Ontsteking doormeten, bougie geeft geen vonk

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
Mattis
Banden plakker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 06 nov 2017, 20:39
Vervoersmiddel: Derbi Drd Ltd 08 - verkocht
Tomos quatro - verkocht
Hm 50 derapage
Locatie: Zwolle

Ontsteking doormeten, bougie geeft geen vonk

Ongelezen bericht door Mattis »

Hallo allemaal,
Ik een derbi drd racing uit 2008.
Toen ik hem kocht voor een aantrekkelijk prijsje kwam ik erachter dat hij geen vonk had :wall:, na veel onderwerpen te lezen ben ik er nog steeds niet uit wat het nou is. Ik heb namelijk met een multimeter de rode en het groene draad van de ontsteking doorgemeten. Bij het groene draad krijg ik ongeveer 690 ohm te zien (van wat ik heb begrepen zal deze rond de 700 ohm moeten liggen dus dat is wel goed). En op het rode draad kreeg ik ongeveer 130 ohm te zien wat dus wel veel te laag is. Nou heb ik dus een nieuwe cdi gekocht (nou, van marktplaats dan) en nog steeds geen vonk. Weer opnieuw doorgemeten het groene draad was natuurlijk gewoon goed maar als ik nu het rode draad door eet krijg ik helemaal geen waarde meer te zien, althans er blijft gewoon 1 staan wat hij ook aangeeft als je niets aan het meten bent. En heb ook maar een nieuwe ontsteking bij Jos dijkman gehaalt maar dit was zonder enig resultaat.. Mijn vraag is dus of iemand hetzelfde probleem heeft gehad of als iemand weet wat er nu aan de hand is hoor ik graag. Alfast bedankt!
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Ontsteking doormeten, bougie geeft geen vonk

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Rode draad van de ontsteking moet 120 zijn (Mag wat afwijken).

Wat heb je tot nu toe allemaal vervangen? al geprobeerd met het contactslot los halen?
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Mattis
Banden plakker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 06 nov 2017, 20:39
Vervoersmiddel: Derbi Drd Ltd 08 - verkocht
Tomos quatro - verkocht
Hm 50 derapage
Locatie: Zwolle

Re: Ontsteking doormeten, bougie geeft geen vonk

Ongelezen bericht door Mattis »

Oh oké, ik heb een nieuwe ontsteking gekocht en een andere cdi. Voor de rest niets. Nee ik heb dat nog niet geprobeerd, wat moet ik precies doen dan? Heb er nog niet van gehoord.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Ontsteking doormeten, bougie geeft geen vonk

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

als jij je Derbi op slot zet, kunnen mensen hem niet stelen.
Daar is een contactslot voor bedoeld.

Er kan een draadje los zitten daar in de buurt, of het contactslot is slecht. Dan geeft die zeg maar geen vonk

Garfield kan hier meer over vertellen :happy:

Ik heb je bericht gewijzigd en jouw racistische opmerking verwijderd.
Plaats SVP niet nog een keer een dergelijke tekst.
Narco
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Mattis
Banden plakker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 06 nov 2017, 20:39
Vervoersmiddel: Derbi Drd Ltd 08 - verkocht
Tomos quatro - verkocht
Hm 50 derapage
Locatie: Zwolle

Re: Ontsteking doormeten, bougie geeft geen vonk

Ongelezen bericht door Mattis »

Oh oké bedankt, ik heb gekeken maar zie niets bijzonders. ondertussen ben ik er al achter gekomen waardoor hij geen vonk gaf... Ik had de bougiekabel niet goed aangedraaid :clap:.. Erg dom maarja. Hij start jammergenoeg nog steeds niet, hij krijgt wel mengsmering, lucht én heeft ook nog eens compressie. Ik dacht misschien geeft hij niet op het goede moment de vonk. Want op m'n krukas is dat pinnetje afgebroken, dus kan je het vliegwiel op verschillende manieren monteren dus misschien dat ie daardoor verkeerd is afgesteld :?:. Ik zal hem nu een beetje proberen 'af te stellen' en zal daarna weer bericht sturen
Mattis
Banden plakker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 06 nov 2017, 20:39
Vervoersmiddel: Derbi Drd Ltd 08 - verkocht
Tomos quatro - verkocht
Hm 50 derapage
Locatie: Zwolle

Re: Ontsteking doormeten, bougie geeft geen vonk

Ongelezen bericht door Mattis »

Nou heb geprobeert hem nog wat te veranderen maar zonder resultaat. Heb nu nog wel goede vonk. Ook even gekeken naar de caberateur, sproeier 102 :shock:! Dat lijkt me veel te groot met mijn standaard setup alleen Leo vince x-fight pijpie. Enig advies welke maat ik er ongeveer het beste in kan zetten? :geek:
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Ontsteking doormeten, bougie geeft geen vonk

Ongelezen bericht door Narco »

De sproeier maat hangt vooral ook af van het luchtfilter en of de carburateur begrenzer er nog op zit.

