oorzaak onvindbaar voor mij

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
wisseolivier
Derbi fan
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 14 jul 2019, 23:49
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro 2011

oorzaak onvindbaar voor mij

Ongelezen bericht door wisseolivier »

Hoi allemaal, sinds kort heb ik een Derbi drd pro uit 2011. Al snel kwam ik erachter dat mijn licht niet goed functioneerde, accu opladen via autolader werkte 1 avond en was daarna weer leeg. na, enig advies werd mij aangeraden een nieuwe spanningsregelaar te kopen, dit werkte deels. bij mij zijn de koplampen namelijk omgeleid en niet meer aangesloten op de knoppen op het stuur. hij is direct aangesloten op mijn accu via een apart draadje, waar overigens een bruine zekering tussen zit. mijn lichten deden het dus weer en knipperlichten ook weer goed. echter kwam dit door het opnieuw opladen van de accu en momenteel na 5 min rijden is de accu al weer leeg. spanningsregelaar kan het niet zijn omdat die net nieuw is en bovendien de omgeleidde koplamp wel brandt. alle zekeringen zijn ook nog heel. heeft iemand een idee wat dit probleem kan zijn? alle suggesties zijn welkom, alvast bedankt!
Derb01
Beginnende Derbi fan
Berichten: 49
Lid geworden op: za 29 jun 2019, 12:15
Vervoersmiddel: Schakelbrommer

Re: oorzaak onvindbaar voor mij

Ongelezen bericht door Derb01 »

Als je bruine zekering een steekzekering is, dan is dit echt VEEL te veel voor alleen een koplamp, bruin is 7.5A (mijn brommer is in geheel gezekerd op 7.5a)

Als je accu niet oplaad is wss gewoon je accu stuk?
Je kan deze proberen nog eens met een lader te laden, als hij gewoon bijlaad is de accu goed (logisch natuurlijk!)

Heb ergens op het forum gelezen dat er dan ook een of andere spoel stuk kan zijn
wisseolivier
Derbi fan
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 14 jul 2019, 23:49
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro 2011

Re: oorzaak onvindbaar voor mij

Ongelezen bericht door wisseolivier »

klopt, maar spoel is het niet omdat de lampen verder wel gewoon branden bij stationair lopen van de motor (draaien van het vliegwiel). accu laadt zoals ik al zei wel via de autolader (druppellader). ik kan dus niet goed vinden wat het probleem is. verder nog ideeen? iig alvast bedankt voor de reactie
wisseolivier
Derbi fan
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 14 jul 2019, 23:49
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro 2011

Re: oorzaak onvindbaar voor mij

Ongelezen bericht door wisseolivier »

zou het evt de zekering kunnen zijn? vorige eigenaar heeft er een 15Amp in gezet, heb vernomen dat dit normaliter 7.5Amp hoort te zijn?
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: oorzaak onvindbaar voor mij

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

Als accu's kapot zijn houden ze vaak geen stroom vast. Dan kan je ze soms wel laden, maar zijn ze in plaats van na normaal 4 uur laden na 15 minuten al klaar. Dan heeft je accu gewoon de capaciteit van een knoopcel. Ik zou zeggen vervang de accu en als het probleem zich dan nog voordoet is het pas de moeite om te testen wat het verder nog kan zijn. Aan de zekering kan het niet liggen. Het kan overigens wel van alles en nog wat zijn, maar begin eerst met die accu.
wisseolivier
Derbi fan
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 14 jul 2019, 23:49
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro 2011

Re: oorzaak onvindbaar voor mij

Ongelezen bericht door wisseolivier »

Mijn 7.5Amp zekering brandt continu door
Jorrick van Os
Banden plakker
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 07 jul 2019, 12:05
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme 2010

Re: oorzaak onvindbaar voor mij

Ongelezen bericht door Jorrick van Os »

De plus van de accu loshalen, multimeter tussen de 0 en de plus (rode draad op je accu) kijken of je spanning meet als je brommer loopt. Dan weet je of je ontsteking naar je accu werkt. Als deze niet werkt dan laad je accu natuurlijk niet bij. Andere optie is dat er meer vermogen uit je accu wordt gehaald dan dat er geladen wordt.
wisseolivier
Derbi fan
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 14 jul 2019, 23:49
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro 2011

Re: oorzaak onvindbaar voor mij

Ongelezen bericht door wisseolivier »

En zodra ik geen spanning meet, is het dan direct ontsteking of kan het dan ook kortsluiting zijn? Ook ivm met die zekering.
Jorrick van Os
Banden plakker
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 07 jul 2019, 12:05
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme 2010

Re: oorzaak onvindbaar voor mij

Ongelezen bericht door Jorrick van Os »

Wss geen kortsluiting, kijk even of je zekering niet kapot is. Is deze niet kapot dan is wss je spoel van je ontsteking kapot die ervoor zorgt dat je accu wordt bijgeladen. Ook misschien handig om het schakelschema van je derbi op te zoeken. Als je denkt dat je spoel kapot is moet je hem even doormeten.
wisseolivier
Derbi fan
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 14 jul 2019, 23:49
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro 2011

Re: oorzaak onvindbaar voor mij

Ongelezen bericht door wisseolivier »

Die zekering is wel kapot en brand continu door, kortsluiting in de kabelboom?
Plaats reactie