Accu laadt niet meer op.
Accu laadt niet meer op.
Goedemiddag
Ik heb een raar probleem met mn Yamaha tzr.
Eerst brandde de koplamp steeds door. Ik heb toen een nieuwe spanningsregelaar gemonteerd, en dat was toen goed. Daarna was t zo dat na een tijdje rijden mn accu ineens leeg was. Ik heb toen gehoord dat wanneer die regelaar stuk was, dat de accu niet meer goed zou kunnen zijn. Nou heb ik een nieuwe accu gekocht en gemonteerd, maar na een tijdje rijden is ie steeds weer leeg. Dan moet ik m snachts op de lader zetten en dan kan ik weer rijden.
Ik heb een raar probleem met mn Yamaha tzr.
Eerst brandde de koplamp steeds door. Ik heb toen een nieuwe spanningsregelaar gemonteerd, en dat was toen goed. Daarna was t zo dat na een tijdje rijden mn accu ineens leeg was. Ik heb toen gehoord dat wanneer die regelaar stuk was, dat de accu niet meer goed zou kunnen zijn. Nou heb ik een nieuwe accu gekocht en gemonteerd, maar na een tijdje rijden is ie steeds weer leeg. Dan moet ik m snachts op de lader zetten en dan kan ik weer rijden.
- derbi-ftw
- Pro tuner
- Berichten: 6873
- Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
- Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc - Locatie: Drenthe
Re: Accu laadt niet meer op.
Hoogstwaarschijnlijk is dan je Ducati ontsteking spoel (dynamo) defect. Als de spanningsregelaar al vervangen is blijft de ontsteking spoel nog over. Of het moet een kabelbreuk zijn.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Re: Accu laadt niet meer op.
Bedankt voor t snelle antwoord.
Kan ik zoiets doormeten?
Kan ik zoiets doormeten?
- garfield
- Pro tuner
- Berichten: 967
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
- Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Re: Accu laadt niet meer op.
Nee, is niet de spoel..
Als de verlichting zonder regelaar wel werkt,dan is de dynamo(spoel) gewoon in orde.
Waarschijnlijk zit er een breuk in de draad van de regelaar naar de + van de accu.
Of de zekering is door,kan ook nog.
Ducati/Kokusan heeft het raar gedaan,door alles uit 1 spoel te halen.
Bijna alle andere merken hebben een losse spoel voor de accu.
Meten is hierdoor heel lastig,omdat er zowel gelijkspanning als wisselspanning op staat.
Zonder goede true rms meter gaat dat niet.
Simpele test :
Spanningsregelaar loshalen.
Starten ,kijk of de koplamp werkt(niet teveel toeren maken,anders brandt deze door).
Als dat goed is,dan de spanning op de draad naar de accu meten.
(Of beter nog,een lampje daarop aansluiten)
Als de regelaar werkt,dan moet het lampje gaan branden.
Als de verlichting zonder regelaar wel werkt,dan is de dynamo(spoel) gewoon in orde.
Waarschijnlijk zit er een breuk in de draad van de regelaar naar de + van de accu.
Of de zekering is door,kan ook nog.
Ducati/Kokusan heeft het raar gedaan,door alles uit 1 spoel te halen.
Bijna alle andere merken hebben een losse spoel voor de accu.
Meten is hierdoor heel lastig,omdat er zowel gelijkspanning als wisselspanning op staat.
Zonder goede true rms meter gaat dat niet.
Simpele test :
Spanningsregelaar loshalen.
Starten ,kijk of de koplamp werkt(niet teveel toeren maken,anders brandt deze door).
Als dat goed is,dan de spanning op de draad naar de accu meten.
(Of beter nog,een lampje daarop aansluiten)
Als de regelaar werkt,dan moet het lampje gaan branden.
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Accu laadt niet meer op.
Ok
Thanks
Ik ga t proberen
Thanks
Ik ga t proberen
Re: Accu laadt niet meer op.
Hi Garfield
Ik heb gedaan wat" je gezegd hebt.
Als de spanningsregelaar los is blijft de koplamp gewoon branden.
De spanning naar de accu is 12,5 V. Als je gas bij geeft loopt hij op naar 12,8 V
Ik heb de draden vanaf de spoel tot aan de spanningsregelaar, en vanaf de spanningsregelaar naar de accu "doorgepiept" om te kijken of er een draadbreuk is. Die waren ook goed.
Ik heb de spanning gemeten die aankomt bij de spanningsregelaar, die was op zn max 18,5 V.
Heb je verder nog ideeën voor me?
BVD
Ik heb gedaan wat" je gezegd hebt.
Als de spanningsregelaar los is blijft de koplamp gewoon branden.
De spanning naar de accu is 12,5 V. Als je gas bij geeft loopt hij op naar 12,8 V
Ik heb de draden vanaf de spoel tot aan de spanningsregelaar, en vanaf de spanningsregelaar naar de accu "doorgepiept" om te kijken of er een draadbreuk is. Die waren ook goed.
Ik heb de spanning gemeten die aankomt bij de spanningsregelaar, die was op zn max 18,5 V.
Heb je verder nog ideeën voor me?
BVD
- garfield
- Pro tuner
- Berichten: 967
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
- Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Re: Accu laadt niet meer op.
Dat lijkt dus wel in orde te zijn.
Dan zit de fout dus na de accu.
Eigenlijk zou je moeten meten hoeveel stroom er uit de accu getrokken wordt.
Blijft je remlicht niet toevallig konstant branden?
Want die trekt meer stroom.uit de accu als dat de regelaar erin stopt..
Hoop niet dat je ergens sluiting in de draadboom hebt,want dat is flink zoekwerk.
