Spanningsregelaar kapot? (Derbi GPR)

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
Luca_Harms
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: di 20 jun 2017, 10:19
Vervoersmiddel: Derbi Gpr 2007

Spanningsregelaar kapot? (Derbi GPR)

Ongelezen bericht door Luca_Harms »

Beste leden van het forum,

zoals de titel al zegt verdenk ik de spanningsregelaar van het probleem dat mijn lichten niet werken.
een aantal dagen terug zo'n 60 km door de zware regen gereden. vlak voordat ik thuis kwam gingen de lichten steeds aan en uit.
de knippers, remlicht en dashboard werken wél nog naar behoren. nu heb ik de alles doorgemeten met de multimeter en kwam het volgende tegen: het licht staat op de gele draad van de kabelboom (als ik daar stroom opzet direct van de accu gaat het licht aan) maar daar staat dus geen spanning op. dit heb ik terug geleid naar de spanningsregelaar waar ik de volgende waardes meeste:

geel/rood 9,5 V Wisselspanning (ontstekingsdraad)
rood/rood 12,5V gelijkspanning
oranje 11,0V gelijkspanning
rood/zilver 12,5V gelijkspanning
geel -4,1 V gelijkspanning

als ik met de multimeter meet, heeft de gele draad bij mijn stekkertje in de boom, connectie met de gele draad uit de spanningsregelaar (of course... :/) )
nu is dus de vraag: is dus af te leiden omdat ik -4.1 V heb, dat mijn regelaar kapot is? (en nee ik had de multimeter niet andersom aangesloten) bij elke meting precies hetzelfde gedaan.
de spanning veranderd wel als ik gas geef, dan gaat ie omhoog naar -6,5 V (ongeveer) en vervolgens weer terug naar -4,1
ik hoor graag wat jullie denken

gr
Luca
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Spanningsregelaar kapot? (Derbi GPR)

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Hoeveel volt geeft die aan als je de accu doormeet terwijl die stationair loopt. En hoeveel volt geeft de accu aan als je wat gas geeft?
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Luca_Harms
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: di 20 jun 2017, 10:19
Vervoersmiddel: Derbi Gpr 2007

Re: Spanningsregelaar kapot? (Derbi GPR)

Ongelezen bericht door Luca_Harms »

derbi-ftw schreef:Hoeveel volt geeft die aan als je de accu doormeet terwijl die stationair loopt. En hoeveel volt geeft de accu aan als je wat gas geeft?
Stationair ongeveer 13.5 volt
Als ik hem in toeren laat gaan geeft ie bij 9000 rpm 16 volt
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Spanningsregelaar kapot? (Derbi GPR)

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Normaal moet de spanningsregelaar maximaal 14,4v aangeven met wat gas geven. Misschien dan toch de spanningsregelaar kapot.

Maar er is 1 persoon hier die dat vast wel weet :dry:

Mr. Garfield
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Luca_Harms
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: di 20 jun 2017, 10:19
Vervoersmiddel: Derbi Gpr 2007

Re: Spanningsregelaar kapot? (Derbi GPR)

Ongelezen bericht door Luca_Harms »

Hmmm, maar even een nieuwe bestellen dan. Zou dit ook het probleem kunnen veroorzaken dat de motor niet aanslaat met electrische start, ondanks dat hij wel snel ronddraaid?
Luca_Harms
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: di 20 jun 2017, 10:19
Vervoersmiddel: Derbi Gpr 2007

Re: Spanningsregelaar kapot? (Derbi GPR)

Ongelezen bericht door Luca_Harms »

heb een nieuwe gekocht en helaas geen resultaat.
ik heb wel ontdekt dat die -4 op de gele draad niet klopt!
heb het na gemeten en het blijkt 9 volt wisselspanning te zijn!
klopt het dat je 2 draden heb op je spanningsregelaar die wisselspanning zijn?
t is er toch maar een?, die komt van je ontsteking?
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Spanningsregelaar kapot? (Derbi GPR)

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Misschien dat je de ontstekingsspoel/dynamo kan zijn. (4 draden: groen/geel/rood/wit).

Je kunt proberen of deze 4 draden door te meten (de belangrijkste is dan de gele draad = stroom).
en even kijken of de draadjes nergens kapot zijn, ook een kleine beschadiging kan voor problemen zorgen.

Misschien kun je een andere spoel ergens lenen (wel voor een GPR met 4 losse stekkers)
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Spanningsregelaar kapot? (Derbi GPR)

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Ik ben zelf op het moment ook bezig met een GPR, dus mocht je vragen hebben over de waardes etc.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Bm9wtf
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 05 dec 2016, 22:31
Vervoersmiddel: Derbi gpr 50 2007

Re: Spanningsregelaar kapot? (Derbi GPR)

Ongelezen bericht door Bm9wtf »

ik heb momenteel een gpr uit 2007, werkt geweldig alleen is de elektro een beetje opgefokt.
elec start werkt goed, knipperlichten knipperen normaal wanneer de motor uit is, maar blijven aan of knipperen erg snel als het blokje draait. Is er wat mis met mijn spanningregelaar of moet ik wat weerstanden tussen de knipperlichten plaatsen?
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Spanningsregelaar kapot? (Derbi GPR)

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Bm9wtf schreef:ik heb momenteel een gpr uit 2007, werkt geweldig alleen is de elektro een beetje opgefokt.
elec start werkt goed, knipperlichten knipperen normaal wanneer de motor uit is, maar blijven aan of knipperen erg snel als het blokje draait. Is er wat mis met mijn spanningregelaar of moet ik wat weerstanden tussen de knipperlichten plaatsen?
Spanningsregelaar lijkt mij het eerste. Omdat als het motorblok niet loopt de knipperlichten wel doen, dus dan gaat er geen stroom vanuit de spoel>regelaar naar de knipperlichten.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Plaats reactie