Begrenzen op snelheid.

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Begrenzen op snelheid.

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Lijkt misschien een rare titel maar zal direct eea duidelijk maken. Heb er al achter gezocht en tot nu toe nog nergens een werkend systeem gevonden. Of gewoonweg niet goed gezocht natuurlijk. :wall:

Waar ik aan zat te denken -> je neemt een in de handel verkrijgbare regelbare toerentalbegrenzer. Dan maak je met een microcontroller (Arduino of zo) een systeem dat je snelheid kan meten. Dat kan simpelweg door middel van een sensor aan het achterwiel dat het aantal voorbij komende boutjes van je achtertandwiel per tijdseenheid telt en zo aan de hand van je wielomtrek omzet naar snelheid. Eigenlijk een beetje zoals de originele snelheidsmeting bij de Derbi gebeurt als ik het goed heb.

Dan is het eigenlijk redelijk simpel: Van zodra de snelheidsmeting aangeeft dat je brommer tegen een bepaalde vooringestelde snelheid aanschurkt schakelt deze de toerentalbegrenzer in (wel een regelbare zodat je alvast de max te halen toeren/snelheid kan bepalen).

Op die manier kan je met je ontgrensde brommer toch nog goed optrekken maar eens de ingestelde snelheid bereikt is het ok ivm de snelheidscontrole.

Vraag is nu -> heeft er iemand weet van zo'n systeem of zelf al werkend gehad (of nog steeds). En zo niet, zou daar echt vraag achter zijn of niet?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Begrenzen op snelheid.

Ongelezen bericht door 42 »

Die bestaan als het goed is, dzb-world heeft er eentje.
Moet je wel de digitale versie hebben, die bij cityparts bijv is analoog.
Die werkt idd zoals je zegt met achterwiel.
Maar is qua rollenbank niet heel geloofwaardig als je tot de 55 met veel vermogen optrekt en dan opeens vanaf 55 niks meer.. dat valt erg op.
Ook kun je er niet constant mee aan rijden bij modellen van voor 2018 want dan gaat je cdi kapot.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Begrenzen op snelheid.

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

TOP! Die zoek ik dan wel ns even op. :thumbup:

En wat dat fel optrekken en dan ophouden betreft: Ik weet ook wel dat dat gaat opvallen en eigenlijk mag zo'n 'aanpassing' niet.
Maar anderzijds komt het er wel op neer dat je de toegelaten snelheid niet overschrijdt. Enige dat ze je volgens mij in dit geval kunnen aansmeren is het feit dat de brommer niet overeenkomt met het PVG nummer (gelijkvormigheidsattest). Als ze daar over vallen gaan er heel wat brommers in beslag genomen worden want zelfs andere verlichting (kleine LED pinkers of dergelijke) zijn ook al niet conform het gelijksvormigheidsattest.

En ik heb het dan wel over een permanent in dienst zijnde afstelling. Als je die bijvoorbeeld vanop afstand kan inschakelen is het een ander verhaal.

Omdat ik onlangs nog met iemand over zo'n systeem zat te praten vertelde die dat zijn brommer ooit in beslag was genomen omdat die op de rollen nét iets te snel ging. hij kreeg nadien enkel een verwittiging ook netjes zijn brommer (met 'begrenzing' en al) terug. Degene die zijn brommer had gecontroleerd had gemerkt dat er ipv een schakelaar een doorgeluste en gesoldeerde verbinding op zijn brommer zat zodat het systeem de hele tijd in werking was.

Advocatenvoer...
Plaats reactie