Geen licht en niet opladen

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
Stammetje
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 03 aug 2020, 19:01
Vervoersmiddel: Derbi Senda 2007

Geen licht en niet opladen

Ongelezen bericht door Stammetje »

Beste mensen,
Ik heb een elektra probleem met een Derbi senda uit 2007. Wanneer ik een lampje aansluit op de lichtspoel brand deze gewoon dus de lichtspoel lijkt goed. Wanneer ik de spanningsregelaar aansluit stort de spanning op de lichtspoel in. Ik heb al een andere spanningsregelaar aangesloten maar dat heeft geen effect. De massa aansluitingen heb ik nagelopen en dat lijkt ook goed. De kabelboom is vervangen (was een knutsel gebeuren) door een goed exemplaar en heb ik nagemeten.
Ik heb ook een 4 polige spanningsregelaar geprobeerd en aangesloten zoals Garfield had aangegeven in een topic. Ik ben een beetje uitgetest en heb even geen idee wat het probleem kan zijn. Kan het toch aan de lichtspoel liggen? Heeft iemand nog een briljant idee?
Groet Gerjan
Stammetje
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 03 aug 2020, 19:01
Vervoersmiddel: Derbi Senda 2007

Re: Geen licht en niet opladen

Ongelezen bericht door Stammetje »

Via een andere weg de oplossing gevonden. De juiste manier van storing zoeken:
Een lamp zegt niet zoveel. Een meter doet wonderen,je ziet de hoogte van de spanning. Dus hij moet de regelaar loskoppelen, dan de uitgangsspanning meten van de spoel.( Van de tzr loopt dit op tot wel 80 volt onbelast) als dat goed is 1 zijde ( ingang regelaar) aansluiten. Weer meten ,hier moet dezelfde spanning op staan als op de lichtspoel, dan op de uitgang regelaar meten of en hoeveel spanning eraf komt. Geen draad aansluiten! Alleen meten ( onbelast) uitgang. Deze zal zo rond de 14 volt liggen. Als dit het geval is is het circuit goed. en moet je de oorzaak zoeken in accu of sluiting.
Stammetje
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 03 aug 2020, 19:01
Vervoersmiddel: Derbi Senda 2007

Re: Geen licht en niet opladen

Ongelezen bericht door Stammetje »

Alles tot zover goed, de stator en de spanningsregelaar zijn goed. Ik ben verder gegaan door de stekkers naar de lichtschakelaar en naar het dashboard af te koppelen. Vervolgens de spanningsregelaar volledig aan te sluiten op de kabelboom en weer meten. De spanning op de accu met draaiende motor zit nu tussen de 13 en 14 volt, accu wordt dus bijgeladen. De spanning op de gele draad (verlichting) is nu ook rond de 12 V en stabiel. De schakelaar weer aangesloten, de spanning blijft goed. Het Dashboard aangesloten en de spanning zakt. Blijkt dat er LED lampjes in zitten, deze verwijderd en nu blijft de spanning goed. De koplamp werkt ook weer.
Ik hoop dat iemand nog iets heeft aan deze post.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Geen licht en niet opladen

Ongelezen bericht door 42 »

:thumbup:
Plaats reactie