Dashboard verlichting werkt niet goed

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
Schakel12
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 10 mar 2019, 21:54
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 2012

Dashboard verlichting werkt niet goed

Ongelezen bericht door Schakel12 »

Het zit dus zo. Sinds ik mijn Derbi heb (derbi senda xtreme bj 2009 of 2010) doet mijn dashboard verlichting het niet zoals hij het hoort te doen. Allereerst, alle lampjes, de zekering en de accu zijn allemaal nog heel. Ook alle verlichting + toeter doet het. Het lampje op het dashboard van het grote licht werkt ook. Het schijnt het dat de lampjes 4 seconden horen te branden wanneer ik het contact aanzet. Dit is niet het geval. Is er een manier om de check control timer door te meten of kan ik sowieso concluderen dat hij kapot is? (het lijkt erop dat hij door de vorige eigenaar ook al vervangen is aangezien hij niet origineel is.)

Ik heb verder meerdere probleempje zoals mijn knipperlichten achter die een beetje wisselvallig wel of niet werken. De knipperlichten voor zijn eraf gehaald en de 4 stekkertjes hangen los in de draadboom. Op het dashboard knippert het lampje van de knipperlichten het ook niet. Ik heb de stekkertjes met mijn geringe kennis van elektra op brommers doorgemeten en het lijkt erop dat die wel goed in het knipperlicht circuit verbonden zijn. Het temperatuurlampje doet het sowieso niet, door een draadbreuk met de temperatuursensor. Van het olielampje weet ik niet of hij het doet. De derbidealer waar ik hem laat onderhouden heeft recent een oliepompje erop gezet en beweert dat het olielampje het wel doet, maar dat het tegen de tijd dat hij gaat branden, het al te laat is en mijn olie op is. (raar verhaal naar mijn idee). Ook het benzinelampje heeft het nooit gedaan, ik heb wel 2 keer gehad dat hij even brandde toen ik een minuutje met draaiende motor stil stond (tank was niet leeg). Toen ik wegreed ging het lampje direct weer uit. De benzinesensor is vervangen en die zou het moeten doen. Wanneer ik de polen in het stekkertje die voor de benzinesensor zit doorverbindt, dan gaat het lampje branden, je zou dus kunnen zeggen dat het systeem wel goed aangesloten zit. Nadat ik dit van het weekend doorgemeten had en de contactjes allemaal schoon gemaakt had, ging net het lampje branden, zelfs tijdens het rijden bleef hij branden (Al was de tank nog lang niet leeg).

Nu mijn vraag aan jullie, kunnen jullie iets concluderen of mij verder helpen na dit lange en verwarrende verhaal? :crazy:

In ieder geval is mijn hoofddoel om het benzinelampje werkend te krijgen, het lijkt erop naar mijn zeggen op dat de sensor gewoon niet goed aangesloten of kapot is. Al is deze dus al eerder doorgemeten en vervangen door een zeer goede monteur (en dealer).
Gebruikersavatar
Danieborg22
Tuner
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 15 apr 2018, 12:38
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM DRD Racing 2007 VERKOCHT
Derbi Senda SM Black Edition 2005 GECRASHED
Derbi Senda SM DRD Racing 2006 VERKOCHT
Honda Hm50 Competition Malossi MHR Team 80
Locatie: Giethoorn

Re: Dashboard verlichting werkt niet goed

Ongelezen bericht door Danieborg22 »

Meet eerst eens je spanningsregelaar door.
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid!
Drop a gear and dissapear.
Plaats reactie