Accu opeens leeg, verlichting werkt niet tijdens rijden

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
Gebruikersavatar
Patrick9356
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 02 dec 2016, 14:53
Vervoersmiddel: Derbi GPR50R - 2005
Locatie: Groningen/Nuis

Accu opeens leeg, verlichting werkt niet tijdens rijden

Ongelezen bericht door Patrick9356 »

Hoi,

Ik heb 0 verstand van de elektronica, dus ik vroeg me af of jullie een idee hadden wat er met m'n brommer aan de hand is.

Ik heb hem gekocht met niet werkende Toeren teller. De rest van de elektronica werkte prima.
Het is 2x gebeurd dat door een beetje de draden te bewegen dat de toerenteller wel werkt.. Maar dan ging de snelheidsmeter dood. Die werd dan zo erg gedimt dat die niet te lezen was.
Eergisteren was dit het geval. Heb toen beetje aan de draden bewogen, voorzichtig natuurlijk, en op een gegeven moment werkte het weer zoals aan het begin.
Vandaag wou ik mijn brommer starten en was de accu uit het niets leeg, dus heb hem aan gelopen. 1km verder kwam ik erachter dat mijn voorlamp niet aan stond. Gestopt, gekeken.. bleek dat groot licht, dimlicht en achterlicht niet werkten. Accu nog steeds leeg. Voor de rest werkte alles, knipperlicht, remlicht, teller. Beetje aan de draden bewogen, weer voorzichtig natuurlijk. Deed het licht het weer, rij ik de weg weer op, doet het licht het weer niet.

Gaat om een Derbi GPR50R uit 2005. Ik heb dus geen verstand van elektronica, waar kan dit aan liggen?
Heb tot nu toe al het onderhoud zelf of met hulp gedaan dus wil eigenlijk niet naar de brommermaker, maar als het echt niet anders kan moet het maar.

Gr Patrick
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Accu opeens leeg, verlichting werkt niet tijdens rijden

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Wat het probleem met de accu/verlichting betreft kan het ergens bij de dynamo/spoel liggen.

Bij een GPR komt er 1 geel draadje vanaf de ontsteking spoel, dit draadje zit aan een ander draadje (weet zo de kleur even niet).
Kijke even of dit draadje nog goed vast zit zonder beschadigingen etc.

Aan welke draadjes heb je aangezeten waardoor de verlichting het weer deed?
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Plaats reactie