Dashboard storing, senda xtreme

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
Stefanbrummer
Banden plakker
Berichten: 10
Lid geworden op: za 27 mar 2021, 14:11
Vervoersmiddel: Derbi senda 50cc

Dashboard storing, senda xtreme

Ongelezen bericht door Stefanbrummer »

Poll kan verwijderd worden, geen oplossing
Laatst gewijzigd door Stefanbrummer op ma 14 jun 2021, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Dashboard storing, senda xtreme

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Gaat het om een analoge of digitale km teller?
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Bjorn2004
Derbi fan
Berichten: 96
Lid geworden op: do 06 aug 2020, 10:58
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Dashboard storing, senda xtreme

Ongelezen bericht door Bjorn2004 »

Is het alleen als je knipperlichten aan staan? Bij mij gaat het dashboard knipperen als de draden op de accu niet goed zijn aangedraaid waardoor die de hele tijd opnieuw contact maakt, zou even kijken of die draden goed strak op de accu zitten.
Stefanbrummer
Banden plakker
Berichten: 10
Lid geworden op: za 27 mar 2021, 14:11
Vervoersmiddel: Derbi senda 50cc

Re: Dashboard storing, senda xtreme

Ongelezen bericht door Stefanbrummer »

Het is een digitale teller. En het nu doet hij helemaal raar, eerst alleen bij knipperen en toeteren.

Accu geeft 12,8 v aan en even connecties bij geschuurd maar nu als ik knipper gaat t Dashboard uit of rode achtergrond licht knippert. Als ik toeter gaat i uit, net hoorde ik hem nog wel heel zacht toeteren. Motorisch nog niks mis.
Stefanbrummer
Banden plakker
Berichten: 10
Lid geworden op: za 27 mar 2021, 14:11
Vervoersmiddel: Derbi senda 50cc

Re: Dashboard storing, senda xtreme

Ongelezen bericht door Stefanbrummer »

Alle verlichting doet het niet meer. Alleen de teller nog, die geeft random waardes aan en als ik wat indruk krijgt hij storing en doet gek. Zekering is goed zit een nieuwe in, denk dat er ergens een kabeltje niet goed zit, waar komt dat t meest voor?
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Dashboard storing, senda xtreme

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ik zou de zekering ff checken. heb al eens gehad dat dit exacte probleem kwam door de zekering, dat alles uitviel
Stefanbrummer
Banden plakker
Berichten: 10
Lid geworden op: za 27 mar 2021, 14:11
Vervoersmiddel: Derbi senda 50cc

Re: Dashboard storing, senda xtreme

Ongelezen bericht door Stefanbrummer »

Nee zekering s net vervangen, geen verschil.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Dashboard storing, senda xtreme

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Electra is mij ding niet echt. Is het niet je accu die kapot is of de spanningsregelaar? En wat doet hij als je de motor uit hebt? En is er iets anders als de motor wel aan is?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Dashboard storing, senda xtreme

Ongelezen bericht door 42 »

Er zitten led knipper voor en originele achter zeg je.

Ik heb er ook weinig verstand van maar met led knippers kun je soms rare problemen krijgen ook al heb ik nog niet eerder gehoord van dashboard problemen daardoor.
Bjorn2004
Derbi fan
Berichten: 96
Lid geworden op: do 06 aug 2020, 10:58
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Dashboard storing, senda xtreme

Ongelezen bericht door Bjorn2004 »

Gaat ie ook knipperen als je gas geeft of dat die zegt dat je opeens 200 rijd?
Stefanbrummer
Banden plakker
Berichten: 10
Lid geworden op: za 27 mar 2021, 14:11
Vervoersmiddel: Derbi senda 50cc

Re: Dashboard storing, senda xtreme

Ongelezen bericht door Stefanbrummer »

Met moter aan of uit geen verschil, dus licht niet aan spanningsregelaar. Accu is ook goed. Hij maakt ergens denk ik kortsluiting omdat de oude zekering ook niet goed was. Maar iemand een idee waar dat zou moeten zijn, waar ik het beste kan zoeken.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Dashboard storing, senda xtreme

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Wat gebeurt er als je hem alleen laat lopen op de spoel en de accu los koppelt? En ik zou beginnen in de dashboard denk ik? Daar komen alle draden van knipperlichten, en andere issues die je meldt samen.
RubenS
Derbi fan
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 09 nov 2020, 12:01
Vervoersmiddel: Kawasaki Kfx-700

Re: Dashboard storing, senda xtreme

Ongelezen bericht door RubenS »

Lijkt me een massa issue, kan de elektronica echt van gaan spoken omdat de massa elders vandaan getrokken word en niet toereikend is.
Stefanbrummer
Banden plakker
Berichten: 10
Lid geworden op: za 27 mar 2021, 14:11
Vervoersmiddel: Derbi senda 50cc

Re: Dashboard storing, senda xtreme

Ongelezen bericht door Stefanbrummer »

