Kortsluiting

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
Gvl
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 17:06
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme limited edition 2015

Kortsluiting

Ongelezen bericht door Gvl »

Beste lezer,
Ik reed laatst en toen ging de zekering kapot. Ik heb toen bij mijn kosso temperatuur senor gekeken en dacht dat het daar aan lag. Toen heb ik 5 kilometer gereden en was de zekering weer kapot. Ik heb dus ergens kortsluiting. Mijn accu is nog goed en wordt ook steeds opgeladen. Mijn teller en het achterlicht doen het maar af en toe, maar mijn voorlamp doet het continu maar wel slecht. Ik heb dus heel soms maar werkende knipper lichten en achterlicht, mijn toeter dost het ook niet. Ook heb ik mijn kosso temperatuur sensor er afgehaald maar daar lag het niet aan. Ook heb ik de brommer gestart en het zwarte blok je naast de accu er afgehaald, daardoor hoorde ik dat die het nog weel deed aangezien de brommer anders ging lopen. Mijn spanningsregelaar is volgensmij ook goed om dat de accu bij laad en er geen rare waardes uit komen. Ik heb ook bij het balhoofd naar kapotte kabels gezocht maar dat was ook niet het geval. Ik heb alleen een snee in mijn blauwe draad van mijn koplamp. Maar die heb ik voor het proberen afgeplakt, maar daar lag het ook niet aan. Ik ben de hel kabelboom langs gegaan nergens gescheurd of keek je op de blote kabel. Hij is ook niet gesmolten. Ik weet niet precies wat ik nog kan doen en wat ik nog zou kunnen testen.
Gvl
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 17:06
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme limited edition 2015

Re: Kortsluiting

Ongelezen bericht door Gvl »

Volgens mij heb ik het gevonden, ik denk dat het het contactslot is. Zou dat kunnen? Want als ik het rode en blauw/rode draad door verbind is er niks aan de hand zodra ik de stekkers weer inelkaar klik en de aarde dus ook wordt doorverbonden brand de zekering door.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Kortsluiting

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

ik heb zelf 0.0 verstand van elektra, dus hoop dat een ander je erbij kan helpen. ik heb alleen niet het idee dat het contactslot de kortsluiting zal veroorzaken
RubenS
Derbi fan
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 09 nov 2020, 12:01
Vervoersmiddel: Kawasaki Kfx-700

Re: Kortsluiting

Ongelezen bericht door RubenS »

Het zou zeker kunnen dat er een los contact zit in je contactslot die contact maakt met het frame.
De meeste sluitingen komen door kabels die tegen het frame wrijven door de isolatie heen, zeker rond het stuur waar de meeste bewegingen plaats vinden.
Gvl
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 17:06
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme limited edition 2015

Re: Kortsluiting

Ongelezen bericht door Gvl »

Het was mijn contactslot, ik had een nieuwe gekocht daar heb ik het onderste gedeelte vanaf gehaald en op mijn contactslot gezet die op de brommer zit. Nu doet alles het weer. Heb bij de oude het contactslot uitelkaar gehaald maar kon zo niet zien wat kortsluiting veroorzaakte.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Kortsluiting

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Geen kapotte draadjes of gesoldeerde draadje wat los is gekomen?
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Plaats reactie