Draadkleur in kabelboom

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
Avla
Banden plakker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 10 aug 2019, 21:48
Vervoersmiddel: Auto

Draadkleur in kabelboom

Ongelezen bericht door Avla »

Goedendag
Wie kan mij helpen,
Ik heb een Derbi Senda drd limited uit 2008.
In de draadboom is een en ander aangepast, ik heb hem inmiddels bijna hersteld op een draad na. Vanuit de cockpit gaat er een geel violet draad de kabelboom in, waar is deze voor bedoeld?
Gebruikersavatar
Danieborg22
Tuner
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 15 apr 2018, 12:38
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM DRD Racing 2007 VERKOCHT
Derbi Senda SM Black Edition 2005 GECRASHED
Derbi Senda SM DRD Racing 2006 VERKOCHT
Honda Hm50 Competition Malossi MHR Team 80
Locatie: Giethoorn

Re: Draadkleur in kabelboom

Ongelezen bericht door Danieborg22 »

Afbeelding
Weet zo snel niet of ie hier op staat, als t goed is wel.
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid!
Drop a gear and dissapear.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Draadkleur in kabelboom

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Geel/paars = toerenteller draadje (deze meet de pulsen)
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Hidde voorhoeve
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 22 jun 2022, 19:50
Vervoersmiddel: Derbi senda drd black edition 2005

Re: Draadkleur in kabelboom

Ongelezen bericht door Hidde voorhoeve »

Waar gaat die geel/paarse draad heen? Waar zit hij op aangesloten?
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Draadkleur in kabelboom

Ongelezen bericht door gpr050 »

Sommige oudere Derbi modellen gebruiken een inductie-puls meting voor de aansturing van de rpm teller. Deze geel-paarse draad komt van de toerenteller en het andere uiteinde zit om de bougiekabel, net na de cdi, gewikkeld.
Hierdoor ontstaat er een spoel waarin het magnetisch veld van de pulsen die vanaf de cdi door de bougiekabel heen naar de bougie gaan, een kleine (inductie) spanning genereren.
Zo wordt het aantal ontstekingen van de bougie, en dus het toerental, “geteld” en via de geel-paarse draad doorgeven aan de rpm teller. Hier wordt het aantal (inductie) pulsjes omgezet in een rpm aanduiding op je dashboard.

Bij de meeste modellen wordt echter de pulsen van de AC spanning van de spanningsspoel van de ontsteking gebruikt. De geel-rode draad die van je ontsteking naar de gelijkrichter loopt splitst zich dan waarmee oa de rpm teller wordt aangestuurd.
Plaats reactie