Ik heb sproeier 104 met een powerfilter.
Als je het originele luchtfilter gebruikt, zou ik sproeier 94 proberen.
En met de carburateur begrenzer er nog op en origineel luchtfilter sproeier 80.
Dus hoe groter de aanzuigweerstand, hoe kleiner de sproeier.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Mattis
Banden plakker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 06 nov 2017, 20:39
Vervoersmiddel: Derbi Drd Ltd 08 - verkocht
Tomos quatro - verkocht
Hm 50 derapage
Locatie: Zwolle

Re: Ontsteking doormeten, bougie geeft geen vonk

Ongelezen bericht door Mattis »

Oh oké bedankt, ik weet niet of de carberateur begrenzing er nog opzit of niet(oja heb trouwens een dellorto 17,5 erop maar weet niet of dit er normaal ook al op zit). Het luchtfilter is wel ontgrenst. Ik zal morgen wel even naar een scooterzaak gaan om wat sproeiers te halen, ik koop dan wel 90-96 of is dat te veel :eh:. U zal vast nog van mij horen..
Mattis
Banden plakker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 06 nov 2017, 20:39
Vervoersmiddel: Derbi Drd Ltd 08 - verkocht
Tomos quatro - verkocht
Hm 50 derapage
Locatie: Zwolle

Re: Ontsteking doormeten, bougie geeft geen vonk

Ongelezen bericht door Mattis »

Hallo,
Mijn excuses voor mijn late bericht. Ik ben afgelopen week ziek geweest, maar heb nu het probleem kunnen oplossen doordat een vriend van mij even kwam kijken. De caberateur kreeg helemaal geen benzine.. Er zat ook geen vacuum slang aan :palm:. Dus vervolgens een vacuum slang van mijn vriend zijn sr erop gedaan, hij loopt! Maar nu heb ik nog een nieuw probleem, als ik volgas rij in de 1 loopt hij ongeveer maar 10-15 km per uur. Na tien seconden vol gas gaat ie wel lekker, maar zou iemand weten wat er nu is, hij moet uiteraard nog wel worden afgesteld maar is nu ook al redelijk afgesteld. Maar zal nu even op het forum rondkijken
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Ontsteking doormeten, bougie geeft geen vonk

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Het is normaal dat de 1st versnelling maar rond de 15km/u gaat.
Daar is e 1st versnelling van een motor voertuig voor bedoeld.

Als die in de 4 of 5 bij vol gas stottert, kun je eens een iets kleinere sproeier proberen.
Houd hij juist in, dan moet je een grotere sproeier proberen.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Mattis
Banden plakker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 06 nov 2017, 20:39
Vervoersmiddel: Derbi Drd Ltd 08 - verkocht
Tomos quatro - verkocht
Hm 50 derapage
Locatie: Zwolle

Re: Ontsteking doormeten, bougie geeft geen vonk

Ongelezen bericht door Mattis »

Oh oké bedankt. Maar hij wil in de eerste versnellingen gewoon niet in de touren komen dus als je dan toch probeert in z'n twee te zetten komt ie al helemaal niet vooruit, ik zal morgen of in het weekend wel proberen wat beter af te stellen, hopelijk met resultaat.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Ontsteking doormeten, bougie geeft geen vonk

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Het kan ook aan de set-up liggen.

Als jij met een 50cc gietijzeren cilinder rijd met een 90cc uitlaat en 30mm carburateur, dan heb je weinig succes.
(Om maar even een groot verbeeld te noemen).
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Mattis
Banden plakker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 06 nov 2017, 20:39
Vervoersmiddel: Derbi Drd Ltd 08 - verkocht
Tomos quatro - verkocht
Hm 50 derapage
Locatie: Zwolle

Re: Ontsteking doormeten, bougie geeft geen vonk

Ongelezen bericht door Mattis »

Er zit een standaard cilinder op met een 17,5 dellorto en een leovince x-fight uitlaat (uiteraard ontgrenst). Ook zit er gewoon een standaard luchtfilter op en tandwiel verhouding is 14-53. De kleur van de bougie ;
Afbeelding
Zal ik hier nog iets aan afstellen? Hij komt namelijk helemaal niet in de hoge toeren.. Weet niet hoeveel toeren hij maakt, zou dit met mijn ontstekings tijdstip te maken kunnen hebben? Ik heb gewoon een standaard ducati ontsteking maar het puntje waardoor mijn vliegwiel word gecentreerd is van m'n krukas afgebroken maar denk dat ik hem redelijk precies erop heb gezet. Laat het me weten als iemand meer weet. Alfast bedankt!
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Ontsteking doormeten, bougie geeft geen vonk

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Probeer maat 4 sproeier maten kleiner.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Mattis
Banden plakker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 06 nov 2017, 20:39
Vervoersmiddel: Derbi Drd Ltd 08 - verkocht
Tomos quatro - verkocht
Hm 50 derapage
Locatie: Zwolle

Re: Ontsteking doormeten, bougie geeft geen vonk

Ongelezen bericht door Mattis »

Bedankt! Ik heb toch maar geprobeerd het vliegwiel wat te verdraaien en hij liep super. Nou ik dus een lang stukkie rijden naar een vriend van mij (ongeveer 4 km). Op de helft ofzo kan ik bijna niet meer verder rijden, maar heb het nog gehaald. Nou wij kijken wat er is, is dat tussenrubber beetje gescheurd en zuigt valse lucht. Nou tuinslang erop en sproeier 96 (ga maandag 94 halen) en hij loopt weer perfect met een top van rond de 85! Dank voor jullie tips! :thumbup: :D
Plaats reactie