stroom is er sowieso niet, als er stroom liep dan had hij het gedaan namelijk. Maar er kan wel spanning op staan zonder dat ie functioneert. Als er ook geen spanning op staat, dan is de kabel/connector/schakelaar het probleem.

Dat je meter piept bij de richtingaanwijzer is best mogelijk. Zijn het leds of conventionele lampjes? Bij een LED zal hij geen sluiting maken want een LED is een halfgeleider die een spanning nodig heeft om te geleiden. Maar een gloeilampje kan een best lage weerstand hebben die door de meter als sluiting gezien wordt.
BarryBatsbak64
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: za 04 nov 2017, 18:35
Vervoersmiddel: Derbi senda 2009

Re: probleem met RAW's, remlicht en claxon

Ongelezen bericht door BarryBatsbak64 »

excuses voor het verkeerde woord gebruik, het is alweer even geleden :p
er staat inderdaad geen spanning op, achter zaten geen RAW's op bij aanschaf, ik wilde een achterlicht met ingebouwde RAW's, en voor conventioneel, en snap nu ook gelijk al waardoor hij piepte.
maar ik zal verder gaan zoeken in de bekabeling, ik hou je op de hoogte.
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: probleem met RAW's, remlicht en claxon

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

dat piepen in de contact tester van je multimeter, die ga je het beste kunnen gebruiken om je kabelboom uit te pluizen. ik zou eerst je kappen loshalen zodat je goed kan kijken hoe de kabelboom er van de buitenkant uit ziet, goed stekkers controleren over heel je kabelboom onderandere van je spanningsregelaar maar ook de stekkers achter je koplampkap. In eerste instantie gewoon op het oog kijken of er ergens iets goed mis is. Als alles in orde lijkt kan je beginnen met het bedradingschema af te drukken en na te lopen waar je draden met de problemen uit komen om te controleren of ze contact maken. Zou er zo denk ik niet mee rijden als er nog geen stekkers doorgebrand zijn kan het wel gaan gebeuren met kortsluiting
BarryBatsbak64
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: za 04 nov 2017, 18:35
Vervoersmiddel: Derbi senda 2009

Re: probleem met RAW's, remlicht en claxon

Ongelezen bericht door BarryBatsbak64 »

goedemorgen, zojuist heb ik de kabelboom open gehaald, en zag dat deze klem heeft gezeten tussen de tank en het frame. er zijn een paar draden beschadigd die duidelijk sluiting veroorzaken. nu heb ik al even gezocht op internet, maar kan bepaalde kleuren niet vinden. enig idee waar ik de originele kleuren bekabeling kan krijgen, wil het zo origineel mogelijk houden.
kleuren als rood/zwart, rood/geel, blauw/zwart, en blauw/wit
Laatst gewijzigd door BarryBatsbak64 op zo 05 nov 2017, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: probleem met RAW's, remlicht en claxon

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

ik weet niet wat je mist maar je zou in china kunnen kijken : https://www.banggood.com/search/wire-16 ... 0_p-1.html of misschien kijken of je bij een een bedrijf dat kabelbomen maakt kunt kijken of je een paar meter mee krijgt. (ooit wel eens bij een bedrijf die opleggers afbouwt wat spullen gehaald)

edit: is het niet gewoon mogelijk om de kabelboom open te maken de draden opnieuw te solderen en weer dicht te maken? je zou een krimpkous setje nodig hebben dan en eventueel wat kleurcodetape maar dat lukt wel bij een bouwmarkt
BarryBatsbak64
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: za 04 nov 2017, 18:35
Vervoersmiddel: Derbi senda 2009

Re: probleem met RAW's, remlicht en claxon

Ongelezen bericht door BarryBatsbak64 »

heb nog eens goed gekeken, en alleen rood/zwart is te ver beschadigd om te repareren(over een lengte van 10cm gebarsten), maar hier kan ik ook rood voor pakken en er een lijn met permanent stift op zetten. de rest valt wel te knippen en solderen. ik ga er vanmiddag mee aan de slag. ik laat het resultaat vanavond weten.
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: probleem met RAW's, remlicht en claxon

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

desnoods markeer je de kabel bij beginpunt eindpunt en bij de breuk met een stukje electrisch tape? Tape weet ik niet wat daarvan overblijft. Zou je wel willen adviseren met krimpkous aan de gang te gaan voor het isoleren van je soldeerverbindingen. electrisch tape ben ik niet zo'n fan van voor zaken die daadwerkelijk ermee geisoleerd moetten worden
BarryBatsbak64
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: za 04 nov 2017, 18:35
Vervoersmiddel: Derbi senda 2009

Re: probleem met RAW's, remlicht en claxon

Ongelezen bericht door BarryBatsbak64 »

het is een dag later, maar bij deze het resultaat.
ik heb alle kabels vervangen/ gerepareerd, en alles werkt weer naar behoren.
het was dus de beknelling tussen frame en tank.
iedereen bedankt voor de tips.

nog 1 kleine vraag, kan ik een koplamp unit met led erin zo aansluiten of is dat wisselspanning, ik heb een 6 polige spanningsregelaar, mocht dit uitmaken.
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: probleem met RAW's, remlicht en claxon

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

hangt waarschijnlijk af van de adapter die aan de led lamp zit maar in principe moet je de ledlamp direct aan je accu koppelen in plaats van aan je spoel. Ga dit bij mijn projectbrommer ook nog doen.
BarryBatsbak64
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: za 04 nov 2017, 18:35
Vervoersmiddel: Derbi senda 2009

Re: probleem met RAW's, remlicht en claxon

Ongelezen bericht door BarryBatsbak64 »

Moet dit persé met een losse schakelaar of kan ik dit ook aansluiten op het stuur? En is hier misschien al een how to van?
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: probleem met RAW's, remlicht en claxon

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

ik denk dat je ervoor kan kiezen een extra draad te trekken of ergens intern een draad te verleggen van spanningsregelaar naar accu. Ik ga waarschijnlijk gewoon extra draden trekken ook doordat ik een andere stuurschakelaar ga gebruiken. Dan probeer ik mn kabelboom zoveel mogelijk intact te houden alleen dingen toe te voegen
BarryBatsbak64
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: za 04 nov 2017, 18:35
Vervoersmiddel: Derbi senda 2009

Re: probleem met RAW's, remlicht en claxon

Ongelezen bericht door BarryBatsbak64 »

Ja het leek mij ook verstandig om niet alles te verleggen, nu heb jij het over een andere schakelaar. Heb je daar misschien een voorbeeld van (linkje)?

Edit: ik heb de leds op het contactslot aangesloten, en de halogeens op groot licht. Werkt prima.
iedereen bedankt voor alle informatie!
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: probleem met RAW's, remlicht en claxon

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

https://www.josdijkman.nl/stage-6-stuur ... hroom.html ik heb zoiets, ik heb mijn led achterlicht toendertijd ook gewoon via de gewone bekabeling aangesloten maar die deedt het niet helemaal 100% erop. Je loopt een risico dat het zo ook niet heel blijft. Maar zou net zo goed gewoon in orde kunnen zijn. Hangt van je lamp af. Zit er zelf over te denken nog een losse schakelaar te kopen mn mn licht gewoon uit te kunnen zetten
Plaats reactie