Ik heb hem een tijdje laten staan, contact uit. Maar nu doet hij helemaal niks meer, langzaam begonnen dingen het niet te doen maar nu heb ik helemaal geen stroom meer. Ik snap er nu helemaal niks meer van. Verder niks nieuws gedaan dan dat ik verteld heb. Iemand een manier op dit probleem op te sporen?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Dashboard storing, senda xtreme

Ongelezen bericht door 42 »

Vanaf de brom beginnen, bij de spoeltjes dus..ik weet alleen niet hoe en wat je moet meten dan, weet erg weinig van elektra maar iemand anders vast wel.
Ook zou ik als je de ori voorknippers nog hebt die es terug plaatsen, led kan best gezeik geven.
Zijn die niet doorgebrand toevallig ?
RubenS
Derbi fan
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 09 nov 2020, 12:01
Vervoersmiddel: Kawasaki Kfx-700

Re: Dashboard storing, senda xtreme

Ongelezen bericht door RubenS »

Led kan je in principe heel simpel toepassen maar je moet 2 diodes plaatsen bij het knipperlicht lampje op je dashboard en deze een eigen massa geven.

Bij de originele configuratie pakt de knipperlicht links de massa van knipperlicht rechts via het lampje op het dashboard en vice versa, hier gaan de meeste de fout in.

Begin inderdaad bij het begin, meet eerst de spanning van je accu, dit moet rond de 12 volt zijn. Start de brommer en meet dan nog eens, zelfs stationair moet de voltage oplopen tot ongeveer 13,5 volt.
Als de accu goed leeg is zal het rond de 12 volt zijn maar oplopen na mate de accu weer op spanning is.

Heb je dit niet dan is de spanningsregelaar de eerst verdachte, als dit het geval is dan zou ik deze gelijk eruit trappen en vervanger voor een simpele GY6 4 pins regelaartje en een losse knipperlicht relais voor leds (ben je het gezeik met weerstanden ook kwijt) en is veeeeel goedkoper dan de gecombineerde regelaar/knipperrelais die ik sowieso al erg zwak vind.
Het kan ook zijn dat je ergens een lichte sluiting hebt door bijvoorbeeld de kabelboom die ergens tegen het frame wrijft, dit kan zodanig zijn dat je zekering net niet springt maar wel je accu belast en voor storingen zorgt.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Dashboard storing, senda xtreme

Ongelezen bericht door 42 »

Klopt van die diodes maar de combi van voorkant led en achterkant gewone knippers lijkt mij niet handig ivm verschillende sterktes eventueel. Waardoor de leds misschien doorbranden en sluiting geven..ook al zou dat niet horen als ze doorbranden dacht ik.
Heb er zoals gezegd te weinig weet van verder om er iets zinnigs over te zeggen.
Stefanbrummer
Banden plakker
Berichten: 10
Lid geworden op: za 27 mar 2021, 14:11
Vervoersmiddel: Derbi senda 50cc

Re: Dashboard storing, senda xtreme

Ongelezen bericht door Stefanbrummer »

Ik heb de led knipperlichten afgekoppeld en draden geisoleerd, ik denk dat hij een paar keer kortsluiting heeft gemaakt want de oude led knipper links voor was ook doorgebrand. Zekering is in orde maar heb er kort een 10A in gedaan ipv 7,5A. Wat zou er nu stuk gegaan kunnen zijn?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Dashboard storing, senda xtreme

Ongelezen bericht door 42 »

In het gunstigste geval weinig meer dan die knipper en misschien het lampje in je dashboard ?
Zaten er sowieso diodes op of een speciaal systeem voor led knippers ?
In het slechtste geval je dashboard misschien, geen idee, een 10a zekering ipv van 7,5 is een risico nemen, die 7,5 is maar 7,5 met reden lijkt me.
Heb je de gewone knippers nog of kun je die even lenen van iemand ?
Ik zou zelf beginnen met alles origineel te maken qua verlichting en van daaruit gaan kijken wat er gebeurd of niet gebeurd.
Voor een goede werking van het knippersysteem moeten de knippers een bepaalde spanning af nemen met zn vieren, als eentje kapot is dan werkt het hele systeem vaak niet of verkeerd.
Misschien is dat ding wat er voor zorgt dat de boel knippert ( ik weet de naam effe niet, ben echt geen ster met elektra..of namen onthouden :lol: ) wel doorgebrand nu ofzo.
Stefanbrummer
Banden plakker
Berichten: 10
Lid geworden op: za 27 mar 2021, 14:11
Vervoersmiddel: Derbi senda 50cc

Re: Dashboard storing, senda xtreme

Ongelezen bericht door Stefanbrummer »

Het is een drd xtreme uit 2014, origineel alle verlichting led dacht ik. https://www.easyparts.nl/explodedviews/ ... -E2-14-17-(APAC-EMEA-m26504

Ik heb het idee dat er gewoon kortsluiting ergens was en door die 10A zekering het erger maakte. Maar nadat ik die erin had gebeurde er wel nog iets, paar dagen later 1x testen en niks meer. De motor loopt wel.ik ga alles nu origineel maken. Maar hoe weet je of je dashboard nou echt stuk is of dat je nog wat kan vervangen? En is er nog een extra zekering?
Plaats reactie