Toerenteller+Sputteren = Kabelboom?

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
JoeyK
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: di 30 nov 2021, 11:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda 2011 DRD Extreme (2003 frame)

Toerenteller+Sputteren = Kabelboom?

Ongelezen bericht door JoeyK »

TLDR:
Toerenteller doet raar, en brommer sputtert rond de 45-50KMH. Is het waarschijnlijk dat dit aan de kabelboom ligt?

Hey all,

Ik een tijdje bezig met mijn bijzondere Senda (2003 frame 2011 extreme onderdelen?). Ik heb vroeger wel veel aan scooters gesleuteld, maar schakel/Derbi blokken zijn voor mij nieuw.

Nu heb ik de verlichting weer goed werkend, maar de toerenteller (digitale DRD,https://allesvoorscooters.nl/snelheidsm ... 9zEALw_wcB) wijkt nog wel eens af. tot 50% toeren werkt hij prima, maar daarna blijft hij hangen. Soms als het balkje vol is begint hij gewoon weer opnieuw :lol: Accu is volgens mij het probleem niet, want de KM teller werkt nog wel goed.

Verder sputtert hij soms wel eens, alsof hij geen benzine krijgt. Dit gebeurt meestal in de 3/4 rond de 45-50 KMH, tot de top loopt hij dan verder prima. Volgens de brommerboer had dit waarschijnlijk ook te maken met de kabelboom? Ik dacht zelf eerder aan een verkeerde uitlaat, weet niet precies wat er onder hangt maar er zit een prop in en hij loopt nu nog zon 63 op GPS.

Helaas zijn er bij mij in de buurt nog maar weinig echte brommerboeren, dus ik ben op het forum aangewezen. Mocht er nog iemand zijn in omgeving Raalte (Deventer/Zwolle) die mij nog eens wat wegwijzer wil maken in de Sendas dan hoor ik het ook graag. :D
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Toerenteller+Sputteren = Kabelboom?

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Net de verkeerde kant van de IJssel, haha. Electra ben ik niet zo lekker mee. Maar het sputteren zal je afstelling zijn. Je kan namelijk zonder kabelboom je brommer ook gewoon laten lopen.gezien je ook maar 63 gast denk ik dat je hem opnieuw moet afstellen. Ook met deze koudere temperatuur zal je merken dat er veel veranderd.
JoeyK
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: di 30 nov 2021, 11:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda 2011 DRD Extreme (2003 frame)

Re: Toerenteller+Sputteren = Kabelboom?

Ongelezen bericht door JoeyK »

Mhm, ik denk dat het eea qua benzine aanvoor niet goed aangesloten zit..

De benzine slang schoot sowieso al los, en daar zit geen filter tussen. Nu moet ik morgen nog ff goed kijken, maar volgens mij heb ik een vacuüm kraan aan de benzinetank en vacuüm aansluitingen op de carb.

Behalve dat er waarschijnlijk troep in de carb zit nu, zou hij daardoor kunnen stotteren? En die vacuüm allemaal maar aansluiten neem ik aan dan?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3654
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Toerenteller+Sputteren = Kabelboom?

Ongelezen bericht door 42 »

Je hebt 1 aansluiting voor de vacuumslang op je carb.
Als het goed is zit er een filter in je kraantje zelf, het gedeelte wat in de tank steekt.
Weet je welke sproeier er in zit ?
JoeyK
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: di 30 nov 2021, 11:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda 2011 DRD Extreme (2003 frame)

Re: Toerenteller+Sputteren = Kabelboom?

Ongelezen bericht door JoeyK »

Brommert_01 schreef: vr 03 dec 2021, 23:10 Net de verkeerde kant van de IJssel, haha. Electra ben ik niet zo lekker mee. Maar het sputteren zal je afstelling zijn. Je kan namelijk zonder kabelboom je brommer ook gewoon laten lopen.gezien je ook maar 63 gast denk ik dat je hem opnieuw moet afstellen. Ook met deze koudere temperatuur zal je merken dat er veel veranderd.
Waar zit jij ongeveer dan?

Mhm dan zal de kabelboom het wel niet zijn. Ik zag ergens al wel een loshangend (geel/paars?) draadje, maar eens kijken waar die vandaan komt.. wellicht helpt het de toerenteller wat 😂.


Ik ga (over)morgen wel even goed kijken en evt een paar fotos maken en sproeier/bougie bekijken. 2e losse kraan zal dan wel de olie zijn, die is na de pomp "afgesloten" maar lekt nog wel als n gek dus die zal t nog wel doen denk ik.. Eens een flesje onder hangen x km rijden en kijken of die functioneert? Dan halfleeg rijden en gewoon E95, of E10 tanken?
Laatst gewijzigd door JoeyK op za 04 dec 2021, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
ManuDRD-Racing
Beginnende tuner
Berichten: 282
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007
Locatie: Middelburg

Re: Toerenteller+Sputteren = Kabelboom?

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

Dat geel/paarse draadje is van je toerenteller, die moet je om je bougiekabel heen wikkelen
42 schreef: di 23 aug 2022, 12:56 Heb je ook een gucci tasje ?
ManuDRD-Racing
Beginnende tuner
Berichten: 282
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007
Locatie: Middelburg

Re: Toerenteller+Sputteren = Kabelboom?

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

E98 e5 tanken
Met e10 krijg je alleen maar problemen
42 schreef: di 23 aug 2022, 12:56 Heb je ook een gucci tasje ?
JoeyK
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: di 30 nov 2021, 11:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda 2011 DRD Extreme (2003 frame)

Re: Toerenteller+Sputteren = Kabelboom?

