Reageert niet op startknop.

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
laren
Banden plakker
Berichten: 13
Lid geworden op: za 23 apr 2022, 14:15
Vervoersmiddel: derbi grr 50 2007

Reageert niet op startknop.

Ongelezen bericht door laren »

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn Derbi gpr uit 2007. Als ik mijn brommer probeer te starten met de startknop dan gebeurt er helemaal niets (ook de startrelais tikt niet). De accu is ook helemaal opgeladen. als ik op de startknop blijf drukken wordt ook een massadraad erg warm. Als iemand een idee heeft hoe dit op te lossen is hoor ik het graag.
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Reageert niet op startknop.

Ongelezen bericht door gpr050 »

Eerst je de stuurstroomwerking van het relais controleren: 12V op 85 en 86 met massa verbinden: het relais zou moeten klikken. Nu zou 30 en 87 doorverbonden moeten zijn, dit is te meten met een multimeter (geen weerstand). Als je relais goed werkt zijn de contactpunten van de startschakelaar eerste verdachte. Vaak branden deze met de tijd wat in waardoor er slecht kontakt gemaakt wordt. Deze punten goed schoonmaken met een schuurpapiertje. Ook de aansluitingen van de kabels controleren op corrosie.
laren
Banden plakker
Berichten: 13
Lid geworden op: za 23 apr 2022, 14:15
Vervoersmiddel: derbi grr 50 2007

Re: Reageert niet op startknop.

Ongelezen bericht door laren »

Dank voor de reactie, ik ben ondertussen verder er was namelijk een aarde draad afgebroken. Na deze weer vast te hebben start hij nog niet, alleen maakt de relais nu wel geluid. Hij tikt Alleen niet maar een keer maar hij maakt langer geluid (een soort hoge toeter). Enig idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Reageert niet op startknop.

Ongelezen bericht door gpr050 »

Nee dat zou ik niet weten, maar een relais is niet kostbaar, in geval van twijfel gewoon vervangen
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Reageert niet op startknop.

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Als een relais 'zoemt' wil dat niet altijd zeggen dat die stuk is. Maar zoals gpr050 zegt is vervangen niet zo duur en al een zekerheid meer.

Ik ken ook het blok niet maar kan je startmotor niet uittesten door er rechtstreeks 12V op te zetten? Zo doe ik dat gewoonlijk toch als ik een probleem met een startmotor vermoed. Soms zit die zelfs 'vast' en lost een ferme tik met een hamer (of andere hard spul) op het startmotorhuis dat (tijdelijk) op.
laren
Banden plakker
Berichten: 13
Lid geworden op: za 23 apr 2022, 14:15
Vervoersmiddel: derbi grr 50 2007

Re: Reageert niet op startknop.

Ongelezen bericht door laren »

Heb het relais vervangen en de nieuwe tikt alleen bij het starten. De startmotor is ook nog goed dus dan is denk ik de conclusie dat deze geen stroom krijgt.
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Reageert niet op startknop.

Ongelezen bericht door gpr050 »

Zit er nog een zekering tussen? Je kunt met de multimeter kijken of er 12v op de plus van de startmotor komt op het moment dat je de startknop indrukt
laren
Banden plakker
Berichten: 13
Lid geworden op: za 23 apr 2022, 14:15
Vervoersmiddel: derbi grr 50 2007

Re: Reageert niet op startknop.

Ongelezen bericht door laren »

Er komt geen stroom op de kabel van de startmotor, maar de zekering heb ik vervangen dus dat kan het niet zijn.
maxflauw
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 16 mei 2022, 20:37
Vervoersmiddel: Gilera SDR 2005

Re: Reageert niet op startknop.

Ongelezen bericht door maxflauw »

Hoeveel spanning meet je op de accu als je de startknop indrukt en het relais begint te tikken? Als deze onder de 10V komt, kan het ook goed zijn dat je accu gaar is. Dan kan deze bijvoorbeeld wel 12.5V aangeven wanneer opgeladen, maar is de startcapaciteit simpelweg te laag geworden.
Plaats reactie