Neutraal schakelaar am6

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
GingerLion
Banden plakker
Berichten: 19
Lid geworden op: do 19 nov 2020, 19:13
Vervoersmiddel: Yamaha DT 50x

Neutraal schakelaar am6

Ongelezen bericht door GingerLion »

Jo ik heb een klein probleemje,
Ben aan een MH RYZ (am6 blok) aan het werken waar de gehele kabelboom ooit uit is gehaald. Ben alles opnieuw aan het bedraden en ik wilde dus testen of mijn neutraal/vrij zou doorverbinden zodat ik het lampje aan kon sluiten, alleen ik heb dus zitten testen met een multimeter maar hij verbind niet door. Heb vrij en alle versnellingen getest maar hij verbind niet door. Hierdoor neem ik dus aan dat ie stuk is.
Is er een manier om dit op te lossen, en zo ja moet ik dan mijn blok splitten of kan het zo simpel zijn als gewoon een nieuwe schakelaar kopen?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Neutraal schakelaar am6

Ongelezen bericht door 42 »

Sensor kun je vanaf de buitenkant vervangen, zit ergens links van het tandwiel in de buurt.
Blok zit wel ook aangesloten met min draad ?
GingerLion
Banden plakker
Berichten: 19
Lid geworden op: do 19 nov 2020, 19:13
Vervoersmiddel: Yamaha DT 50x

Re: Neutraal schakelaar am6

Ongelezen bericht door GingerLion »

Ja heb de sensor deruit gehad, naar gekeken. Denk dat ik die sowieso ga vervangen om zeker te weten
Hoe bedoel je of t blok aangesloten zit met min draad? Min is gwn het blok zelf want die zit verbonden met het frame waar ik de min van de accu aan heb zitten. Of bedoel je nou iets anders want de enige draad die aan mn blok zelf zit is de draad van mn dynamo
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Neutraal schakelaar am6

Ongelezen bericht door 42 »

Was ff vergeten dat een AM6 idd geen aparte min draad naar blok heeft, Derbi heeft dat, mijne iig wel.
GingerLion
Banden plakker
Berichten: 19
Lid geworden op: do 19 nov 2020, 19:13
Vervoersmiddel: Yamaha DT 50x

Re: Neutraal schakelaar am6

Ongelezen bericht door GingerLion »

Maar is er bij am6 (of derbi) iets in het blok dat verkeerd gemonteerd kan zijn door de vorige eigenaar bijvoorbeeld dat het neutraalsignaal niet meer kan doorgeven? Heb gemerkt dat de vorige eigenaar nogal beunerig met dit ding is omgegaan en het zou me niks verbazen als er zoiets verkeerd is gedaan
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Neutraal schakelaar am6

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ja, bij Derbi zit er op de schakelmof een puntje, die zit er alleen bij modellen die en neutraal schakelaar hebben
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Neutraal schakelaar am6

Ongelezen bericht door gpr050 »

Het in/uitschakelen van de neutraalstand sensor bij een AM6 blok werkt vrijwel identiek als bij een Derbi blok. Het enige verschil is dat er bij de AM6 een palletje aan de zijkant van de schakelwals zit die de sensor met ‘aarde’ verbindt en bij de Derbi zit bovenop de wals een nok die dat doet.
Afbeelding
GingerLion
Banden plakker
Berichten: 19
Lid geworden op: do 19 nov 2020, 19:13
Vervoersmiddel: Yamaha DT 50x

Re: Neutraal schakelaar am6

Ongelezen bericht door GingerLion »

Jo bedankt man dit is nou precies wat ik zocht, kon het nergens anders vinden.
Is het mogelijk dat dat palletje net geen contact meer kan maken door slijtage ofzo, of dat hij ooit verkeerd gemonteerd zou zijn? Zou denken dat die der maar op 1 manier in kan maar ik kan het fout hebben. Maar bij hoe erg deze brommer gebeund is zou het me niks verbazen. Wat zou anders het makkelijkste zijn om te checken (naast gewoon kijken of hij nu wel zou doorverbinden) wat er mis is?
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Neutraal schakelaar am6

Ongelezen bericht door gpr050 »

Eerst checken of het neutraallampje in je cockpit uberhaupt functioneert, dit kan je doen door de draad die naar de neutraalsensor gaat met massa te verbinden (contactslot op run). Als het lampje dan brandt zit het probleem inderdaad in het maken van van massa via de sensor en het palletje aan de schakelwals. Anders eerst lampje vervangen en draad doormeten.
Slijtage kan een oorzaak zijn, maar dan wel van de sensor, niet zo snel van het palletje, dat is van gehard staal gemaakt. Als je twijfelt of eea goed in elkaar gezet is, zou je, als je de sensor verwijderd hebt, het palletje voorbij moeten zien komen als je schakelt bijv van 1 naar neutraal en je kijkt in het gat van de neutraalsensor.
De goedkoopste en snelste manier om de werking te ckecken is het lenen van een goedwerkende sensor van een vriend. Als goede tweede optie: koop een nieuwe sensor, want het uitbouwen en splitsen van het blok om alleen het palletje aan de schakelwals te controleren kost niet alleen veel tijd maar ook meer € dan een nwe sensor (oa pakkingset, olie, koelvloeistof, alleen al aan onderdelen, om nog maar niet te spreken van arbeidsloon igv je het niet zelf kunt). Dat het palletje het probleem is, is de meest onwaarschijnlijke van bovengenoemde mogelijke oorzaken.
GingerLion
Banden plakker
Berichten: 19
Lid geworden op: do 19 nov 2020, 19:13
Vervoersmiddel: Yamaha DT 50x

Re: Neutraal schakelaar am6

Ongelezen bericht door GingerLion »

Ja ik heb het lampje zelf nog niet gecheckt, heb een nieuwe cockpit gekocht met nieuwe lampjes erin omdat de oude geen lampjes meer had en heb deze nog nooit verbonden met de neutraalschakelaar. Maar ik heb het getest door met een multimeter op het frame (massa) en de neutraalschakelaar zelf en bij z'n vrij en iedere andere versnelling verbond hij niet door. Maar ik las dus ook iets over de schakelaar er niet strak genoeg in hebben gehad wat ook een probleem had kunnen zijn, ga nog een beetje testen alleen mn werkplaats is weg van huis en is nu lastig te komen met de sneeuw :palm:
Plaats reactie