Ongelezen bericht door JoeyK »

Mhm die Shellina die ik nu tank zit een sticker E10 op, wel de 2takt brommermix. Sowieso al geen van fan dus wou eigenlijk die oliepomp al weer aansluiten
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Toerenteller+Sputteren = Kabelboom?

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Dat geel paarse draad is idd van je toerenteller. Als je die er weer even 5x om je bougiekabel heen wikkelt en vast knoopt doet je toerenteller het weer goed.
Dat E5/E10 geneuzelt valt wel mee. Alleen flink funest als je het lange tijden laat staan naar mijn weten. Oliepomp aansluiten kan je doen, maar in de kleine dorpen rondom de IJssel kan je overal nog gewoon mix tanken, lekker makkelijk.

Ik zit gemeente Epe, daar valt Oene bij het pontje ook onder bij ols/wijhe
JoeyK
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: di 30 nov 2021, 11:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda 2011 DRD Extreme (2003 frame)

Re: Toerenteller+Sputteren = Kabelboom?

Ongelezen bericht door JoeyK »

Ah ja, ik kan hier vlak naast mijn huis dus ook gewoon nog mix tanken. Helaas is het politiebureau ook 20m verderop 😒

24Km naar Epe, is niet zo ver. Wel dat pontje ertussen volgens mij.
JoeyK
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: di 30 nov 2021, 11:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda 2011 DRD Extreme (2003 frame)

Re: Toerenteller+Sputteren = Kabelboom?

Ongelezen bericht door JoeyK »

Vandaag nog even wat schoongemaakt, ff een flesje aan de oliepomp vastgemaakt (komt nog een goede hoeveelheid olie uit, nog een andere betrouwbare manier om te testen?). En het eea aan de kabelboom gesoldeerd. Alleen de bougie kabel en temp sensor moeten nog.

De vacuüm slang zit wel aangesloten, maar nu zijn er nog 2 nippeltjes vrij (1 olie),wat is die andere?

Het is echt nippeltje tbv slang, anders zou ik denken carb verwarming. Betreft een 17.5 dellorto (aldus opdruk). Heb er nu dus benzine, vacuüm gas en choke op.

Hij rijd opzich prima, al is hij in de 3 vanaf 46"op" terwijl de 4 pas vanaf 47 trekt(teller). Er zit nu een prop in de uitlaat, dit is een leovinci handmade dus ook niet best met prop waarschijnlijk.

Ik weet echter niet of de uitlaat wel gemaakt is voor Senda, een ophangpunt aan de dikke "bocht" hangt een paar CM naast. Of hoort de bocht alleen met veren vast te zitten, in dat geval mis ik er een?

Hoor graag 👍
coen.derbi
Schakelrijder
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 03 sep 2021, 16:36
Vervoersmiddel: derbi senda sm x-treme 2005 parmakit 95cc!
derbi drd 03 sm malossi 80!

Re: Toerenteller+Sputteren = Kabelboom?

Ongelezen bericht door coen.derbi »

JoeyK schreef: ma 06 dec 2021, 20:31 Vandaag nog even wat schoongemaakt, ff een flesje aan de oliepomp vastgemaakt (komt nog een goede hoeveelheid olie uit, nog een andere betrouwbare manier om te testen?). En het eea aan de kabelboom gesoldeerd. Alleen de bougie kabel en temp sensor moeten nog.

De vacuüm slang zit wel aangesloten, maar nu zijn er nog 2 nippeltjes vrij (1 olie),wat is die andere?

Het is echt nippeltje tbv slang, anders zou ik denken carb verwarming. Betreft een 17.5 dellorto (aldus opdruk). Heb er nu dus benzine, vacuüm gas en choke op.

Hij rijd opzich prima, al is hij in de 3 vanaf 46"op" terwijl de 4 pas vanaf 47 trekt(teller). Er zit nu een prop in de uitlaat, dit is een leovinci handmade dus ook niet best met prop waarschijnlijk.

Ik weet echter niet of de uitlaat wel gemaakt is voor Senda, een ophangpunt aan de dikke "bocht" hangt een paar CM naast. Of hoort de bocht alleen met veren vast te zitten, in dat geval mis ik er een?

Hoor graag 👍
denk dat de andere nippel overloop is. hier kan benzine/olie uitkomen als die op de een of andere manier te vol loopt.

ik zou persoonlijk de prop uit de uitlaat halen. dan moet je opnieuw afstellen maar wel betere performance.
zou je een foto van de uitlaat kunnen maken? je mag die hier invoegen of een linkje naar foto. ook mag je een foto in mijn insta dm sturen van hoe de uitlaat zit dan kijk ik er even naar. @derbi_senda_xtreme_05 of @coen_paus.
als je nog vragen hebt kan je ze stellen.
JoeyK
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: di 30 nov 2021, 11:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda 2011 DRD Extreme (2003 frame)

Re: Toerenteller+Sputteren = Kabelboom?

Ongelezen bericht door JoeyK »

Het is wel de carb verwarming, er zat nog een aansluiting waar een dopje op zat.

Ik heb de prop er juist ingezet zodat de snelheid een beetje redelijk blijft. Nu met prop loopt hij nog 60+ op GPS. Maar eens op zoek naar een origine uitlaat denk ik, of zijn er nog "standaard" aftermarket uitlaten?
Plaats reactie