Dan zit de fout dus na de accu.
Eigenlijk zou je moeten meten hoeveel stroom er uit de accu getrokken wordt.
Blijft je remlicht niet toevallig konstant branden?
Want die trekt meer stroom.uit de accu als dat de regelaar erin stopt..
Hoop niet dat je ergens sluiting in de draadboom hebt,want dat is flink zoekwerk.
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Accu laadt niet meer op.
Wow
Bedankt voor je snelle reactie.
Remlicht blijft niet branden nee.
Ik had ergens een keer gelezen dat de spanning vóór de spanningsregelaar richting de 80 V moet zijn. Klopt dat? Want dan zou t toch wel kunnen zijn dat die spoel stuk is?????
Of moet ik nu van alle draden de tape etc. eraf gaan halen om te kijken of er ergens eentje stuk is? Dat is een naar werkje zeg
Bedankt voor je snelle reactie.
Remlicht blijft niet branden nee.
Ik had ergens een keer gelezen dat de spanning vóór de spanningsregelaar richting de 80 V moet zijn. Klopt dat? Want dan zou t toch wel kunnen zijn dat die spoel stuk is?????
Of moet ik nu van alle draden de tape etc. eraf gaan halen om te kijken of er ergens eentje stuk is? Dat is een naar werkje zeg
- garfield
- Pro tuner
- Berichten: 967
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
- Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Re: Accu laadt niet meer op.
80v kan wel kloppen, dat is onbelast.
De regelaar sluit het teveel aan spanning kort naar de massa.
Je gemeten spanningen kloppen wel.
Hoop voor je dat de kabelboom van Yamaha van betere kwaliteit is als die van Derbi.
Bij mij waren er meerdere draden aan elkaar gesmolten...
Goh, vreemd dat de accu niet wilde opladen..
Heb dus "gewoon" een nieuwe draadboom gemaakt,dit keer met fatsoenlijk dikke draden(1,5mm) in plaats van de ielig dunne draden die standaard gebruikt zijn.
Net zoals dat de massa draad ook zo dun is, terwijl daar alle stroom doorheen moet.
Gelijk alles omgezet naar gelijkspanning, dus ook mijn verlichting brandt altijd via de accu.
Beste klus, maar kan er zeker weer 10 jaar tegen aan
De regelaar sluit het teveel aan spanning kort naar de massa.
Je gemeten spanningen kloppen wel.
Hoop voor je dat de kabelboom van Yamaha van betere kwaliteit is als die van Derbi.
Bij mij waren er meerdere draden aan elkaar gesmolten...
Goh, vreemd dat de accu niet wilde opladen..
Heb dus "gewoon" een nieuwe draadboom gemaakt,dit keer met fatsoenlijk dikke draden(1,5mm) in plaats van de ielig dunne draden die standaard gebruikt zijn.
Net zoals dat de massa draad ook zo dun is, terwijl daar alle stroom doorheen moet.
Gelijk alles omgezet naar gelijkspanning, dus ook mijn verlichting brandt altijd via de accu.
Beste klus, maar kan er zeker weer 10 jaar tegen aan
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Banden plakker
- Berichten: 1
- Lid geworden op: wo 16 dec 2020, 10:05
- Vervoersmiddel: derbi senda extreme drd 2011 100cc 2fast
Re: Accu laadt niet meer op.
ik heb een vraag ik heb een derbi senda extreme drd uit 2011
alleen mijn accu is leeg na 2 weken, en als ik hem oplaad is alles verholpen. Heeft iemand een idee waarom mijn accu niet oplaad? hoe kan ik dit doormeten?
alvast bedankt
alleen mijn accu is leeg na 2 weken, en als ik hem oplaad is alles verholpen. Heeft iemand een idee waarom mijn accu niet oplaad? hoe kan ik dit doormeten?
alvast bedankt
- derbi-ftw
- Pro tuner
- Berichten: 6873
- Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
- Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc - Locatie: Drenthe
Re: Accu laadt niet meer op.
Je accu is gewoon kapot (intern?, je hebt ergens lekstroom, of je dynamo laad de accu niet goed op (maar dat betwijfel ik, als die pas na 2 weken leeg is).
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
- garfield
- Pro tuner
- Berichten: 967
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
- Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Re: Accu laadt niet meer op.
Na 2 weken pas leeg?
Dat is vrij normaal hoor.
Is maar een klein akkutje (4Ah) en deze hebben een vrij hoge zelfontlading.
De teller gebruikt ook een beetje stroom om het geheugen vast te houden.
Dat is vrij normaal hoor.
Is maar een klein akkutje (4Ah) en deze hebben een vrij hoge zelfontlading.
De teller gebruikt ook een beetje stroom om het geheugen vast te houden.
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Derbi fan
- Berichten: 66
- Lid geworden op: ma 09 nov 2020, 12:01
- Vervoersmiddel: Kawasaki Kfx-700
Re: Accu laadt niet meer op.
12,8 is te weinig om fatsoenlijk te laden, 13,5 is normaal in toeren.Aadjody schreef:Hi Garfield
Ik heb gedaan wat" je gezegd hebt.
Als de spanningsregelaar los is blijft de koplamp gewoon branden.
De spanning naar de accu is 12,5 V. Als je gas bij geeft loopt hij op naar 12,8 V
Ik heb de draden vanaf de spoel tot aan de spanningsregelaar, en vanaf de spanningsregelaar naar de accu "doorgepiept" om te kijken of er een draadbreuk is. Die waren ook goed.
Ik heb de spanning gemeten die aankomt bij de spanningsregelaar, die was op zn max 18,5 V.
Heb je verder nog ideeën voor me?
BVD